Vraagje Ivm Notebookcooling

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Loewe1
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-04-2005
Een tijdje geleden heb ik mij een laptop aangeschaft. En ben daar nu meee van plan om mee naar een Lanparty te gaan. Ik weetet niet echt goe dvoor een Laptop maarja. Kan het nu eenmaal niet laten >:)

Daarmee zou ik mij een Notebookcooling willen aanschaffen. Maar hier blijkt veezl verschil op te zitten.
- 2 of 4 fans
- Regelbaar / niet regelbaar
- De prijs !!

Bijv die van Titan: zeer goedkoop, 4 fans, regelbaar maar van plastic en ik denk niet dat dit de cooling te goede komen.
Maar je hebt dan ook de coolingen van de merken maar kosten dubbel zoveel en hebben maar 2 fans

Is er iemand die mij zou kunnen helpen?

Greetz Loewe

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025

• Loewe1
Waaruit blijkt dat het plastic omhulsel het minpunt is.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vaak hebben notebooks aan de onderkant een fan zitten (moet je maar ff kijken) om koele lucht naar binnen te blazen. Als je nou gewoon zorgt dat je je laptop wat hoger zet, op 2 boeken ofzo met genoeg ruimte bij de fan, dan kan er heel wat meer verse lucht bij de koeler komen dan met die standaardhoogte van een paar milimeter.. Ws. is dat ook wel voldoende,

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 18:06

Opa

Nu Multifocaal!

rolletje plakband plat neerleggen, achterkant van de klaptop op rolletje plakband, klaar is Loewe.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Loewe1
Hmmz zou natuurlijk een goedkope oplossing zijn... En jullie denken dat dat genoeg help want zo'n zaal is het toch al snel zeer warm?

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Zet hem op een coldpack of een zak met ijsblokjes... >:)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Loewe1
Zallek wel veel ijs moeten hebben ==> Dus een diepvriezer zal moeten aanschaffe wat dus pak kostelijker is al een notebook cooling >:)

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Notebook phase-change :+

Verwijderd

CoolerMaster heeft er ook 1, genaamd de Coolpad.
Ik heb hem enkele dagen geleden toevallig nog in de Pricewatch gezien.. ik geloof iets van € 30,- En beschikt ook nog eens over een aluminium behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/09d48607a2cf9a71d9a114ab11c5e474.jpg

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:46

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 17:44:
CoolerMaster heeft er ook 1, genaamd de Coolpad.
Ik heb hem enkele dagen geleden toevallig nog in de Pricewatch gezien.. ik geloof iets van € 30,- En beschikt ook nog eens over een aluminium behuizing.

[afbeelding]
Das een mooie :D Hij is ook bij MyCom te koop dus ik ga uhm ff van de week halen :)

Dammit zijn die dingen er pas weer volgende week donderdag :( naja ff w88 dan maar

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 25-03-2005 17:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

maat van mij heeft zijn laptop ook gebruikt op netgamez ding draait prima. het is wel een p-m dus redelijk energie zuinig dus niet zo super heet.

• Loewe1
Hmm ziet er wel vetjes uit die Coolpad

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-01 18:06

Opa

Nu Multifocaal!

gakkethijs schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 18:00:
maat van mij heeft zijn laptop ook gebruikt op netgamez ding draait prima. het is wel een p-m dus redelijk energie zuinig dus niet zo super heet.
Vergis je niet.
Mijn Latitude D600 755 en nu ook de D610 760 worden bloed- en bloedheet ter hoogte van de klep van het werkgeheugen. :/

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
ik heb zef die van titan, kmoet echter zeggen dat het wel een leuk ding is, maar dat het niet werkt.

mijn laptop wordt nog net zo heet. ik hem m toen gehaald om de grafische kaart wat te koelen omdat ik echt zware fps drops kreeg (en veel fps heb je al niet he :P) .

ik zou jezelf eerst maar eens afvragen waarom je die koeling wilt, echt helpen zal het mijn inziens namelijk niet, alhoewel dat wellicht verschilt met andere modellen laptops.
ikzelf heb een pavilion hp ze4200.

Mijn rig

• l0wland
  • Laatst online: 01-07-2010
Mooi apparaatje, die CoolerMaster CoolPad. Wellicht is dat ook een oplossing voor mijn ultra-hete Medion md5400 notebook. Misschien dat ik er vandaag nog eentje ga halen.

Wat ik me daarnaast afvraag is of het zin heeft om bv de brakke fans die er nu in mijn notebook zitten, te vervangen voor andere (stillere en betere explemplaren)? Voor meer dan alleen geheugen bijprikken heb ik hem nog niet opengehad, dus ik weet niet in hoeverre dergelijke fans "versmolten" zijn met het moederbord.

