Toon posts:

WL500G: excellent bereik op notebook - very low bereik op PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een ASUS WL500G draadloze router. Daarnaast heb ik een ASUS Notebook (L3S-serie uit 2002) met een losse ASUS WL100G netwerkaartje en een gewone pc met een SMC 54G PCI netwerkkaart.

Het probleem is dat mijn PC nauwelijks bereik heeft in de huiskamer. De afstand tussen PC en router is hemelsbreed zo'n 10 meter met nauwelijks muren ertussen (2 gipswandjes). Ik heb de netwerkkaart in de PC al vervangen door een ander merk (ASUS WL138G, maakte niets uit), ik heb een antenne met een kort kabeltje geprobeerd (die dus te verplaatsen is) in plaats van de vaste draaibare antenne op de PCI-kaart, en ik heb nu zelfs een sterkere antenne van SMC gekocht (ook met een draadje en dus verplaatsbaar). Het gaf allemaal geen verbetering.

Deze sterkere antenne van SMC zou een vermogen van 4dBi moeten hebben en daarmee tot 50% sterkere ontvangst moeten bereiken, volgens de handleiding. Het heeft echter geen aantoonbare verbetering gebracht. Ook met deze antenne heb ik nog een 'very low' tot 'low' verbinding, die vaak in sterkte schommelt en ook wel eens helemaal wegvalt.

Andere oplossingen die ik geprobeerd heb:
- nieuwe firmware router (ASUS v 1.9.2.7)
- nieuwe driver pci-kaart (via Windows Update)
- diverse instellingen in router aangepast (Wireless/Advanced/power tussen de 0 en 84)
- antenne van PCI-kaart verplaatsen (voor zover dat met 60cm kabel mogelijk is)

Ik snap er niets van, omdat mijn notebook het perfect doet op diezelfde plek in de woonkamer, ik heb met de notebook totaal geen last van zwakke of wegvallende verbindingen...

Ik heb inderdaad een draadloze telefoon, maar dat verklaard niet waarom mijn notebook het wel goed doet... Wie heeft er een oplossing?

Verwijderd

Ik heb persoonlijk niet zulk beste ervaringen met interne kaarten, waarom weet ik niet precies. Maar vaak is het ontvangst hier thuis toch net even wat minder, waarschijnlijk omdat je pckast toch grotendeels van metaal is.

Je kan proberen zelf een tincan richtantenne te maken (pringles bus bijvoorbeeld), daarvoor zijn er veel guides te vinden op het internet. Maar voor de rest is er vrees ik weinig aan te doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je oplossing, maar ik heb al een los antennetje met draadje waardoor de afstand tussen de antenne en de kast ruim een halve meter is.

Ik probeer morgen een nieuwe router, misschien dat het helpt... ik heb na veel lezen gezien dat de WL500G maar een zwak vermogen heeft, ik ga eens een SMC proberen. Als het werkt, laat ik het hier nog wel effe weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 22:20:
Ik snap je oplossing, maar ik heb al een los antennetje met draadje waardoor de afstand tussen de antenne en de kast ruim een halve meter is.

Ik probeer morgen een nieuwe router, misschien dat het helpt... ik heb na veel lezen gezien dat de WL500G maar een zwak vermogen heeft, ik ga eens een SMC proberen. Als het werkt, laat ik het hier nog wel effe weten.
Probeer de firmware van chupa.nl, dan kan je het vermogen van de wl500g omhoog zetten naar een respectabele 84mwatt :)

Verwijderd

Topicstarter
Probeer de firmware van chupa.nl, dan kan je het vermogen van de wl500g omhoog zetten naar een respectabele 84mwatt :)
Bedankt voor de tip, maar de firmware van Asus zelfs biedt deze mogelijkheid ook al.... had geen effect. Ik heb de Chupa site al helemaal doorgespit, maar een oplossing voor mijn probleem heb ik niet kunnen vinden daar.

Ik heb nu een andere router geprobeerd (SMC), maar ik merk nog steeds geen verschil. Ik ga denk ik wat gaten boren om de router in een andere kamer te kunnen plaatsen, waardoor het aantal muren naar 1 terug gaat. Hopelijk helpt dat wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:09:
[...]

Moet je mij even PRECIES uitleggen hoe je gedaan hebt en vooral met welke firmware!

vr.gr.
theo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 13:15:
[...]

Moet je mij even PRECIES uitleggen hoe je gedaan hebt en vooral met welke firmware!

vr.gr.
theo.
Download de nieuwste firmware, zet die erin en onder advanced kan je hem dan op 84mwatt zetten.

edit: Ah je bent net nieuw hier, lees de Survival guide eens door ;) Als je het de volgende keer vriendelijk vraagt, dan willen mensen je ook wat meer helpen bij je "precies" deel.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 14:54 ]

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-05 12:44
je kan inderdaad de output verhogen tot 84 mW... maar ik dit zal je probleem niet oplossen. Sowieso hoeft de verbinding zeker niet beter/stabieler/sneller te worden als je dit doet... op het Chupa forum staat ergens dat als je het hoger dan 36 zet, dit juist een negatief effect heeft.

ik heb zelf ook de WL 500g, dat ding doet het prima, de WL 100g PCMCIA kaart heeft een geweldige antenne, waardoor ik zelfs op de zolder door 2 betonnen vloeren heen nog redelijk/goed bereik heb.

de 138g pci kaart schijnt juist erg slecht te zijn... dus je kan beter terug naar je oude pci kaart.

misschien moet je de antenne even stellen... en anders raad ik je aan het kanaal te veranderen. In mijn huis ontvang ik ook signalen van 3 buren, die zitten op kanaal 11 en 12... Heb mijn router op 9 gezet.

