Toon posts:

P5GDC: bootvolgorde verandert steeds bij een koude start

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn ASUS moederbord p5gdc gebruik ik zowel de ICH6R south bridge (ingesteld als RAID 0) en de IDE RAID controller (ingesteld als IDE). Nu heb ik mijn OS geïnstalleerd op de RAID 0. De rest van mijn schijven gebruik ik voor opslag. Nu is mijn probleem dat ik telkens als ik mijn computer 'koud' opstart de BIOS in moet, om de RAID in te stellen als opstartschijf. Een warme herstart gaat wel goed. Nu heb ik de batterij van mijn BIOS al vervangen, omdat ik in eerste instantie dacht dat het daaraan lag. Daarna heb ik alle BIOS versies die er zijn geprobeerd, maar daar ligt het ook niet aan. De rest van de instellingen van de BIOS blijven gewoon intact bij een koude start, alleen de volgorde van opstarten verandert zomaar!! Ik word er gek van om telkens weer bij het opstarten mijn BIOS in te moeten duiken, ik kan er wel van dromen....

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:25

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Probeer eens zonder de ide schrijven te starten want die zijn meestal standard voor boot en dan komen de sata schrijven

Vake bei te bange

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook geprobeerd om de PC met alleen de RAID stripe op te starten. Het OS start dan gewoon op, maar dat is niet meer dan logisch, omdat de BIOS dan echter alleen de RAID stripe herkent en hiervan gaat opstarten. Als ik de IDE schijven weer activeer, dan heb ik nog steeds het 'koude' start probleem, zoals ik in mijn eerste post omschrijf.

Dus wie o wie denkt voor mij een oplossing te hebben??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt. Het probleem heeft weinig met het verdwijnen van een RAID stripe te maken ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De oorzaak kán zijn dat de schijven niet voldoende snel worden herkent omdat ze nog niet volledig zijn opgespint. Een kleine vertraging zou dit kunnen voorkomen.

Is er geen optie om dit in te stellen dan kun je mogelijk het geheugen uitgebreid laten controleren en daarmee tijd winnen.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Heb alle delays die ik instellen voor het opspinnen van schijven aangepast. Inmiddels ook een andere voeding geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan. Zoals in de eerste post beschreven heb ik alle bios versies geprobeerd en ook de batterij van mijn mobo vervangen. Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen?

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dat iemand met een p5gdc deluxe het wel heeft werken. Dus ik bedoel het OS werkende op stripe (SATA) en meerdere ata schijven erin. Het lukt me maar niet om zonder de bios te veranderen vanaf een 'cold' boot XP op te starten. laat me het ff weten svp!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 22:08

voz

De echte kenner

Verandert alleen de bootvolgorde terug of veranderen alle BIOS instellingen terug naar default? Misschien een CMOS reset jumper die verkeerd staat??

Systeemspecs
PV Installatie

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de bootvolgorde verandert inderdaad. Als ik alleen de RAID stripe schijven van spanning voorzie, dan werkt het wel. Zo gauw ik ook maar een andere ATA schijf activeer dan zet ie die als boot aan in de bios.

dus even voor de duidelijkheid: als ik mijn systeem 'soft' boot, dan onthoudt de bios de bootvolgorde, bij een 'cold' boot lukt het me al ernstig lang niet om (zonder de bios aan te passen) vanaf de RAID stripe op te starten.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2005 13:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:20:
Alleen de bootvolgorde verandert inderdaad. Als ik alleen de RAID stripe schijven van spanning voorzie, dan werkt het wel. Zo gauw ik ook maar een andere ATA schijf activeer dan zet ie die als boot aan in de bios.

dus even voor de duidelijkheid: als ik mijn systeem 'soft' boot, dan onthoudt de bios de bootvolgorde, bij een 'cold' boot lukt het me al ernstig lang niet om (zonder de bios aan te passen) vanaf de RAID stripe op te starten.
Heb je al aan een bios update gedacht? Misschien hebben meerdere personen hier last van, dat het ondertussen met een bios update aangepast is..

Just my 2 cents ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2005 19:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn ASUS moederbord p5gdc gebruik ik zowel de ICH6R south bridge (ingesteld als RAID 0) en de IDE RAID controller (ingesteld als IDE). Nu heb ik mijn OS geïnstalleerd op de RAID 0. De rest van mijn schijven gebruik ik voor opslag. Nu is mijn probleem dat ik telkens als ik mijn computer 'koud' opstart de BIOS in moet, om de RAID in te stellen als opstartschijf. Een warme herstart gaat wel goed. Nu heb ik de batterij van mijn BIOS al vervangen, omdat ik in eerste instantie dacht dat het daaraan lag. Daarna heb ik alle BIOS versies die er zijn geprobeerd, maar daar ligt het ook niet aan. De rest van de instellingen van de BIOS blijven gewoon intact bij een koude start, alleen de volgorde van opstarten verandert zomaar!!