Zijn er hier mensen die wel eens de fans van hun notebook hebben vervangen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet vervangen, maar laatst wel es mn laptop opengehaald. Koeling is eigenlijk hetzelfde als een normale pc: een afneembare heatsink met fan (moet er wel bij zeggen dat ik een wat oudere laptop heb). Ik weet niet of er ook standaardformaten voor laptops zijn, maar volgens mij is het best mogelijk om hier wat aan te modden, zoals een sneller draaiende fan ofzo.
En misschien als je een echte tweaker bent maak je een soort heatpipe-constructie met een veel grotere, externe, heatsink (zoals die zalman vga koelers). Zal alleen wel gevolgen hebben voor de draagbaarheid van je laptop ;)

[edit] en wat je misschien voor LAN parties ook wel kunt doen is het toetsenbord eraf halen (vaak 2 of 3 schroefjes losdraaien) en gewoon een los USB toetsenbord aansluiten. Doordat je het laptop-tobo eraf haalt kan alle warmte er veel makkelijker uit (wel zorgen dat je er niet iets overheen morst ;))

[ Voor 46% gewijzigd door Palomar op 26-03-2005 10:53 ]

• l0wland
  • Laatst online: 01-07-2010
Tip voor extra koeling: Maak je laptop eens schoon van binnen (met name de koelribben). Ik heb mijn Medion MD5400 er weer mee gefixt!

• Loewe1
Ik heb me nu zo'n Coolpad gekocht en ben ermee naar een Lanparty geweest

Moet zeggen: Ben daar Zeer tevreden van. Een aanrader voor de Laptop

Greetz Loewe

Verwijderd

Loewe1 en I0wland,

Zouden jullie wat meer over de koeling kunnen vertellen die jullie nu gebruiken. Ben zelf eigenaar van 'de straalkachel' Medion MD6100. Bij het gamen wordt bij mij de CPU 100% belast na een paar minuten gamen wordt die dan ook te warm en schakelt terug, met alle gevolgen van dien.
Zouden jullie iets meer kunnen vertellen over de notebook coolingpad die jullie nu evt. gebruiken? Ik lees verschillende berichten op dit forum en het internet hierover. Kunnen jullie zeggen dat wanneer je de coolerpad gebruikt en langdurig gamed het geheel op een acceptabele temp. blijft? Gaat de game dan niet schokken, m.a.w. het terugschakelen van de CPU clock? Als dat zo is schaf ik meteen zo'n ding aan. Tot nu toe heb ik het nog weten te redden met een 90x90 fan aan de zijkant van de laptop waar de hete lucht uitkomt. Maar met dit zomerse weer is dit ook niet meer voldoende.
Kortom zouden jullie je dus uit kunnen laten over het gebruik van een notebook coolerpad en de mate waarin de laptop daardoor gekoeld wordt, rekening houdend met de omgevingstemperatuur?

Hartelijk dank
MaGaM

Het stofvrij maken van de laptop door het openhalen of perslucht spuiten heb ik nog niet gedaan. Ik zoek echter naar een meer permanentere oplossing, aangezien de laptop sowieso al wel warm wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 14:21 ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 20:16
In de meeste laptops komt een dikke laag stof. Als je die weg haalt gaan je temps fors omlaag.

Verder kan je ook een fan kopen als deze. Daar kan je dan een connector aanmaken voor aan je PS/2 poort. Dan kan je met wat meer power lucht naar binnen blazen.
Mocht je garantie al zijn verlopen kan je ook nog eens een mooie bevestiging maken.

Verwijderd

Bredend,

De fan die jij voorsteld te gebruiken heb ik zelf ook aan zitten denken. Echter blaast deze de lucht via het ijzeren rooster naar buiten. Via dat ijzeren rooster is het dan de bedoeling hem te bevestigen aan mijn laptop. (anders niet optimale positie) Echter wordt er dan lucht de laptop ingeblazen en uit dat gat aan de zijkant komt juist de hete lucht eruit. Een ander gat is er vrijwel niet. Links zit de PCMCIA. Voor de CD-ROM en achter een heel klein roostertje wat waarschijnlijk niet veel effect zal hebben.
Het enige wat met deze koeler kan is als hij omgekeerd draait, zodat de hete lucht er extra snel uitgezogen wordt. Volgensmij is dat niet mogelijk met deze koeler gezien de standaard tegenovergestelde draairichting en de positie van de rotorbladen.
Of bekijk ik het nu toch verkeerd dat hij de ijzeren ingang als inlaat gebruikt en bovenop de fan als uitlaat?

Bedankt voor het constructieve meedenken bredend!

MaGaM

Check de foto van het binnenste van mijn laptop op: http://magam.ma.funpic.de/laptop-binnenste.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2005 16:17 ]

Verwijderd

Nou, ik heb net ff mijn MD6100 laptop met de compressor via de ventilatie gaten doorgeblazen. Ik moet zeggen dat ik met de fietspomp al wat resultaat boekte :) en nu met de compressor ook weer wat :*). Nu blijft de ACPI temp. rond de 47 graden celsius bij het afspelen van flash animaties op webpagina's, waarbij dat met de fietspomp toch zo'n 52 tot 56 graden tot gevolg had.
Straks nog ff testen met Unreal Tournament.

Kortom ik bevestig dus ook de betere resultaten na een jaarlijkse 'laptop doorblaas schoonmaak'. (Die van mij was zo'n beetje 1,5 jaar overtijd ;))
Pagina: 1