[debian]Identieke installatie maken

Pagina: 1
Acties:

• Killemall
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Ik ben al enige tijd een oplossing aan het zoeken om meerdere machines identiek geinstalleerd te krijgen. Een mogelijkheid om bijvoorbeeld apt-get met een lijst van programma's te voeden zou mooi zijn. Die lijst zou ik dan op een "moeder" machine bij moeten houden (dpkg -l geeft alle appl's).
Enig idee hoe dit op te lossen is met standaard Debian tools. Scripting kan natuurlijk, maar ik zou een "out-of-the-box" oplossing.

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Dat kan prima met:

dpkg --get-selections >myselections

dpkg --set-selections <myselections

[ Voor 13% gewijzigd door eth0 op 24-03-2005 10:09 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
Mits je alles met ap hebt gedaan, maar dat is op een Debian machine wel de bedoeling.

Nu ben ik niet bekend met wat set-selections doet (of die meteen gaat downloaden en installeren en zo of niet) maar zorg dus in ieder geval dat op je nieuwe pc je sources.list al overeenkomt.

Verder kun je voor de instellingen bij mijn weten gewoon heel /etc/ kopieren, dan moet je alleen nog wat dingen aanpassen (/etc/hostname, /etc/network/interfaces, evt de servername van apache, masqueradeaddress van proftp, netbiosnaam van samba etc) en je bent er :) Als je HEEL /etc kopieert overschrijft dat dus ook /etc/password en /ets/shadow, iets waar je rekening mee moet houden ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• eth0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09-2025
Als je ze 100% gelijk wilt hebben dan moet je images van de disken maken. bv met dd of met norton ghost. (er is hier voor ook een linux variant weet alleen ff de naam niet meer).

Edit:

Found it http://www.partimage.org/

[ Voor 12% gewijzigd door eth0 op 24-03-2005 10:34 . Reden: partimage ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

(jarig!)
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 10:26:
Mits je alles met ap hebt gedaan, maar dat is op een Debian machine wel de bedoeling.

Nu ben ik niet bekend met wat set-selections doet (of die meteen gaat downloaden en installeren en zo of niet) maar zorg dus in ieder geval dat op je nieuwe pc je sources.list al overeenkomt.

Verder kun je voor de instellingen bij mijn weten gewoon heel /etc/ kopieren, dan moet je alleen nog wat dingen aanpassen (/etc/hostname, /etc/network/interfaces, evt de servername van apache, masqueradeaddress van proftp, netbiosnaam van samba etc) en je bent er :) Als je HEEL /etc kopieert overschrijft dat dus ook /etc/password en /ets/shadow, iets waar je rekening mee moet houden ;)
waarom moet je op een debian machine alles met apt doen. Zeker als je wat gekkere dingen gaat doen ontkom je er niet aan om af en toe wat te compilen.

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
eth0 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 10:04:
Dat kan prima met:

Geweldig en zo simpel.
Bedankt.

Case closed.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
TrailBlazer schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 10:32:
[...]

waarom moet je op een debian machine alles met apt doen. Zeker als je wat gekkere dingen gaat doen ontkom je er niet aan om af en toe wat te compilen.
Dan maak je daar een .debje van en die zet je ergens globaal neer met een verwijzing in je sources.list :)

Zeker als je van te voren al weer dat je zoiets op meerdere pc's moet gaan doen is dat de makkelijkste oplossing lijkt me zo :)

Ik heb overigens niet gezegd dat het moet, alleen dat het wel de bedoeling is. Wat voor nut heeft een package management systeem als je er omheen gaat lopen werken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Paul op 24-03-2005 10:38 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

(jarig!)
zit wat in inderdaad. heb me nog niet bezig gehouden met dit soort dingen. Ik maak gewoon een backup van mijn hele systeem

• Killemall

Killemall

Can you say Moooh !!??

Topicstarter
Heb net even wat zitten spelen met de get/set-selection optie, maar hiermee ben ik er toch nog niet.

Heb nu het volgende verzonnen:

machine 1:

machine 2:

apt-get --reinstall -y install 'cat myselections|grep -v deinstall|cut -f 1`

Alle packages worden nu netjes geinstalleerd

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Killemall schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:25:
Heb net even wat zitten spelen met de get/set-selection optie, maar hiermee ben ik er toch nog niet.
Alle packages worden nu netjes geinstalleerd
waar ben je dan nog niet???

maar volgens mij is het 'de bedoeling' dat je op machine 2 het volgende draait:
code:
1
2
apt-get dselect-upgrade

Mistakes are proof that you are trying...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
Identieke debian installaties maak je altijd nog met dit programma:
http://www.informatik.uni-koeln.de/fai/
Volledige debian installaties in 5 minuten of nog korter zelfs. Enige nadeel is dat je moet gaan plannen wat je gaat installeren en hoe je het een en ander gaat configureren. Hier ben je vaak al een halve dag mee bezig als je er niet in thuis bent.

Heb het ooit gebruikt om een clustertje machines op te zetten. Enig nadeel is dat na verloop van tijd die dingen totaal niet meer opelkaar lijken omdat je her en der dingen aanpast.
Pagina: 1