Apple nostalgie

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hier alle ervaringen van apple gebruikers van voor 1990,

Ik ben zelf jarelange Macintosh SE/30 gebruiker geweest totdat op heden twee weken geleden hij het begaf de beeldbuis is stuk of de videokaart dood

ik zou toch graag willen weten wat andere vroeger hebben gehad of nog steeds hebben

Greetzz,

Denzel

Verwijderd

Mijn eerste Mac herinneringen zijn ongeveer van die tijd denk ik..Ik speelde vroeger zo'n soort platform game waarbij je met steentjes moest gooien. Weet iemand nog hoe dit heette? Zou leuk zijn om dat onder OS X te doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 23:54 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 23:51:
Ik speelde vroeger altijd zo'n soort platform game waarbij je met steentjes moest gooien. Weet iemand nog hoe dit heette?
Dat is wel een erg brede beschrijving ;)

Verwijderd

Bedoel je dat spel met die twee ronde schijven naast elkaar? :)

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ben begonnen met een Performa 6320. Leuk ding, beetje ram erbij en hij was bruikbaar. Gekocht op de klokhuisdagen als ik mij niet vergis. Daarna een Power Mac 8500 met SCSI problemen. Snel weer verkocht dus. Toen een LC475 voor 25 euro en daarna een iBook G3 600 MHz. Daarna een iBook G3 900 MHz en nu een iBook G4 1 GHz, een iMac G3 400 MHz en een Power Mac G5 dual 1,8 GHz. Ow ja, heb ook een iPod G2 40 GB gehad, een iPod 3G 20GB en mijn vriendin heeft nu een iPod shuffle...

Ik vindt retro mac's super! Ik heb boven nog een 7100 staan waar ik nog een monitor voor zoek. Echt leuk spul!

Ben trouwens gek op mac geworden door de Performa 5320 (??) van de pa van een kameraad van mij.

edit:
Was nog een belangrijke vergeten Powebook Duo 230, geruild tegen een kist bier!

[ Voor 7% gewijzigd door Slagroom op 24-03-2005 00:14 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Slagroom schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 00:12:
Ben begonnen met een Performa 6320. Leuk ding, beetje ram erbij en hij was bruikbaar. Gekocht op de klokhuisdagen als ik mij niet vergis. Daarna een Power Mac 8500 met SCSI problemen. Snel weer verkocht dus. Toen een LC475 voor 25 euro en daarna een iBook G3 600 MHz. Daarna een iBook G3 900 MHz en nu een iBook G4 1 GHz, een iMac G3 400 MHz en een Power Mac G5 dual 1,8 GHz. Ow ja, heb ook een iPod G2 40 GB gehad, een iPod 3G 20GB en mijn vriendin heeft nu een iPod shuffle...

Ik vindt retro mac's super! Ik heb boven nog een 7100 staan waar ik nog een monitor voor zoek. Echt leuk spul!

Ben trouwens gek op mac geworden door de Performa 5320 (??) van de pa van een kameraad van mij.
Ai, half jaar geleden een 7100/90 met 16" monitor weggegooit, nadat bij V&A na een paar weken nog steeds niemand hem wilde ophalen tegen een krat bier ofzo. Spijtig.

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Ben begonnen met een Macintosh LC (Systeem 7.0), met 12" RGB kleuren scherm en een externe SyQuest. Later werd de 'kast' vervangen door een Performa 450 (Systeem 7.1) met 32mb RAM.

Daarna een Macintosh IIsi (Systeem 7.0) met 14" Colour Display en externe Apple 300i cd-rom speler, en ook een PowerBook 145b (Systeem 7.5). De IIsi is later weer vervangen door een Mac IIx (Systeem 7.5), omdat ik een netwerkkaart nodig had die ik voor de IIsi (toen) niet kon vinden.

Toen ik ook internet (kabel) wou, heb ik een Quadra 800 (Mac OS 8.1) met 128mb RAM gekocht, met daaraan een Sigma SilverView monitor (Two-page) en m'n (PC monitor) AOC Spectrum monitor. Hierop zat ook mijn eerste brander (Philips CD2000, d8 ik).

Mijn eerste PowerMac was een 7200/90 (Mac OS 9.0), met 14" AV monitor. Later vervangen door een Performa 6320 (grootte fout).

Daarna kwam de iMac en Jaquar....

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:48
Begonnen op een Apple II die mijn vader van zijn werk mee nam. Falcons roeleerde :)

Pa kocht toen een Macintosh op zijn werk en die ging regelmatig mee naar huis (heerlijk draagbaar!).

Het bleek toch handiger om zelf een Mac thuis te hebben, dus werd er een SE aangeschaft. Die had echter actieve koeling en dat vond mijn vader teveel herrie maken (!). De SE werd dus geruild tegen een Mac Plus. Dat ding heeft gigaveel uren gedraaid... hij staat al jaren op zolder maar werkt nog steeds! De muis is wat brak, en het scherm heeft een lijn erdoor lopen, maar voor de rest is hij tiptop :)

Een paar jaar later was het tijd voor een upgrade: Mac Classic met een 40Mb harde schijf!!! Dat werd mijn eerste computer toen mijn vader opnieuw upgrade naar een LCIII. De eerste kleurenmac! Dat was ook de tijd dat ik tijdschriften ontdekte waar diskettes bij zaten. Fantastisch, eindelijk een gecontroleerde influx van nieuwe programma's :) Voor de LCIII heb ik ook mijn eerste games gekocht: Hellcats over the Pacific, Civilization, Monkey Island 2... het was ook het tijdperk van de introductie van de CD-ROM. Ik had een review gezien van MYST in MacFormat, en dat spel MOEST ik gewoon hebben. Na veel zoeken en zeuren kreeg ik voor mijn verjaardag een Apple CD300+ externe CD-ROM lezer. Gebouwd als een tank, en als ie niet zo traag was gebruikte ik hem nog steeds :)

Een paar jaar later was het tijd om te gaan studeren, en ik wist mijn afstudeercadeautje: een Mac! Het werd een Performa 6300 met 14 inch multiple scan monitor. Het beestje draait op het moment weer in de woonkamer om mijn gevoel voor nostalgie te voeden.

