[XP] 15GB aan vage bestanden in Windows map

Pagina: 1
Acties:

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik heb zojuist met PM 8.0 mijn partities een beetje aangepast qua grootte, en nu heb ik iets raars.

Situatie eerst: c:\ - grootte 10GB - 4,6GB vrij
Situatie nu: c:\ - grootte 20GB - 137MB vrij :?

Das pas lekker, 10 gig erbij en 4,5 gig minder ruimte als resultaat... Nu blijkt dat in de c:\windows map enkele vage bestanden staan, eentje van 108MB genaamd 0, en een heel aantal van 1,49GB, genaamd 1, A, E, F, G, I, L, P, S, Y. 8)7

Verwijderen mag ik ze niet want ze zijn in gebruik, wat moet ik nu doen?

.... Ik weet het ook niet

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12
kan je misschien even kijken welke extentie de bestanden hebben?

Verwijderd

Ik zou eens in veilige modus kijken of ze dan ook niet te verwijderen zijn.

• mbvisiontt
ErikCornelissen schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:49:
kan je misschien even kijken welke extentie de bestanden hebben?
Ze hebben geen enkele extensie....

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Ah... Klinkt niet gezond. Een verse install lijkt me een goede optie. En gelijk maar een partitie van 20480MB aanmaken met de setup van WinXP, ipv. vergroten met PM.

• mbvisiontt
Mijn win install liep en loopt als een zonnetje, geen enkel probleem gehad of meegemaakt. Alleen nu na PM heb ik die gekke bestanden, kan geen virus of iets dergelijks zijn want die heb ik geen. :)

• mbvisiontt
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:51:
Ik zou eens in veilige modus kijken of ze dan ook niet te verwijderen zijn.
Helaas, dit is ook geen optie, ik mag ze in Safe mode ook niet verwijderen.

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:12
als je naar start > uitvoeren> "msconfig"

Zie je hier vreemde processen tussenstaan die worden gestart als je windows opstart? Er bestaat een kans dat je dat proces zo kan stoppen van opstarten waardoor de bestanden niet in gebruik zijn.

Verwijderd

en wat ook wel eens wil gebeuren een service die draait die er niet hoort zoals win32pnp is een virus maar wordt bijna nooit herkend
Een andere partitie activeren en even een schone XP erop knallen met virusscanner en dan de ander checken...

Verwijderd

ben je niet gewoon gekraakt door zogenaamde 'fxp' boards of iets dergelijks?
staan er in in die vage mappen ook niet .rar bestanden zoals .r01 .r02 etc?

iig zou ik kijken of je niet toevallig een anonymous ftp server heb draaien
en als goed is kan je de bestanden gewoon verwijderen

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:08
mbvisiontt schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 21:05:
[...]

Helaas, dit is ook geen optie, ik mag ze in Safe mode ook niet verwijderen.
Probeer eens te hernoemen en dan te verwijderen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• mbvisiontt
Bedankt voor de reacties, maar even voor de duidelijkheid:

moment a: ik heb 10GB partitie, besluit er 20 van te maken --> bestanden niet aanwezig.
moment b: ik heb 20GB partitie, en opeens heb ik vage bestanden.

Tussen moment a en moment b zit enkel en alleen de tijd die PM nodig had om zijn werk te doen, en dat doet ie buiten Windows dus geen gehack. Kortom: het moet door PM komen ofwel PM is een indirecte veroorzaker.

Verwijderd

moet pm 8.0 niet e.e.a afmaken doet ie meestal na opnieuw opstarten of nu weer PM ingaan wat gebeurt er dan ?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 21:30 ]

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit komt doordat Partition Magic een volkomen onbetrouwbaar stuk software is. Ik heb hetzelfde gezien op schijven waar PM bezig is geweest. En vreemdere dingen ook.

De oplossing: Partition Magic opbergen achter slot en grendel, de sleutel weggooien, helemaal opnieuw beginnen gewoon de schijf in XP setup opnieuw partitioneren.

• mbvisiontt
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 21:28:
moet pm 8.0 niet e.e.a afmaken doet ie meestal na opnieuw opstarten of nu weer PM ingaan wat gebeurt er dan ?
Dit doet ook niks helaas.
tinnef schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 21:29:
Dit komt doordat Partition Magic een volkomen onbetrouwbaar stuk software is. Ik heb hetzelfde gezien op schijven waar PM bezig is geweest. En vreemdere dingen ook.

De oplossing: Partition Magic opbergen achter slot en grendel, de sleutel weggooien, helemaal opnieuw beginnen gewoon de schijf in XP setup opnieuw partitioneren.
Ik heb er nooit problemen mee gehad en veel lol aan mogen beleven, behalve nu kennelijk, Hoewel hij z'n werk wel netjes gedaan heeft, de partities zijn ok.

