Toon posts:

Ervaring met G4 upgradekaarten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn Powermac G4 Digital Audio met 466 mhz op den duur wat gaan 'opvoeren' en ik ben me nog wat aan het orienteren op het gebied van G4 uitbreidingskaarten. Voor ik er eentje koop zou ik graag wat advies willen hebben over welke ik het beste zou kunnen nemen.

onderstaand is een prijsoverzicht van G4 accelerators van Chipmunk.nl.

FastMac X2 G4 versneller 867MHz A-1054 € 145,00 ex BTW
FastMac X2 G4 versneller 1,0GHz (max. 1,2GHz) A-1056 € 300,00 ex BTW
FastMac X2 G4 versneller 1,4GHzA-9391 € 444,00 ex BTW
Sonnet: Encore ST G4/800MHz 1MB cache A-8962 € 235,00 ex BTW
Sonnet: Encore ST G4/1.0GHz 1MB cache A-9208 € 385,00 ex BTW
Sonnet: Encore ST G4/1.2GHz 2MB cache A-9375 € 403,00 ex BTW
Sonnet: Encore ST G4/1.4GHz 2MB cache A-9601 € 550,00 ex BTW

De bedoeling is eigenlijk dat de processorsnelheid ongeveer gelijk ligt of iets sneller is dan die van m'n oude Athlon 1,2 Ghz. Nu weet ik ook dat de G4 en de Athlon haast niet met elkaar te vergelijken zijn maar er is vast wel iemand die beide processoren van ongeveer dezelfde snelheid naast elkaar gebruikt en dit een beetje kan vergelijken. Ik wil 'm vooral redelijk goed aan het werk kunnen zetten met Reason zonder audio dropouts te krijgen. :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ik heb ooit een Sonnet G3/300 in een 7500 (604e) gezet, en dat is me uitstekend bevallen.

Kijk ook eens internationaal; afair zijn ze in de steets veel goedkoper verkrijgbaar (en een grotere keuze).

Veeeel info over dit onderwerp vind je op www.xlr8yourmac.com

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:37
Mijn vader heeft de Sonnet 1.2 Ghz in Duitsland gekocht (voor veel minder). Ik heb zelf niet met zijn G4 (voorheen 400Mhz) gewerkt dus ik kan niet roepen wat mijn ervaringen zijn, maar hij is zelf erg tevreden. OSX is eindelijk werkbaar volgens hem (wel 1Gb geheugen).

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:46
Ik heb zelf mijn Cube G4 450 geupgrade naar een g4 1.2 ghz. Dit bevalt me zeer goed. Ik moet wel zeggen dat het kwa snelheid (de bus blijft 100 SDR) niet helemaal te vergelijken is met een 1.2 ghz originele Mac.

Hoe de vergelijking is met een athlon 1.2ghz? Ik kan er weinigs zinnings over zeggen, maar ik vind kwa look en feel mijn Mac eingelijk net zo snel als de huidige P4 compu's (op mijn werk) maar kwa encoding heb ik geen id. Ik denk dat je met een 800Mhz G4 een heel eind komt tegen een 1.2ghz Athlon.

