Toon posts:

Combinatie W2K3 <-> Veritas <-> HP SSL1016 Tapeloader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik aan het einde van mijn latijn ben (ik zou geen oplossing meer weten) probeer ik het maar via deze weg.

Op het werk kortgeleden 3 HP SSL1016 Tapeloaders aangeschaft (met mooi Ultrium tapes enzo). Nu wil het geval dat Veritas BackupExec weigert op een fatsoenlijke manier te werken met deze loaders.

Wat er gebeurd is het volgende, af en toe loopt het allemaal ineens een uur goed. Daarna is alles weer mis, zowel de loader (libraries in Veritas) als de Ultrium drive springen in Veritas op 'Offline'. Na het online zetten komen de meest wazige foutmeldingen. Bijvoorbeeld physical drive not available of gewoon een generic error melding.

Om dit op te lossen heb ik al gedaan:
- Drivers van Veritas gebruikt, incl. updates naar nieuwe versies
- Drivers van HP gebruikt, incl. updates
- Veritas Backup Exec opnieuw geinstalleerd
- Alle updates van Veritas erop
- Alle mogelijke oplossingen van de Veritas website geprobeerd

2 van de 3 SSL1016's hangen aan 2 verschillende (maar toch identieke) servers met de volgende specs:
- HP DL380 G4
- Adaptec 39160 SCSI kaart
- Windows 2003, volledig up-to-date
- Veritas Backup Exec 9.1 SP 2, en alle andere updates

Aan 1 van de 2 servers hangt tevens een Dell Ultrium drive (zonder loader) die tot op heden (en zelfs tot op deze seconde) zonder enig probleem werkt. Dit alles doet mij in ieder geval uitsluiten dat er hardware kapot is. Zeker omdat ik op 2 systemen identieke errors krijg.

Iemand die hier eens een licht op kan schijnen en me een duwtje in de goede richting kan geven?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
mja, laat ik het zo zeggen, heb weinig goede ervaringen met veritas, heb zelf div (nieuwe hp) autoloaders goed werkend gezien icm arcserve.

probeer arcserve 11.1 eens? wie weet werkt dat wel!

proberen kan geen kwaad denk ik, misschien wil veritas het apparaat niet begrijpen...

arcserve kan je zo downloaden @ ca.com

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
waarschijnlijk doet veritas dat al voor je maar staat de removable storage service uit? Die wil nog wel eens roet in het eten gooien.

Verwijderd

Topicstarter
richardkraal schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 15:34:
mja, laat ik het zo zeggen, heb weinig goede ervaringen met veritas, heb zelf div (nieuwe hp) autoloaders goed werkend gezien icm arcserve.

probeer arcserve 11.1 eens? wie weet werkt dat wel!

proberen kan geen kwaad denk ik, misschien wil veritas het apparaat niet begrijpen...

arcserve kan je zo downloaden @ ca.com
Die truuk had ik al geprobeerd :) CA heeft me zelfs vandaag gebeld wat ik van hun software vond. Had met CA dezelfde problemen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik onderwijl een spare server erbij heb gepakt en andere SCSI kaart/kabel. Het is zeker het proberen nog waard zometeen.

Verwijderd

Topicstarter
twiekert schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 16:38:
waarschijnlijk doet veritas dat al voor je maar staat de removable storage service uit? Die wil nog wel eens roet in het eten gooien.
Yepz die staat uit, net nog even gechecked.

De exacte error is btw: Physical Volume Library Robot not found
Rare is, om 17:45 heb ik de boel werkend gezien. Nu ben ik onderwijl thuis, en werkt het niet meer :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mischien geheel overbodig, je dingen zijn toch wel netjes getermineerd :? (andere kabel, met andere terminator eventueel proberen)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Erik schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 19:05:
mischien geheel overbodig, je dingen zijn toch wel netjes getermineerd :? (andere kabel, met andere terminator eventueel proberen)
Dat is geen overbodig iets hoor :) Het is iets wat ook bij mij boven is komen drijven. Ik heb dan ook 2 verschillende kabels geprobeerd (beiden waren geleverd bij de tapeloader) en heb ook met en zonder terminator geprobeerd. Het maakte geen verschil voor zover ik kon zien.

Op dit moment zit er trouwens geen terminator in, maar dat zat er om 17:45 ook niet toen ik op een of andere manier wel een inventory heb kunnen draaien.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Heb je die SCSI kaart wel op een vaste snelheid ingesteld?
Als je hem op U160 laat staan krijg je de meest wazige dingen, je moet hem zo instellen dat hij net de max snelheid van de streamer aankan.
Wij zetten hem meestal op 20MB

Heb je BackupExec 10.0 al geprobeerd?
Wij hebben geloof ik dezelfde autoloader en die werkt perfect met Veritas.

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Bierkameel schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 21:12:
Heb je die SCSI kaart wel op een vaste snelheid ingesteld?
Als je hem op U160 laat staan krijg je de meest wazige dingen, je moet hem zo instellen dat hij net de max snelheid van de streamer aankan.
Wij zetten hem meestal op 20MB

Heb je BackupExec 10.0 al geprobeerd?
Wij hebben geloof ik dezelfde autoloader en die werkt perfect met Veritas.
Momenteel herkent hij de tapeloader als ASYN en de tapestreamer zelf als U160.
Heb nu net ook gemerkt dat de SCSIchanger op een of andere wazige manier niet meer opstart als service en krijg het met geen mogelijkheid aan de praat. Maar grote kans dat als ik morgen even fysiek de hardware aan en uit zet dat dat opgelost is.

BackupExec 10.0 draait inderdaad momenteel op de spare server, incl. alle updates die er uitgebracht zijn.

Opmerkelijk is wel, als de unit eenmaal gefaald heeft en ik verwijder hem uit Veritas bij de Devices dan herkent het systeem de unit ook niet meer. Op dit moment met geen mogelijkheid weer terug te krijgen in Veritas.

Morgenochtend als ik fysiek bij de apparatuur ben (mijn iLo's lopen nog niet :'() zal ik de snelheid van de SCSI poort eens wat omlaag zetten. Misschien dat dat nog wat scheelt.

Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Topicstarter
Ben onderwijl weer een stuk verder, het lijkt of het nu wel blijft werken.

Wat opviel was dat als ik eenmaal de boel ingesteld had zoals ik wilde dat dan de SCSI kaart de loader niet meer wilde vinden. De drive zelf vond ie trouwens dan wel altijd zonder problemen.

Na een reset naar factory defaults werkte alles wonderbaarlijk weer. Dit heeft mij aan het denken gezet en ben nog verder gaan graven.

Nu blijkt de volgende optie van invloed:
Mode
Choose a mode in which the system tapes will be written.

Either a power cycle (via the front panel button) or a system reset (via the System Reset command found on the Diagnostics frame) is required for changes to take effect.
Random
Mixed
Sequential
Sequential Cycle

Als ik deze optie op Random heb staan gaat het goed, zet ik hem op Sequential dan gaat het niet meer goed. Ik heb geen idee waarom, maar het begint nu ergens op te lijken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-03 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Installeer ook de HP StorageWorks Library and Tape Tools eens, en kijk of er firmware updates zijn voor de loader en drive. Dit heeft voor mij in het verleden een aantal vage problemen met betrekking tot een HP tape robot opgelost.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1