• mbvisiontt
Ik heb wat gerommelt en gerotzooit, maar ik mag de bestanden nooit verwijderen of hernoemen. Ben in safe mode geweest, opstarten met zo min mogelijk programma's, alle progs beeindigen die maar kunnen via ctrl-alt-del, netwerkkabel eruit; niks werkt.

Echter, nu ik weer voor de tigste keer opstart, is het kleine bestandje, 0, weg, en is er dus 108MB meer ruimte vrij gekomen. Rest is er nog en niet verwijderbaar. :(

Is er geen progje dat laat zien door welk progje/file iets gebruikt wordt? Dus niet "it's being used by another program" maar "it's being used by jaapie.exe". :?

[ Voor 24% gewijzigd door mbvisiontt op 23-03-2005 22:19 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kijk even met processexplorer - met de handle finder kan je daarmee achter komen wie deze files in use heeft. ProcessExplorer is een product van www.sysinternals.com :)

• mbvisiontt
elevator schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:18:
Kijk even met processexplorer - met de handle finder kan je daarmee achter komen wie deze files in use heeft. ProcessExplorer is een product van www.sysinternals.com :)
Haha, daar vroeg ik precies om terwijl jij het typte, thanx mate. :D

Ff proberen, ben benieuwd. :)

• mbvisiontt
mbvisiontt schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:15:
Echter, nu ik weer voor de tigste keer opstart, is het kleine bestandje, 0, weg, en is er dus 108MB meer ruimte vrij gekomen. Rest is er nog en niet verwijderbaar. :(
Hmz, nu is ie er weer, en dit keer is ie 223MB groot, dus hij heeft alle overgebleven ruimte opgesnoepd (had 100MB verworven door Disk cleanup).
elevator schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:18:
Kun je ook omgekeerd zoeken? Dus vragen "door wie wordt file c:\windows\y gebruikt?".

Ok, heb de "handles" zoals dit proggie ze noemt kunnen sluiten, en dan heb ik gewoonweg 15GB vrij. Ik blij, start opnieuw op, en ja hoor: ze zijn weer terug. Damn!! :(

In de omschrijving van de file staat: "A disk file, communications endpoint, or driver interface".

[ Voor 49% gewijzigd door mbvisiontt op 23-03-2005 22:47 ]

• grolo2010
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-03 23:03
Ik had vandaag ook een lastig bestand, opgelost met: command-venster openen, naar de map gaan waar je bestand staat. in taakbeheer explorer.exe afsluiten en dan in je command-venster "del bestandsnaam" doen.
Daarna kun je explorer weer opstarten.
Ik zag net dit [rml][ XP] Map niet te verwijderen[/rml] topic misschien zit er iets voor jouw bij

[ Voor 21% gewijzigd door grolo2010 op 23-03-2005 22:56 ]

• mbvisiontt
Thanks grolo, heb ik ook al gezien maar dat tooltje werkt ook niet helaas.

Ik heb iets nieuws ontdekt. Dankzij het Process Explorer tooltje heb ik de handles kunnen afsluiten waardoor ze verdwijnen. Ik hem kloten door er andere files voor in de plaats te zetten. >:) Ik had 15GB geselecteerd en ben toen tv gaan kijken, maar hij heeft maar 5GB overgezet en is toen opnieuw opgestart, geen idee waarom. Feit is wel dat de door mij gekopieerde files er nog staan, en dat er van de vage files nu minder zijn. Het "systeem" werkt als volgt: het plant 1.49GB grote files neer, en de laatste file is van willekeurige grootte, alnaargelang de plek die over is op de schijf. Nu is die file 648MB bv.

Wat kan dit nu zijn? Het begint langzaamaan toch op een virus te lijken, ik snap er niks van. Ik zal Norton eens laten lopen, eens kijken wat die zegt.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als het goed is kan je met ProcessExplorer zien welk process (!) deze handle in use heeft - aan de hand daarvan kan je zien wie die files aan het wegschrijven is. Het closen van handles is wel leuk, maar niet echt zinvol zoals je zelf ook merkt :)

• mbvisiontt
elevator schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 23:05:
Als het goed is kan je met ProcessExplorer zien welk process (!) deze handle in use heeft - aan de hand daarvan kan je zien wie die files aan het wegschrijven is. Het closen van handles is wel leuk, maar niet echt zinvol zoals je zelf ook merkt :)
Ik kan het niet uitvogelen. Ik zie bij sommige bestanden wel dat er in het bovenste venster het proces aan wordt gegeven, maar als ik bv op een van de vage files ga staan, doet hij dat niet. Is er een andere manier om te zien welk proces die files gebruikt? Ik zal het wel niet snappen denk ik... ;)

