Toon posts:

Flikkeringen en kleuren tijdens opstarten en op de desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Hercules AIW 9800se videokaart en heb sinds kort problemen tijdens het opstarten.

Het begint al als ik opstart, het logo van de bios ziet er dan al aardig rommelig uit (kleuren en gebibber door de hoofd van de Asus p4p800-E)

dan start Windows XP op, nu is bijna alles omgeven van bibberende kleuren en vreemd uitziende icoontjes, ook vallen er iconen niet meer op te merken (voornamelijk in de systemtray)

even wat voorbeeldjes :

Afbeeldingslocatie: http://www.soulshow.demon.nl/desktop_naar_de_klote.png
Afbeeldingslocatie: http://www.soulshow.demon.nl/desktop_naar_de_klote_2.png

na een reboot is alles weer ok, het is alleen wanneer de pc een tijd heeft aangestaan.

iemand een suggestie?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-07 22:28

DataGhost

iPL dev

fan van je videokaart draait nog goed? heb je al eens geprobeerd je kast open te zetten en er een extra fan op te richten? klinkt als een koelingsprobleem namelijk

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
Ik vermoed dat het geheugen op je videokaart beschadigt. Men broer heeft dit ook al gehad met een oudere ati

[ Voor 38% gewijzigd door CaineTanathos op 24-03-2005 08:21 ]

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-08 16:40

Salandur

Software Engineer

Dit ziet er inderdaad uit als een te hete videokaart. kijk eens in je kast of je ventilator van je videokaart nog wel draait of laat hem anders even testen in een goede computerzaak.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

• jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-08 19:36
Ow jee. Dat lijkt mijn desktop wel. Ik heb een 9700 PRO en soms precies hetzelfde. Het begon ineens tijdens een potje Riddick.

Heb toen een heeeeel simpele videokaart (32 mb zonder extra stroomvoorziening) erin gedaan en mijn eigen videokaart in een andere PC gestopt. Daar deed ie het goed in, dus weer terug en toen heeft ie het een tijd goed gedaan.

Maar toen (3 weken later ofzo)... was het ineens weer mis. Weer door Riddick overigens. Nu was het zelfs zo dat ik die mooie strepen al tijdens het opstarten, dus gelijk, te zien krijg. Van de week een nieuwe voeding erin gestopt (Tagan 380, want mijn ouwe werd iets te krap met 280 noname). Nog steeds hetzelfde probleem.

Nu zit mijn videokaart in de pc van mijn zoontje en die moet vanmiddag verplicht gamen :P. Gister al ff een opengl game en colin mcrae 2005 getest met als resultaat: alles ok, ook na een half uur gamen. Er staan nu dezelfde drivers op als bij (ATI 4.12).

Mijn voorlopige conclusie is dan ook: videokaart is OK.

Ik ga denk ik dus een nieuw moederbord kopen, want ik heb het idee dat deze het niet meer trekt...

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
ja, toch maar eerst afwachten hoor

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb iets dergelijks gehad met m'n 9700 Pro. Bij mij was het alleen wel ietsjes extremer dan bij jou het geval is dus ik zou eerst eens kijken of hij goed gekoeld is (aangezien het de laatste dagen nogal een stukje warmer is).
Mocht dat niks uitmaken gewoon naar de leverancier gaan. Had ik ook gedaan en het geheugen bleek kapot te zijn. Ik had gelukkig nog garantie dus na een kleine bijbetaling is hij vervangen door een 9800 Pro, die nu zonder enige problemen draait :)

Het trad bij mij trouwens niet altijd op! Ongeveer 1 op de 3 keer opstarten. Als hij eenmaal geboot was kreeg ik de artifacts niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Wortelsoep op 24-03-2005 09:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reactie :)

na de 1ste keer booten (na enige uren uit te zijn geweest) dan krijg ik dit soort problemen, eenmaal opgestart en reboot en de problemen zijn volledig verdwenen, dus lijkt het mij ook geen koeling probleem (heb er voor de zekerheid een koeling bij gezet)

het maffe is dat ik van het probleem een screenshot kan maken...

hoe noem je dit verschijnlijk eigenlijk (in vaktermen) ? kan ik ook eens zoeken via google..

ik behoud het nog een tijdje zo, het opsturen kan, alleen ben ik dan zonder videokaart = geen beeld en ik heb er geen een liggen meer (videokaart) ik weet trouwens geeneens hoelang ik garantie heb (denk meer dan een jaar voor videokaarten ?)

nouja, ik zie het nog aan, nogmaals dank voor de reacties!

