Toon posts:

[XP] Windows installeren op sata schijf zonder floppy

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb inmiddels al op verschillende manieren geprobeerd om een antwoord te krijgen op mijn vragen en telkens sluit een mod mijn topic en verwijst mij vervolgens door naar topics waar ik niets mee kan.

Om maar even duidelijk te zijn:
JA ik heb de search gebruikt
JA ik heb al een hoop geprobeerd
NEE ik post niet meteen als ik er niet binnen 5 minuten uit kom.

Mijn probleem:
Ik heb sinds vandaag een sata harde schijf en nu wil ik hier windows opzetten. De installatie van windows herkent deze harde schijf neit en vraagt om drivers op een floppy. Ten eerste heb ik geen floppydrive, ten tweede heb ik geen powerconnector meer voor een floppydrive. Nu wil ik de drivers in op de windows installatiecd zetten en ze zo direct installeren. Hier kom ik echter niet uit. Ik heb al in enkele topics dingen gevraagd, maar volgens de moderator Elevator is dit niet toegestaan en moet ik een nieuw topic aanmaken :/

Wat ik heb geprobeerd: Ik heb geprobeerd dit topic te volgen, maar aangezien ik andere drivers heb snap ik niet wat ik nu precies moet doen. Ook heb ik hier gevraagd hoe het moet en heb ik nLite gebruikt.
Ik heb een MSI K8T Neo2 moederbord en hier zit een Via chipset op. Nu heb ik in nlite via de optie Stuurprogramma toevoegen de .inf's toegevoegd. Alleen dit werkt dus niet echt. Windows-setup herkent mijn harde schijf nog steeds niet.

Hopelijk kan iemand me nu eindelijk aan een goed antwoord helpen waar ik iets mee kan.

JanWillem

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

uuuu heb je er nog wel een ide schijf in dan ? wellicht omslachtig maar install daar xp op inclusief de sata controller drivers en clone daarna die hd naar je sata schijf.............

Verwijderd

Topicstarter
StuiTeR schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:57:
uuuu heb je er nog wel een ide schijf in dan ? wellicht omslachtig maar install daar xp op inclusief de sata controller drivers en clone daarna die hd naar je sata schijf.............
Nee, ik heb alleen een sata schijf. Eigenlijk wil ik die drivers gewoon in de xpinstall streamen oid, maar het lukt alleen niet echt...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 23:12 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Das inderdaad 1 manier, je kan ook een TEXTMODE dir aanmaken en daar de drivers indouwen, zo heb ik mijn RIS installs op SCSI RAID en SATA RAID gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.alt-92.net/zooi/raidboot.jpg

nee, dit is niet het enige wat je moet doen, maar gezien alle voorgaande tips, links, hints en verwijzingen zou de topicstarter onderhand wel moeten weten hoe je dit kan opzoeken..

[ Voor 46% gewijzigd door alt-92 op 24-03-2005 00:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Deze had ik inderdaad gevonden, maar ik weet niet welke bestanden ik nu moet hebben. Er zitten allerlei .inf's en .sys's bij de drivers die ik gedownload heb. En er wordt ook niet echt een .cab gemaakt als ik dat makecab.exe draai 8)7

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Of, kijk of je BIOS de instelling heeft om SATA in ATAPI(-emulatie) modus te zetten. Install dan Windows, geen flop of aparte driver nodig. Install dan in Windows de RAID driver, en zet de emulatie weer uit. Werkte bij mij op een Asus A8V-E Deluxe.

Verwijderd

Topicstarter
misbehavingman schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 07:55:
Of, kijk of je BIOS de instelling heeft om SATA in ATAPI(-emulatie) modus te zetten. Install dan Windows, geen flop of aparte driver nodig. Install dan in Windows de RAID driver, en zet de emulatie weer uit. Werkte bij mij op een Asus A8V-E Deluxe.
Heb ik al op gezocht. Kon het nergens vinden. Er zijn sowieso weinig opties voor sata.
BackSlash32 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 00:30:
Das inderdaad 1 manier, je kan ook een TEXTMODE dir aanmaken en daar de drivers indouwen, zo heb ik mijn RIS installs op SCSI RAID en SATA RAID gedaan.

[afbeelding]

nee, dit is niet het enige wat je moet doen, maar gezien alle voorgaande tips, links, hints en verwijzingen zou de topicstarter onderhand wel moeten weten hoe je dit kan opzoeken..
Hm.. wat moet er dan in de files 'disk1' en 'TXTSETUP.OEM' staan? En die overige files..welke moet ik daarvan precies toevoegen? Want ik heb een map 'RAID/Winxp' met enkele files erin (cat, inf en sys) en een map 'PIDE/Winxp' met ook enkele files (cat, inf, sys).

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*zucht*

Er is geen één manier, omdat ook elke driver weer anders is.
Open die .infs en disk1 / .OEM files maar in een texteditor.

Maar eerlijk gezegd: als je geen moeite wil doen om dat zelf uit te zoeken krijg je het niet voor elkaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ook handig: gebruik het programma nLite (nee, niet van nVidia ;)) Je kan ermee drivers integregen in de windows setup, servicepacks slipstreamen, tweaks toepassen etc etc

te vinden op http://nuhi.msfn.org/

[ Voor 34% gewijzigd door spone op 24-03-2005 23:22 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

.....maar dan leer je nog niks over HOE het werkt, en kun je nog niet troubleshooten.
Dat nLite werkt namelijk niet voor elke driver.

