TFT met 1600x1200

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-08 08:44
Hoi, zo groot is dit subforum niet, en er stond volgens mij niets in over tft monitoren die 1600x1200 halen.

Ik ben opzoek naar een tft monitor die dit haalt, echter, ik heb geen zin in een 21" of zelfs liever niet in een 19". Er zijn zat laptop tft's van 15" die wel 1280x1024 halen. waarom geen 17 die 1600x1200 haalt? of heb ik iets over het hoofd gezien?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 11:09

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

17" 1600x1200 tft monitoren zijn er niet, heb ik zelf ook vaak naar zitten zoeken maar tevergeefs. Alleen 20" dell schermpje is een redelijke oplossing omdat deze iig nog vrij goedkoop is, zeker in amerika zijn er vaak leuke aanbiedingen maar daar hebben we hier in europa weinig aan.

Tenminste bij mij is de voorkeur voor 17" ipv 20" puur van financiele aard. zo'n 20" scherm neemt nou ook niet zoveel ruimte in.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

het is niet echt wenselijk om zo'n enorme resolutie op een desktop scherm te draaien. Daar is zover ik weet geen markt voor 17" schermen hebben zo goed (zoniet allemaal) een native resolutie van 1280x1024 net als de 18 en 19" schermen. De 20" en 21" hebben wel native 1600x1200 resoluties.

Het is voor een laptop anders, omdat je daar anders voor zit dan voor een desktopscherm. De eisen zijn gewoon anders. Ik zit nu naar 2x 17" TFT te kijken en een grotere resolutie zou gewoon vermoeiend voor je ogen zijn.

Je hebt dus niks over het hoofd gezien, het bestaat niet in jouw gewenste config ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Nee die zijn er niet. Je moet minimaal een 20" hebben om die resolutie weer te geven.

Hoe kleiner de pixels en hoe meer pixels en dus hoe groter de uitval. En dus wordt het dan duurder. Dan is het dus economischer om een grote TFT te maken omdat je op je buro meestal toch een flink scherm wilt. Bij laptops is grootte wel een beperkende factor.

Die vraag is trouwens al tig x voorbijgekomen op t.net. Ieder topic over een nieuwe grote of snelle TFT word het weer gezegd.

• cosmoOo
  • Laatst online: 07-08 11:09

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Hoe kleiner de pixels en hoe meer pixels en dus hoe groter de uitval. En dus wordt het dan duurder. Dan is het dus economischer om een grote TFT te maken omdat je op je buro meestal toch een flink scherm wilt. Bij laptops is grootte wel een beperkende factor.
Hmm, waarom is een laptop met 1600x1200 15" tft dan niet ontzettend duur ? prijs is meestal niet veel hoger als een standaard 1024x768 15" schermpje bij een laptop.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:53
Nee, maar dat komt omdat het helemaal niet wenselijk is om een groter scherm te gaan maken voor een laptop. Bij een desktop lcd is voor 99% van de mensen een groter scherm wel wenselijk, en dan kiezen ze daarvoor. Kwestie van winstoptimalisatie enzo.

• jasjenl
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Ik heb hier ook al eens diverse fabrikanten van tft schermen over geschreven en kortgezegd komt het er dus inderdaad op neer dat er volgens hun (nog) geen markt voor dit soort schermen is en daarom worden ze nog niet gemaakt. Het probleem is waarschijnlijk ook dat, als je in windows niet gaat pielen met fontgroottes en zo, bij hogere resoluties voor veel mensen de letters te klein worden bij dat soort pixelformaten. Ik verwacht dat, als Windows straks een andere manier van desktop renderen krijgt (als Aero er komt) en een hogere resolutie niet meer per definitie hoeft te betekenen dat dingen ook kleiner worden, er ook wel schermen zullen komen die hier op inspringen en dus een hogere resolutie bij gelijk formaat krijgen. Door de hogere resolutie krijg je dan dus mooiere, rondere en beter gedefinieerde graphics en fonts zonder truukjes als anti-aliasing of cleartype nodig te hebben. Voorlopig zie ik dat echter nog niet gebeuren en zitten we nog vast aan 'low-res' tft schermpjes.