Maar als je toch gaat upgraden, ga dan direct voor een iets snellere en koop hem niet in Nederland maar direct vanuit de US, dat scheelde mij de helft van wat het in Nederland kost.
Kijk even op www.macsales.com voor andere alternativen. Ik zelf heb een powerlogix G4 series 100 (Motorala 7475 met 512kb cache) ipv de sonnet omdat de sonnet op dat moment een stuk duurder was en er iets aan de hand was met de cache op die procs. Deze heb ik overigens besteld via www.powerlogix.com, de verzending en snelheid was perfect!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga denk ik voor een 1,4 ghz X2 Fastmac kaart en dan bestel ik 'm in Amerika. Ik vind het best bijzonder dat je zo'n relatief oude bak voor een niet al te hoge prijs nog ongeveer zo snel kunt maken als de laatste Quicksilver modellen. Ik dacht altijd dat de mac qua processorkracht niet te upgraden was.
Dr. Strangelove schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 09:12:
Mijn vader heeft de Sonnet 1.2 Ghz in Duitsland gekocht (voor veel minder). Ik heb zelf niet met zijn G4 (voorheen 400Mhz) gewerkt dus ik kan niet roepen wat mijn ervaringen zijn, maar hij is zelf erg tevreden. OSX is eindelijk werkbaar volgens hem (wel 1Gb geheugen).
weet je 't adres van die site toevallig?
arjenhiemstra schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 09:18:
Ik heb zelf mijn Cube G4 450 geupgrade naar een g4 1.2 ghz. Dit bevalt me zeer goed. Ik moet wel zeggen dat het kwa snelheid (de bus blijft 100 SDR) niet helemaal te vergelijken is met een 1.2 ghz originele Mac.
De 1,2 Ghz upgradekaart is ongeveer zo snel als een 1,0 Ghz G4 heb ik ergens gelezen.
Hoe de vergelijking is met een athlon 1.2ghz? Ik kan er weinigs zinnings over zeggen, maar ik vind kwa look en feel mijn Mac eingelijk net zo snel als de huidige P4 compu's (op mijn werk) maar kwa encoding heb ik geen id. Ik denk dat je met een 800Mhz G4 een heel eind komt tegen een 1.2ghz Athlon.
Het gaat me om pure processorkracht. Ik krijg nu drop outs in Reason als ik +/- 4 tot 5 zware modules aanstuur, dat moeten er ongeveer 14 tot 16 worden. Een 1,4 lijkt me wel voldoende voor dat werk :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2005 11:59 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Voordat je een dergelijk bedrag aan een upgrade besteedt.. is het dan niet simpeler en meteen wat langer houdbaar om bv een G5 te kopen of desnoods een minimac.. of.. een PC waar Reason gewoon op draait? Lijkt me een beetje een waste of money om zoveel aan een upgrade te besteden om het 'minder traag' te maken ipv 'snel'.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 19:50

Floor-is

5.2

Een minimac is dan misschien wel het beste idee ja, of een 2e hands G4 in een redelijk vlotte uitvoering. Ja je bent meer geld kwijt dan alleen die upgrade, maar je hebt dan ook plots een heel systeem in plaats van alleen een processor. :)

Bericht hierboven

• Dr. Strangelove
weet je 't adres van die site toevallig?
http://www.habanet.de/

Prijzen liggen aanzienlijk lager dan in Nederland, de 1,2 Ghz kost geen €403 maar €272 hier. Uit Amerika halen kost meer.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Een aantal lui hier hebben een goed punt: je CPU upgraden is één ding, maar het punt blijft dat je moederbord en je RAM er niet sneller op worden... Je zal dus nooit het _volle_ potentieel van de CPU benutten. Ja, je systeem wordt een stuk sneller, absoluut. Maar ze zal niet zo snel zijn als ze zou kunnen zijn :)

Maar inderdaad: een CPU upgrade is wel de makkelijkste en snelste manier om te upgraden.

Liege, liege, liegebeest!

• Dr. Strangelove
Tja, voor ruwweg 300 knaken heb je een upgrade die je ongeveer zo snel maakt als een Mac Mini, met behoud van alle voordelen van je tower. Dat is toch niet te versmaden, zeker niet als je geen €1500 wil uitgeven voor een nieuwe G5 en toch al ja HDDs, ZIP en branders wil blijven gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
OzBoz schreef op zaterdag 26 maart 2005 @ 18:10:
Voordat je een dergelijk bedrag aan een upgrade besteedt.. is het dan niet simpeler en meteen wat langer houdbaar om bv een G5 te kopen of desnoods een minimac.. of.. een PC waar Reason gewoon op draait? Lijkt me een beetje een waste of money om zoveel aan een upgrade te besteden om het 'minder traag' te maken ipv 'snel'.
Ik vraag het me af.

Ik heb deze G4 Digital Audio met 466mhz voor 120 euro overgenomen. Er zitten momenteel 3 harde schijven in van in totaal 150 GB, verder heeft het 768mb aan SDRAM en een Combo drive aan boord. De mac mini is een mooi systeem en werkt met sneller DDR geheugen, maar is vrijwel niet uit te breiden. Dus daar kan ik m'n harde schijven niet naar overzetten.

G5 Powermacs, dual en single G4 Quicksilver systemen zitten op tweedehandsmac.nl allemaal rond de 1000 euro. Misschien dat er binnenkort weer eens een goedkopere opstaat van rond de 500 - 600 euro, maar dat is nog even afwachten. Een upgrade lijkt me bij de 120 euro opgeteld het meest aantrekkelijk. Verder gebruiken de Quicksilver modellen naar mijn weten ook SDRAM. Wat verder de voordelen van de QS boven het model wat ik nu heb zijn weet ik niet, maar dat ga ik nog even nazoeken.

