Mijn geschiedenis met de Mac.
Toen ik nog redelijk jong was (ik was waarschijnlijk ongeveer 10-12 jaar) begon mijn vader met computers te werken. In het ziekenhuis waar hij destijds werkte had men de keuze gemaakt voor Appeltjes en zodoende mocht mijn vader in het weekend de
MacPlus waar hij achter werkte mee naar huis nemen. Deze Mac had nog geen harde schijf dus het OS en de applicaties moest je opstarten vanaf floppies. In die tijd mochten we op zondag achter de Mac spelen waardoor we in aanraking kwamen met juweeltjes als 'The Scarab of Ra', 'Cairo Shootout' en 'Memory'. Het was altijd vechten wie als eerste mocht (ik kom uit een familie met 5 kinderen). In die tijd woonden we nog in Limburg.
Toen we naar Zuid-Holland verhuisden schafte mijn vader een nieuwe Mac aan en de MacPlus mochten we houden. Het volgende Macje dat we kregen was een
Mac Classic II. Erg leuk natuurlijk, maar niet wereldschokkend. Later kocht mijn vader een
Quadra 660av. Dit was ten tijde van de eerste PowerMac's, maar uiteindelijk was de keuze op de Quadra gevallen omdat mijn vader iets met videobewerking wilde doen. Deze Mac had een 15" kleurenmonitor en CD-ROM, iets wat nog vrij uniek was destijds. Voor de kinderen werd de collectie uitgebreid met een
Color Classic, wat ook een erg leuke computer is gebleken. Mijn pa is daarna geswitched naar de Wintel wereld
Mijn oudere broer kocht toen een
Performa 5260/120 (een zogenaamde 'crippled' Mac). Ook nog wel veel achtergezeten, maar de prestaties vielen tegen. Veel software uit die tijd, waaronder games, draaide er niet erg lekker op. Na die tijd is mijn broer geswitched naar de Wintel wereld en nu doet hij voornamelijk web ontwikkeling in ASP.NET enzo. Hier op GoT staat hij bekend onder de naam djnonsens.
Een aantal jaar later werd het tijd voor me om mijn eerste Mac aan te schaffen, een
iMac 700 Mhz 15" TFT model. Erg veel plezier aan gehad en de meeste games die ik speelde draaide wel redelijk (Warcraft 3, Undying, Medal of Honor, etc...). Weer een jaar later ging mijn Lidl laptop dit ik voor school had gekocht kapot, waardoor ik een
G3 iBook aanschafte. Ook veel plezier op school mee gehad en de iBook heeft gezorgd voor 2 switchers in mijn klas. De iBook is later naar mijn broertje gegaan. Weer een jaar later kocht ik een
PowerMac G4, de machine die ik nog steeds heb. Alles draait er wel lekker op (nou ja, niet de nieuwste games), het enige nadeel vind ik de herrie die de fan maakt. Daarom hoop ik in de toekomst een iMac G5 of Mac mini aan te schaffen als primaire machine.
We hebben ook voor de lol nog eens een
Apple II gekocht en stonden ooit op het punt om een Lisa aan te schaffen bij een markt, maar helaas hadden we niet genoeg geld bij ons

(die dingen zijn tegenwoordig veel geld waard)
Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.