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-08 08:44
Hmm, weet ik dat ook weer, ik heb mijn 17" crt op 1280x1024 wwat opzich best te doen is, maar ik zou hem best op 1600x1200 willen draaien. Maar, aangezien ik wil overstappen naar tft dacht ik, omdat ik toch best veel photoshop een tft te nemen die een wat hogere reso aankon. Dan maar ff kijken of er een 19" tft is die 1600x1200 aankan..

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Dan maar ff kijken of er een 19" tft is die 1600x1200 aankan.
Helaas, alle 17+19" monitoren hebben een native resolutie van 1280x1024, wat trouwens een rare verhouding is, 5:4. 4:3 is logischer, oftewel, 1280x960 of 1600x1200. Misschien stappen fabrikanten niet over, omdat dat inderdaad de productiekosten behoorlijk zou verhogen.

Ik draai nu 1280x960 op een 17" CRT, dat is evengroot als een 16" TFT. 0 problemen met lezen van tekst. Op een 19" TFT zou 1600x1200 prima zijn, maar het hangt er natuurlijk allemaal vanaf of je bijv. 45cm of 60cm van je monitor vandaan zit.

[ Voor 56% gewijzigd door Yokozuna op 24-03-2005 00:59 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Ik zou het denk ik niet fijn vinden om 1600x1200 te draaien op een 19" scherm, op de één andere manier is de afstand daar net iets tever voor om lekker naar je scherm te kijken. Je zit vaak al meer dan een halve meter van je scherm af en dan worden de letters al snel te klein imho ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-08 11:33
Ze zijn er wel, na wat googlewerk: Princeton SENergy 981, 19" met 1600x1200. Niet verkrijgbaar in nederland en vrij duur ($750).

Daarnaast nog een, de CPRSD1-19HD is een rackmounted 19", maar krijg je een toetsenbord bij :)

Wat ik wel vreemd vind is het volgende, uit de beschrijving van die rackmount:
The CPRSD1-19HD is an ultra high performance rackmount 1U 19" LCD display/keyboard drawer. The LCD display is a high quality Samsung 19" TFT LCD with a native resolution of 1280x1024 pushed to an amazing UXGA maximum resolution of 1600x1200. When used with a high quality digital video card outputting digital signals, the proprietary LCD controller provides a clear, sharp 1600x1200 resolution image. There is no rack mount 1U folding LCD keyboard with a larger LCD or higher resolution. Included is a high quality Cherry G84-4400 low profile 83 key keyboard with integrated track ball. The display is stowed flat above the keyboard and tilts back for use. The drawer is held closed by two button latches. Ball bearing slides are included along with mounting brackets to allow installation in any standard 19" rack.
bron

Op de site van die Princeton staat ook dat de native resolution 1280x1024 is, hoe kan je nou over de native resolution van een TFT heen gaan?

Daarnaast, een nadeel van 1600x1200 is volgens mij wel dat DVI dit niet meer trekt.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56
Maar jongens waar gaat dit helemaal over. Die 2,5 cm extra is toch niet zo erg. Of je nu een 19 inch scherm of een 20 inch scherm koopt. Aangezien er veel meer aanbod is van 20 inch schermen met een 1600 * 1200 resolutie kun je voor veel minder een waarschijnlijk mooier scherm krijgen. Kijk anders ook is in dit topic: Ervaringen met 20-inch TFT-schermen en groter (deel 4).

DVI kan 1600 bij 1200 makkelijk aan. Nogmaals zie het topiclinkje hierboven.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-07 13:39
Ik heb een tijdje geleden de Dell 2001FP gekocht. Deze is 20inch en draait in DVI modus op 1600*1200. Dat was ook een van de redenen om deze monitor aan te schaffen. Helaas is de prijs weer gestegen onlangs, maar ik heb hem voor een mooi bedrag (€650,-) op de kop weten te tikken.

Tot op heden geen spijt van gehad. Behalve dat ik het een goede monitor vind, vind ik het een genot om onder deze resolutie te werken. Ik zou niet meer anders willen en een 19inch met 1280*1024 is voor mij niet meer, hum, euh... wenselijk. Wat niet wil zeggen dat er geen hele mooie en goede 19 inch monitoren zijn.