Een PC waar Reason gewoon op draait heb ik ook, maar ik werk binnenkort liever alles op m'n mac uit. Deze dingen zijn ongelooflijk stil en OS X heerst, ik zie het iig niet als een achteruitgang :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2005 13:13 ]

• Liegebeest
Tja, voor ruwweg 300 knaken heb je een upgrade die je ongeveer zo snel maakt als een Mac Mini, met behoud van alle voordelen van je tower.
Wat dus niet helemaal waar is. Het mobo van de Mini heeft ongetwijfeld een snellere FSB en sneller RAM. Dat en ongetwijfeld ook nog eens snellere toegang tot z'n schijven... Dus daar verlies je nog wel redelijk wat..

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Er zit een laptop hd in de mni die niet zoveel toeren maakt als de standaard 7200 rpm schijfjes van tegenwoordig.

Ik vraag mij af of reason met zoveel van die dingen lekker gaat draaien met een 1.4 ghz mac. Ik denk dat *dat* vooral de vraag is: is die upgrade zinvol als reason nog niet lekker loopt?

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
fireware disk eraan hangen? zelfs met usb 2.0 valt nog snelheids winst te behalen.

• Dr. Strangelove
cailin_coilleach schreef op maandag 28 maart 2005 @ 09:52:
[...]

Wat dus niet helemaal waar is. Het mobo van de Mini heeft ongetwijfeld een snellere FSB en sneller RAM. Dat en ongetwijfeld ook nog eens snellere toegang tot z'n schijven... Dus daar verlies je nog wel redelijk wat..
Ik zei ook ongeveer... de meest courante vergelijkbare Mac is de mini, en voor de doorsnee gebruiker komt hij daarbij in de buurt. De opmerking dat de mini een tikje sneller zal zijn is al eerder in het topic gemaakt...

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ik heb nog even voor je gekeken qua internationaal...
bv: http://eshop.macsales.com...+&shoupgrds=Show+Upgrades

Daar heb je voor $389 een 1.4ghz upgrade kaart, of voor $460 een 1.467-1.5ghz.

Voor $600 heb je zelf dual cpu kaarten. Zelfs met verzendkosten ben je dan aanzienlijk goedkoper uit ($389 = €337, $600 = €520) vermoed ik.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op maandag 28 maart 2005 @ 20:36:
Ik heb nog even voor je gekeken qua internationaal...
bv: http://eshop.macsales.com...+&shoupgrds=Show+Upgrades

Daar heb je voor $389 een 1.4ghz upgrade kaart, of voor $460 een 1.467-1.5ghz.

Voor $600 heb je zelf dual cpu kaarten. Zelfs met verzendkosten ben je dan aanzienlijk goedkoper uit ($389 = €337, $600 = €520) vermoed ik.
Bedankt zeg!

Dual 1,3 ghz staat er. Ik neem aan dat ze daarmee ook echt 2 x 1,3 (=2,6 ghz) bedoelen en niet 2x 650 mhz = 1,3 Ghz. Als dat zo is dan is zo'n dual processor natuurlijk nog een stuk aantrekkelijker dan een single. Single zit de 1,25 ghz namelijk op $400,- en dan zou je verwachten dat je met dual rond de $800 zou uitkomen.

Ik ga dit nog even in een mailtje navragen :)

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-12-2025

Griffendahl

Macced for life

Ik denk toch echt dat het dan 1,3 x 2 = 1,3 is... Je kan dat niet bij elkaar optellen afaik

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

Verwijderd

Topicstarter
Griffendahl schreef op maandag 28 maart 2005 @ 23:14:
Ik denk toch echt dat het dan 1,3 x 2 = 1,3 is... Je kan dat niet bij elkaar optellen afaik
idd, het was ook meer ter verduidelijking.. dat er dus echt 2 van 1,3 inzitten ipv 2 van 650 die samen 1,3 maken.

Veel applicaties gebruiken de 2e processor helemaal niet :)

• Liegebeest
Veel applicaties gebruiken de 2e processor helemaal niet
Nee, maar het OS is wel in staat om applicaties over de twee processoren te _verdelen_. Op die manier werk je dus alsnog sneller!

Pagina: 1