Verwijderd

garantie is 3 jaar, built by ati kaarten volgens mij wel 5 jaar, maar dat lijkt me een overhittingsprobleem, gewoon ff een ander koelertje erop, of fan even schoonmaken

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
ik heb dit dus ook alleen een graadje erger

met opstarten een witte flikkering, en de desktop valt niet eens te zien

dit is alleen met een 'koude' start de 1e keer, daarna doet ie het perfect de rest vd dag

gebeurt de laatste tijd bijna dagelijks

heeft dit sowieso met de videokaart te maken???

edit: ik heb dit met een geforce 3 (jaja klassieke pc)

[ Voor 11% gewijzigd door Noedelsupke op 24-03-2005 17:41 ]

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

/me wonders: waarom hebben de ATi's hier altijd last van

het is een hele goede kans dat het aan je videokaart ligt, de 9800's staan erom bekend heet te worden en een veel te slechte koeling erop

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:49
offtopic maar niet minder dan de voorgaande opmerking:
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:11:
/me wonders: waarom hebben de ATi's hier altijd last van
onzin, zie post erboven:
ik heb dit met een geforce 3 (jaja klassieke pc)
maar dan had het nog steeds beter geformuleerd kunnen zijn als:
"waarom zijn het altijd ATi's die hier last van hebben?"

ik heb nl ook een 9800SE en deze klachten niet, helemaal geen op het moment eigenlijk. dus om nu te zeggen dat Ati's hier altijd last van hebben???
zou ook niet echt het marktaandeel van Ati kunnen verklaren... :/

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Topicstarter
als het een koeling probleem is, dan zou je toch zeggen dat het met de tijd erger word, terwijl het alleen maar beter word 8)7

ik ga in de loop v/d week ff de kaart eruit halen en de koeler ff doorblazen, kijken of dat helpt.. een andere koeler.... dan meteen zo'n fanloze (zalman video koel systeem ding, tja ik weet de naam ff niet :P )

pookieguy, bedankt voor de info, ik had ff geen zin om de bon erbij te zoeken, ik kan dus nog meer dan een jaar testen :P (dec 2003 gekocht)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 19:34 ]

Verwijderd

Het kan ook zijn dat door de warmte het beter gaat. Als er in de chip ergens een slecht contact of half-doorgebrand circuit zit, kan het door de warmte (uitzetting) beter contact gaan maken en dus beter werken.

Je zou je PC (videokaart vooral) eens met een externe bron warm moeten stoken terwijl hij uit staat, en dan aan zetten.

En dan echt behoorlijk warm: 40+ graden. Wellicht dat je iets kunt experimenteren door een minuut of wat een fohn op de kaart te richten en dan te testen.

Voor dit soort tests zijn overigens ook spuitbussen met lucht te koop, die je kunt gebruiken om componenten zeer sterk af te koelen. Je zou dat kunnen doen om te zien of het probleem dan terugkomt nadat je PC een tijdje aan staat (is misschien wel iets gevaarlijker omdat je een grote temperatuurgradient creeert, maar veel erger dan het nu is kan het misschien niet worden).

Dat de kaart het in een ander systeem wel doet, geeft misschien aan dat het een randgeval is wat door een iets andere voeding bijvoorbeeld misschien net weer rechtgetrokken wordt. Blijft lastig om te achterhalen waar de oorzaak precies zit.

(Overigens: dat je er screenshots van kunt maken betekent dat het echt in het videogeheugen of access daarvan fout zit. Krijg je *precies* hetzelfde in het screenshot als je werkelijk ziet, of scheelt het een klein beetje? Het eerste zou een indicatie kunnen zijn dat schrijfacties naar videogeheugen niet goed gaat, het tweede duidt meer op leesacties.)

Verwijderd

Topicstarter
nou heb contact opgenomen met de leverancier en die nemen hem terug (kijken die wel nog even na) dus ik ga liever niet experimenteren met warmte en kou, maar bedankt voor de tip.

over een paar weken stuur ik deze op, ik kan hem op dit ogenblik even niet missen
Pagina: 1