Inmiddels een tijd later heb ik ook de voeding van 10 naar 12 pins veranderd, om ook dit uit te sluiten, maar dit biedt ook geen oplossing. Als ik alleen de RAID 0 stripe schijven aansluit, dan is er niks aan het handje. Als ik ook maar één ata schijf aansluit, dan moet ik alweer de bios in.... Inmiddels kan ik ook wel dromen van alle bios instellingen, van time-out op de ata schijven tot alle andere instellingen aan toe; ik heb alles geprobeerd. Ik kan het probleem ook nergens anders via internet vinden (google etc.). Ik word er helemaal gek van om steeds mijn BIOS in te moeten om mijn computer (koud) op te starten.

Wie heeft ervaring met dit mobo Asus P5GDC-deluxe? Heeft iemand de ICH6R south bridge ingestgeld als raid stripe (sata) en meerdere ata schijven aan de ide controller ??

Ik hoor graag van je!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 00:22 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Misschien is dit een beetje dom wat ik nu ga zeggen B) maar als je stopt met computeren, haal je dan altijd je stekker(s) ook uit het stopcontact?
Als je dat doet kunnen dit soort dingen ook wel voorkomen ;)

En zo niet dan is de BIOS misschien erg vergeetachtig ;)

Verwijderd

Topicstarter
helaas SCSI beest, mijn PC blijft altijd onder spanning staan, alleen als het onweert natuurlijk. Maar geloof mij daar ligt het echt niet aan.....

iemand anders een wat meer technische oplossing misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Na heel veel gepuzzel ben ik tot de volgende ontdekking gekomen:

De reden waarom windows XP niet van de SATA raid stripe disk (INTEL ICH6R) kan opstarten is dat eerst de bios van de ata schijven (ITE8212F ingesteld als IDE) wordt geladen, pas dan die van de RAID Stripe. Zoals aangegeven heb ik alle BIOS versies van de ASUS website gebruikt. Bij deze BIOS versies (1002 t/m 1009) is het zo dat dus eerst de ITE8212F en pas daarna de INTEL ICH6R BIOS geladen wordt. Wat wil nu? Op de originele MOBO CD van ASUS vind ik BIOS 1001.042. Bij deze originele BIOS wordt, in tegenstelling tot alle andere BIOS versies, eerst de INTEL ICH6R (RAID) en daarna de ITE8212F (IDE) BIOS geladen. Nu lukt het eindelijk om vanuit een koude start (systeem wel aan de voeding) zonder BIOS wijzigingen WINDOWS XP vanaf mijn RAID stripe op te starten. (Hè Hè eindelijk, nu dacht ik het probleem opgelost te hebben...... )

Maar nee hoor, nu dienst zich het volgende probleem voor: Als ik de spanning van het systeem haal en de PC aanzet, dan zie ik in eerste instantie het BIOS scherm van de SATA raid stripe disk (INTEL ICH6R), maar dan met allerlei vage tekens erbij in. Als ik dan vervolgens reboot (zonder biosaanpassingen) dan werkt het.....

Helaas neem ik mijn desktop te vaak mee op locatie, waardoor ik niet genoegen kan nemen met het gegeven om mijn PC dan maar aan de voeding te laten hangen en de situatie zo te laten...:(
  • Heeft iemand een idee wat ik aan de rare teken BIOS (1001.042) kan doen ?
  • Is het wellicht mogelijk om een update van een bios te bewerken zodat eerst de INTEL ICH6R en dan pas de ITE8212F BIOS gestart wordt?
  • Of is dit moederbord naar jouw mening niet goed en moet ik het nu retourneren?
Wie wil mij van deskundig advies voorzien ?

Alvast bedankt!

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 03:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
is er helemaal niemand die mij enigszins kan helpen ??

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:11

Theimon

Snapte!?

Misschien dom om dit te vragen maar heb je Asus Tech support ook al een mailtje gestuurd met je vraag? Of request zo je wilt, want misschien kan je ze verzoeken om je probleem te verhelpen in een volgende BIOS versie. Misschien hebben hun al vaker vernomen van dit probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Theimon op 08-05-2005 17:36 ]

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Pagina: 1