Daarna ben ik naar the Dark Side gegaan... spelletjes waren belangrijk en op de PC was dat makkelijker, goedkoper en leuker. Pa bleef doorgaan met Macs: via een Performa 5500, G3 en G4. En ik sta op het punt weer terug te keren naar het nest zo gauw 10.4 uit is... van de zomer koop ik een Mini en een iBook :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
sdomburg schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 00:14:
[...]

Ai, half jaar geleden een 7100/90 met 16" monitor weggegooit, nadat bij V&A na een paar weken nog steeds niemand hem wilde ophalen tegen een krat bier ofzo. Spijtig.
Da's jammer ja, nu moet ik zeggen dat ik de aanbod site niet in de gaten hou. Ik loop wel een keer tegen zo'n ding aan. Liefst hier in de buurt.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn geschiedenis met de Mac.

Toen ik nog redelijk jong was (ik was waarschijnlijk ongeveer 10-12 jaar) begon mijn vader met computers te werken. In het ziekenhuis waar hij destijds werkte had men de keuze gemaakt voor Appeltjes en zodoende mocht mijn vader in het weekend de MacPlus waar hij achter werkte mee naar huis nemen. Deze Mac had nog geen harde schijf dus het OS en de applicaties moest je opstarten vanaf floppies. In die tijd mochten we op zondag achter de Mac spelen waardoor we in aanraking kwamen met juweeltjes als 'The Scarab of Ra', 'Cairo Shootout' en 'Memory'. Het was altijd vechten wie als eerste mocht (ik kom uit een familie met 5 kinderen). In die tijd woonden we nog in Limburg.

Toen we naar Zuid-Holland verhuisden schafte mijn vader een nieuwe Mac aan en de MacPlus mochten we houden. Het volgende Macje dat we kregen was een Mac Classic II. Erg leuk natuurlijk, maar niet wereldschokkend. Later kocht mijn vader een Quadra 660av. Dit was ten tijde van de eerste PowerMac's, maar uiteindelijk was de keuze op de Quadra gevallen omdat mijn vader iets met videobewerking wilde doen. Deze Mac had een 15" kleurenmonitor en CD-ROM, iets wat nog vrij uniek was destijds. Voor de kinderen werd de collectie uitgebreid met een Color Classic, wat ook een erg leuke computer is gebleken. Mijn pa is daarna geswitched naar de Wintel wereld :(

Mijn oudere broer kocht toen een Performa 5260/120 (een zogenaamde 'crippled' Mac). Ook nog wel veel achtergezeten, maar de prestaties vielen tegen. Veel software uit die tijd, waaronder games, draaide er niet erg lekker op. Na die tijd is mijn broer geswitched naar de Wintel wereld en nu doet hij voornamelijk web ontwikkeling in ASP.NET enzo. Hier op GoT staat hij bekend onder de naam djnonsens.

Een aantal jaar later werd het tijd voor me om mijn eerste Mac aan te schaffen, een iMac 700 Mhz 15" TFT model. Erg veel plezier aan gehad en de meeste games die ik speelde draaide wel redelijk (Warcraft 3, Undying, Medal of Honor, etc...). Weer een jaar later ging mijn Lidl laptop dit ik voor school had gekocht kapot, waardoor ik een G3 iBook aanschafte. Ook veel plezier op school mee gehad en de iBook heeft gezorgd voor 2 switchers in mijn klas. De iBook is later naar mijn broertje gegaan. Weer een jaar later kocht ik een PowerMac G4, de machine die ik nog steeds heb. Alles draait er wel lekker op (nou ja, niet de nieuwste games), het enige nadeel vind ik de herrie die de fan maakt. Daarom hoop ik in de toekomst een iMac G5 of Mac mini aan te schaffen als primaire machine.

We hebben ook voor de lol nog eens een Apple II gekocht en stonden ooit op het punt om een Lisa aan te schaffen bij een markt, maar helaas hadden we niet genoeg geld bij ons :( (die dingen zijn tegenwoordig veel geld waard)

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Geen nostalgie. 1e mac was een iBook van 2004. Daarvoor geen ervaring mee. Behalve de herinnering dat de buurman al een grafische machine had (zw) en geluid kon opnemen terwijl onze 286 niet veel verder kwam dan een lelijke dosprompt. Een geluidskaart was nog ongehoord.

Daarnaast had een tante een Machintosh classic. Die heb ik nu.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/mw/prive/nan1/got/mac512k.jpg

Jeuh!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Sorry APL bezoekers, maar bij deze moet ik dit topic (in elk geval voorlopig) afsluiten in verband met de toekomstige APL policy. Op dit moment is de policy nog niet definitief, maar we willen liever niet meer te veel 'grote' topics terugzien.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.