Verwijderd

even tussendoor

je weet het waarschijnlijk wel maar een leuke truuk om dingen weg te kunnen smijten die 'beschermd' worden door explorer:

opdrachtpromt openen
eindigen van taak 'explorer' in takenbeheer
wegsmijten
starten van explorer

• mbvisiontt
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 23:19:
even tussendoor

je weet het waarschijnlijk wel maar een leuke truuk om dingen weg te kunnen smijten die 'beschermd' worden door explorer:

opdrachtpromt openen
eindigen van taak 'explorer' in takenbeheer
wegsmijten
starten van explorer
Ik kan de bestanden niet wegsmijten, ze bestaan niet in de command prompt...

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb je schijfcontrole al geprobeerd?

Disclaimer: potentieel kan zulke stukheid i.c.m. schijfcontrole meer stukheid opleveren, backup dus je belangrijke bestanden eerst ;)

Verwijderd

ehh, heb je er wel eens aan gedacht dat die bestanden er helemaal niet staan? Dat ze alleen als bezet worden weergegeven door de FAT? Omdat PM in diezelfde FAT heeft lopen kloten om de schijf groter te maken.

Het enige wat PM doet is de partitietabel aanpassen dat je nu een 20GB partitie hebt en al je bestanden opnieuw indelen in nieuwe clusters.

Ik zou ff Norton Diskdoctor oid erop loslaten. Iig 1st backuppen omdat je vaak dingen erger maakt (Norton zegt dan dat de FAT weer klopt. En dat is dan ook zo, maar je windows is verkloot).

Of anders backuppen en opnieuw installeren.

/me gebruikt liever V-Com Partition commander dat in zijn eigen dos werkt.
Nooit last mee gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 23:58 ]

• mbvisiontt
Ik heb NTFS, maakt dat wat uit?

• mbvisiontt
F this sjite, dan maar een verse install. :|

Bedankt voor de hulp iig. :)

Verwijderd

Als bestanden na opstarten weer worden aangemaakt zal het geheid een service betreffen
mogelijk eventueel zelfs virusscanner die de boel niet vertrouwd maar meer verdenk ik PM van zo'n service op te starten

Verwijderd

mbvisiontt schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 23:38:
[...]

Ik kan de bestanden niet wegsmijten, ze bestaan niet in de command prompt...
sommige kan je niet zien inderdaad
maar heb je al eens geprobeerd ze echt weg te smijten zonder ze te zien?

ikzelf zou denken dat je eens in de windows/PM instellingen inzake "go back" , herstel en logs en zo moet kijken, het lijkt alsof hij probeert bij te houden hoe hij terug kan

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem. ik heb het nu een paar weken en ik geloof dat het ook is ontstaan na gebruik van partition magic. ik wou mijn D partitie E noemen en E naar D noemen. maar dat ging niet erg soepel. ook nog een aantal andere HD's onder handen genomen met formateren en partities maken enzo. Daarvoor moet ie wel rebooten en dat gef hier en daar wat foutmeldingen. Maar uiteindelijk alles gelukt. Maar iig, ik heb nu dus hetzelfde probleem dus het lijkt erop dat PM 8.0 iets in de boot heeft gesloopt of heeft achtergelaten waardoor er nu steeds bij de boot van die grote bestanden worden gemaakt. Ik heb namelijk met het programma move-on-boot de bestanden al een keer verwijderd, maar ze kwamen helaas een voor een weer terug.
heeft iemand al een oplossing?

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:41
Kijk eens naar het programma Unlocker, ondertussen versie 1.7.5

Google: zoeken naar unlocker, 2e resultaat.

Met dit programma kun je kijken welk proces een bestand blokkeert, en kan je meestal het proces killen.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Verwijderd

Ken je het programma "delcrap"?...misschien heb je daar wat aan.. :?

• -Tibo-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-Tibo-

ow = teh

Ik wil toch even reageren op dit oude topic omdat ik hetzelfde probleem had maar een oorzaak en oplossing heb gevonden.

De oorzaak:

Windows alloceert allerlei virtueel geheugen in die bestanden. Als je bij de virtueel geheugen instellingen kijkt ze je dit alleen nergens terug behalve in het getal dat totaal aan virtueel geheugen weergeeft.

De oplossing:

Schakel virtueel geheugen op de c schijf uit.
Alloceer wat virtueel geheugen op een andere schijf
Reboot
Haal de grote bestanden op de c schijf weg
Heralloceer virtueel geheugen op de c schijf ipv de andere schijf.
Pagina: 1