Als je uitzoekt hoe het installatieproces @ boot werkt, en hoe MassStorage drivers gedetecteerd en geinstalleerd worden kan je elke driver voor MSDs aanpassen, zonder te hoeven wachten op een update van een programma zodat jouw driver er misschien in werkt.

[ Voor 66% gewijzigd door alt-92 op 24-03-2005 23:25 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:36
Misschien heb je iets aan mijn topic;
[rml][ XP] SATA disk nodig bij installatie XP icm SP2?[/rml]

Heb je bij nLite wel "textdriver" aangevinkt? Dat moet namelijk. Voor mijn geval iig.

[ Voor 61% gewijzigd door Atomius op 24-03-2005 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:23:
.....maar dan leer je nog niks over HOE het werkt, en kun je nog niet troubleshooten.
Dat nLite werkt namelijk niet voor elke driver.

Als je uitzoekt hoe het installatieproces @ boot werkt, en hoe MassStorage drivers gedetecteerd en geinstalleerd worden kan je elke driver voor MSDs aanpassen, zonder te hoeven wachten op een update van een programma zodat jouw driver er misschien in werkt.
Ik word er gewoon doodmoe dat ik na uren zoeken en proberen nog niets met die sata harddisk kan. Ik wil niet eens weten hoe het allemaal werkt, als het maar werkt |:(
WizZie- schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 23:26:
Misschien heb je iets aan mijn topic;
[rml][ XP] SATA disk nodig bij installatie XP icm SP2?[/rml]

Heb je bij nLite wel "textdriver" aangevinkt? Dat moet namelijk. Voor mijn geval iig.
Ja, hoe het met die drivers moet snap ik wel. Alleen ik snap echt niet wèlke files ik nu toe moet voegen (want er staan zoveel files in de .zip die ik van MSI download) en wat er in plaats van dat 'Si3112' moet staan. Want er staat ook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PCI\VEN_1095&DEV_3112&SUBSYS_31121095 = "Si3112" 
PCI\VEN_1095&DEV_3112&SUBSYS_34238086 = "Si3112" 
PCI\VEN_1095&DEV_3112&SUBSYS_311215D9 = "Si3112" 
PCI\VEN_1095&DEV_3112&SUBSYS_B0021458 = "Si3112" 
PCI\VEN_1095&DEV_3112&SUBSYS_01661028 = "Si3112" 
PCI\VEN_1095&DEV_3112&SUBSYS_82141033 = "Si3112" 
PCI\VEN_1095&DEV_3512&SUBSYS_35121095 = "Si3112" 
PCI\VEN_1095&DEV_3512&SUBSYS_01661028 = "Si3112"

Ik neem aan dat ik dat niet zomaar over kan nemen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 00:21 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 00:17:
Ik word er gewoon doodmoe dat ik na uren zoeken en proberen nog niets met die sata harddisk kan. Ik wil niet eens weten hoe het allemaal werkt, als het maar werkt |:(
Uren?
So what?
Als je het eenmaal door hebt is het zoooo makkelijk te doen voor eender welke driver.
Ja, hoe het met die drivers moet snap ik wel.
Als jij zegt dat je niet weet wat je waar moet zetten snap je het dus niet.

Die TXTSETUP.OEM file bevat de vendorID strings die tijdens textmode setup (dus in het begin van je installatie, waar je ook je partitionering doet + filecopying) worden ingelezen.

Die heb je dan dus nodig, omdat anders je hele controller niet aangestuurd kan worden en dus ook geen disk gezien wordt.

Als je de moeite neemt om de bij jouw controller horende driver inf door te nemen zie je dus ook verwijzingen naar bijvoorbeeld SCSI controller IDs staan zoals je die ook in txtsetup.sif in je i386 dir hebt staan.
(Ja, sata wordt als SCSI adapter gezien, zeker bij raid).

Wat je op een floppy zet is eigenlijk een uitbreiding voor de txtsetup.sif uit i386 om extra drivers in te voegen tijdens de TEXTMODE setup.

Je kan echter ook zelf een TEXTMODE dir aanmaken en je .sif file die OEMBootFiles ( < google daar maar eens op) laten meenemen zodat ze dus vanaf RIS of CD worden gelezen ipv flop.
Neem de helpfiles + MS documentatie uit de Deployment tools goed door om te weten hoe het werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 25-03-2005 07:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, ik ga wel een floppydrive van een vriend lenen, want hier in huis hebben we er geen een, en dan zet ik er een andere pc naast die wel een floppydriveconnector heeft |:( Ik snap werkelijk niets van al die drivers en dat streamen |:(

Bedankt voor de hulp iig.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 09:00 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Of te wel, bedankt voor alle moeite BackSlash32, maar ik ben te beroerd om moeite te doen om jouw hulp te begrijpen.... ik wil niks leren. :|

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:29:
Of te wel, bedankt voor alle moeite BackSlash32, maar ik ben te beroerd om moeite te doen om jouw hulp te begrijpen.... ik wil niks leren. :|
Juist B)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Open dan aub gewoon geen topic - Tweakers is voor mensen die zelf willen 'tweaken' - oftwel enthoushiast zijn over de techniek en waarbij de oplossing voor een probleem meestal ondergeschikt is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.