EDIT: aangezien je meerdere pci kaarten en routers hebt geprobeerd lijkt het probleem toch bij de pc te zitten... misschien kan het PCI slot van je moederbord niet genoeg stroom leveren ofzo? je hebt een aantal versies van PCI... volgens mij werken de meeste kaarten nu met PCI 2.2 ofzo...

[ Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 12-04-2005 14:42 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37

qless

...vraag maar...

Als je kanalen gaat verzetten houd er dan rekening mee dan kanalen elkaar overlappen!
Beste keus:
kanaal 1 , 6 en 11 (geen overlapping) of
kanaal 1, 4, 8 en 11 (5% overlapping)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 14:32:
[...]

Download de nieuwste firmware, zet die erin en onder advanced kan je hem dan op 84mwatt zetten.

edit: Ah je bent net nieuw hier, lees de Survival guide eens door ;) Als je het de volgende keer vriendelijk vraagt, dan willen mensen je ook wat meer helpen bij je "precies" deel.
Je hebt uiteraard volkomen gelijk. Was gewoon erg nieuwsgierig, vandaar dat ik 'precies' schreeuwde.

Op www.wl500g.info, forum.wirelessnederland.nl en hierzo lees ik de meest uiteenlopende verhalen over het opschroeven van de TX power. Via het webinterface schijnt het niet te werken: wat je ook invult bij radio power, het uitgezonden vermogen blijft 19 mW en verandert niet. Ook rechtstreeks commando's ingeven blijkt vrijwel niet te werken. De mogelijkheden waren 'wl txpwr', 'wl txpwr2' en 'wl atten'. Een en ander is misschien ook weer afhankelijk van de firmware versie.

Ik heb bijv. nog de standaard firmware v1.8.1.9 van Asus. Deze geeft de volgende meldingen terug op een aantal commando's:
wl txpwr: txpwr is 255
wl txpwr1: TxPower is 127 qdbm, 31.75 dbm, 255 mW Override is Off
wl atten: Current 11b/g tx atten is (auto) bb/radio/ctl1 = 0/2/48

Afgaande op de specs van het betreffende IC blijkt het maximaal uit te zenden vermogen 84 mW te zijn. Terugkomende meldingen van 255 (mW) slaan dus nergens op. Maar goed: 255 is natuurlijk gelijk aan 11111111 binair, het uitlezen van een niet bestaande geheugenplaats bijv.

Kortom, ik ben nog steeds erg nieuwsgierig hoe jij het hem nou geflikt hebt. En dat vooral: welke firmware versie heb je en hoe heb je het gemeten?

vriendelijke groet,
Theo.

Verwijderd

wl500g.info is het ouwe chupa forum als het goed is, daar staan firmwares waar de opties in ieder geval gewoon in de webinterface zit. Kwestie van uploaden mbv de webinterface op je wl500g. Je moet alleen even oppassen als je WPA wil blijven gebruiken als je gaat WDS'en, dat wil nog niet erg. Ik heb er hier twee wl300g's mee gebridged staan, beide op 84mwatt. Gaat meer dan prima :)

Mocht het niet lukken, geef nog eens een gil :)

No problem verder trouwens hoor :>

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2005 22:36 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2005 @ 22:30:
wl500g.info is het ouwe chupa forum als het goed is, daar staan firmwares waar de opties in ieder geval gewoon in de webinterface zit. Kwestie van uploaden mbv de webinterface op je wl500g. Je moet alleen even oppassen als je WPA wil blijven gebruiken als je gaat WDS'en, dat wil nog niet erg. Ik heb er hier twee wl300g's mee gebridged staan, beide op 84mwatt. Gaat meer dan prima :)

Mocht het niet lukken, geef nog eens een gil :)

No problem verder trouwens hoor :>
Klinkt geweldig, maar welke firmware versie gebruik je dan? En heb je bijv. met webstumbler kunnen meten dat als je je TX vermogen anders instelt, dit ook effect heeft?

Ik ben een beetje huiverig om 1.9.2.7 (Asus of Oleg afgeleide) te flashen, omdat hier nog minstens twee problemen in schijnen te zitten: de range is beperkter en internetten gaat trager. En nee, ik gebruik geen WDS, het is (voorlopig) puur bedoeld op met een notebook in de bank te kunnen zakken :-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2005 @ 10:08:
[...]

Klinkt geweldig, maar welke firmware versie gebruik je dan? En heb je bijv. met webstumbler kunnen meten dat als je je TX vermogen anders instelt, dit ook effect heeft?

Ik ben een beetje huiverig om 1.9.2.7 (Asus of Oleg afgeleide) te flashen, omdat hier nog minstens twee problemen in schijnen te zitten: de range is beperkter en internetten gaat trager. En nee, ik gebruik geen WDS, het is (voorlopig) puur bedoeld op met een notebook in de bank te kunnen zakken :-)
Ik gebruik de 1.8.xx, omdat ik inderdaad de bovengenoemde problemen ondervond met de 1.9 versie. Met de 1.8 versie werkt alles als vanouds, en loopt alles als een trein :)

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 11:14
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:37:
[...]

Bedankt voor de tip, maar de firmware van Asus zelfs biedt deze mogelijkheid ook al.... had geen effect. Ik heb de Chupa site al helemaal doorgespit, maar een oplossing voor mijn probleem heb ik niet kunnen vinden daar.

Ik heb nu een andere router geprobeerd (SMC), maar ik merk nog steeds geen verschil. Ik ga denk ik wat gaten boren om de router in een andere kamer te kunnen plaatsen, waardoor het aantal muren naar 1 terug gaat. Hopelijk helpt dat wel.
probeer eens een Linksys WMP54g (ALLEEN v2 !!)

smc maakt ... kaarten, en de asus WL138g valt ook onder de noemer 'brakke kaarten'

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

Pagina: 1