Toon posts:

[3ds] Randomizen Particle Age

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het stoeien met particles voor rook en vuur. Eigenlijk lukt me dat allemaal erg goed alleen is er een ding wat me stoort.
Bij het materiaal Particle Age, waarbij je over de duur dat een deeltje bestaat het materiaal kan laten veranderen, is het niet mogelijk om dit te randomizen. Nu is het dus zo dat alle deeltjes tegelijkertijd overgaan in de volgende fase. Je kunt dit een beetje omzeilen door de setting "Variation" bij "Life" onder "Particle Timing" hoog te zetten, logisch want dan zullen ze allemaal een verschillende leeftijd krijgen en dus ook niet gelijktijdig de stadia doorlopen, maar voor sommige situaties is dat gewoon niet bruikbaar.
Is er een andere oplossing/trucje of zijn er GRATIS plugins die dit wel kunnen?

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 18:09
Zoals ik je vraag begrijp kun je goed gebruik maken van een Slit amount right? Gewoon een laag percentage naar een ander event sturen, met een andere material oid.

[ Voor 35% gewijzigd door Neejoh op 24-03-2005 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh wacht, ik vergat erbij te zeggen dat het met name om standaard (Facing) Particles gaat en niet om PFlow. Ik heb er vaak mee gestoeid maar ook daar is het maken van het gewenste effect maar moeilijk haalbaar, daar komt bij dat dit dan ENORM traag gaat worden aangezien de scene nogal complex is en PFlow in vergelijking tot een SuperSpray veel meer van je systeem vraag.
Een SuperSpray is nu even waar ik voor ga omdat dit veel deeltjes kan genereren die exact doen wat ik wil en vlot werkt op de systemen die ik heb. Het 'probleem' zit hem puur in het materiaal.

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 18:09
Hmm sorry,
zelf heb ik alleen nog maar Pflow gewerkt (ben pas met max begonnen bij versie 6) en ben ook niet echt een super ster in materials ofzo. Mocht ik er wat van tegen komen weet ik je te vinden, maar voor nu kan ik je helaas niet helpen.

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
je kunt meerdere particlesystems maken die ieder een deel van t orginele aantal deeltjes spawnen en een ander matriaal hebben...

Niet de meest elegante generieke oplossing, maar voor dit geval werkt t misschien, en je pc wordt er iig niet zwaarder door belast.

Verwijderd

Dat gaat zeker.

Je gaat naar track editor (curve editor)
Je klapt daar je object uit, je klapt "maps" uit, daarna diffuse (of hetgene waarin je particle age zit).
Dan zie je daar 3 kleurentracks en 3 ages. In die age's doe je rechtermuisklik "assign controller" en kies je voor noise (dat is random). speel wat met de waardes en voila ...

Sorry voor de korte uitleg maar ik heb max hier niet staan dus kan zijn dat sommige dingen een beetje anders zijn of anders noemen maar met een beetje zoeken in deze richting kom je er wel.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik heb al 4 jaar niet met 3ds gewerkt ofzo (laatste versie die ik ken is 2.5) maar daar kan je dus in dat scherm waar je dus parameters in kan zien (in grafiekform) ook een soort van random functie assignen.

Verwijderd

Topicstarter
Rapzar schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:26:
je kunt meerdere particlesystems maken die ieder een deel van t orginele aantal deeltjes spawnen en een ander matriaal hebben...

Niet de meest elegante generieke oplossing, maar voor dit geval werkt t misschien, en je pc wordt er iig niet zwaarder door belast.
Die oplossing gebruik ik nu dus ook. Nadeel is dat je zo erg veel kans hebt dat deeltjes van de verschillende particle systems doorelkaar gaan en dat levert soms rare bijeffecten op. Ik zou dit weer met collision detectie kunnen oplossen maar dan streef ik mijn doel van snelheid voorbij en zou ik naar PFlow kunnen gaan.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 13:52:
Dat gaat zeker.

Je gaat naar track editor (curve editor)
Je klapt daar je object uit, je klapt "maps" uit, daarna diffuse (of hetgene waarin je particle age zit).
Dan zie je daar 3 kleurentracks en 3 ages. In die age's doe je rechtermuisklik "assign controller" en kies je voor noise (dat is random). speel wat met de waardes en voila ...

Sorry voor de korte uitleg maar ik heb max hier niet staan dus kan zijn dat sommige dingen een beetje anders zijn of anders noemen maar met een beetje zoeken in deze richting kom je er wel.
Dit is wat ik zocht! Waarom kwam ik hier nu niet op? Thanks.
Maar eigenlijk houd ik me nog steeds aanbevolen voor plugins op dit gebeid (of welk ander gebeid dan ook), eentje waar meer dan 3 stages in zitten.
Pagina: 1