Emos

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:18

sjirafje

No inspirational quotes here

1600x1200 op een 15" kan zelfs (mijn laptop) Maar je hebt er niet zo heel veel aan. Je hebt dan bijna een loep nodig om de text onder de icoontjes op je bureablad te kunnen lezen. Maar ik kan me voorstellen dat voor foto bewerking een dergelijke resolutie wel wenselijk is maar dan niet op 15"

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-07 12:52
Turkish schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 23:30:
het is niet echt wenselijk om zo'n enorme resolutie op een desktop scherm te draaien.
Ik zit nu naar 2x 17" TFT te kijken en een grotere resolutie zou gewoon vermoeiend voor je ogen zijn.
Ik zou het wel wenselijk vinden. Als je gewoon je lettertype groter maakt heb je geen problemen met de leesbaarheid en het beeld wordt dan stukken scherper.
Een 2400DPI printer geeft toch ook niet vermoeiendere afdrukken dan een 1200DPI printer ?

De schermpjes bestaan gewoon (zitten ook in laptops) en zijn daar niet overdreven veel duurder.
Waarom dan geen desktop-variant hiervoor.
en als je dan vindt dat het onleesbaar wordt dan koop je toch gewoon een TFT met lagere resolutie ?

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:05

freshy98

Atari

Ik draai thuis met een 20" HP L2035 op 1600x1200 (native dus) en bevalt mij uitstekend!
Vroeger (toen ik nog 1024x768/1280x1024) draaide had ik alle programma's full screen open.
Nu niet meer. Is ook niet nodig. Komt ook bij dat ik geen last heb van een klein lettertype grote.
Alles staat wat dat betreft standaard.

Ik zal vanavond eens een screenshot maken van hoe je het vrij overzichtelijk kunt houden met meerdere windows open (firefox, thunderbird, xchat, gaim, putty's, winamp, MBM en andere dingen die ik nog kan verzinnen).
Overigens draai ik op deze manier in zowel windows als in linux.

[A] Moon 4K Ultra HD: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2337998

• Yokozuna
Als je gewoon je lettertype groter maakt heb je geen problemen met de leesbaarheid en het beeld wordt dan stukken scherper.
Heb jij een optie om ALLE, ALLE lettertypes bijvoorbeeld 10% te vergroten? Niet alleen voor browsen/word, maar voor alles? Ik heb me hier niet in verdiept, maar mij is het nooit gelukt.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 11:29

nIghtorius

Poef!

Yokozuna schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:02:
[...]

Heb jij een optie om ALLE, ALLE lettertypes bijvoorbeeld 10% te vergroten? Niet alleen voor browsen/word, maar voor alles? Ik heb me hier niet in verdiept, maar mij is het nooit gelukt.
Eigenschappen voor Beeldscherm -> Tab [Instellingen] -> Knop [Geavanceerd]

onder het groepering van Weergeven

staat er een optie genaamd "DPI-Instelling".. ga daar mee eens aan knoeien ;)

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Yokozuna
Ik zei ALLES, lettertypes op veel websites blijven bijv. gewoon op gelijke grootte (met zowel Firefox als IE). Elke keer ctrl inhouden en klooien met de mousewheel is ook niets voor de lange termijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Yokozuna op 24-03-2005 13:04 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:56
Yokozuna schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 13:03:
Ik zei ALLES, lettertypes op veel websites blijven bijv. gewoon op gelijke grootte (met zowel Firefox als IE). Elke keer ctrl inhouden en klooien met de mousewheel is ook niets voor de lange termijn.
Die optie bestaat ook helemaal niet. Zo zijn er ook veel websites die met plaatjes werken waar de tekst op staat. En er zijn ook sites die de lettergroote ingeven (dus bijv. op 10 zetten). Die kun je dus never-nooit-niet vergroten met ie of windows. Dat kan waarschijnlijk wel met Longhorn, maar dat is nog ff wachten.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 15:33

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Ik werk hier op een IIyama AU4831D op 1600x1200. Dit is een 19" TFT monitor! Dus ze zijn er wel degelijk ;) (zou niet meer zonder willen)
Pagina: 1