PCI-Express en AGP op één mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• innocent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik wil graag mijn mobo en processor upgraden en denk daarbij aan een Athlon 64 3500+. Nu zijn de huidige populaire mobo's vaak voorzien van PCI express. PCI express op een mobo kan dan ook geen kwaad, maar ik wil graag ook mijn oude agp x800 kaart blijven gebruiken. Zijn er mogelijk
ook socket 939 mobo's die zowel agp als pci expres ondersteunen? Of een pci-e/agp adapter of iets dergelijks ?

Verwijderd

Ja, deze moederborden zijn er. Alleen is het AGP slot dan op 1 of meer PCI sloten aangesloten en heeft dus maar erg weinig bandbreedte waardoor de videokaart op AGP erg slecht presteerd.

Een tijdje terug stond het wel op de frontpage hier

Ik denk dat je beter een Socket 939 moederbord kan kopen met een AGP slot, en wanneer je een snellere videokaart wil, je een PCI-E moederbord en een PCI-E videokaart koopt. Is misschien wel duurder... maar over een langere tijd.

Edit: Oops... ik weet inderdaad niet of ze er voor socket 939 zijn... maar als die er zijn kan je wel concluderen dat het AGP slot nog steeds erg slecht zou presteren...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 18:58 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:34
wel 754 mobo's, ene die ik ken is MSI K8T NEO3 F
939 mobo's denk ik niet, want dat is de high end / nieuwe generatie, dus daar wordt misschien bij vanuit gegaan dat er toch een nieuwe VGA kaart wordt aangeschaft ?

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:26
http://www.tweakers.net/p...y=&Action=&Landfilter=All
Je bent wel gelimiteerd aan de Nforce 3 of VIA chipsets maar er zijn wel degelijk moederborden met socket 939 en een agp slot.
Verder is jouw probleem gewoon balen, want er zijn geen socket 939 mobo's die zowel ag als PCI-E ondersteunen zonder enorme performance verlies op de AGP poort.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 19:35

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb dus precies hetzelfde probleem.
Ik heb een dure 6800GT GoldenSample AGP en ik wil upgraden naar S939.
Nou heb ik het liefst de nForce chipset. Maar er is geen enkele nForce3Ultra chipset op een asus moederbord. Alleen MSI Neo2platinum en de Gigabyte K8NS NF3ultra 939.

De MSI pak ik niet omdat die me net ietsjes teveel tooltjes erop heeft. Die is gedoemd om mis te gaan :) En de plaatsing van de geheugenreepjes is kut en de nForce chip zit direct naast het agp slot.

Asus heeft alleen nForce 4 ultra, maar er is geen nForce4 voor AGP meer uitgekomen. Dus heb je 2 keuzes: of nForce3Ultra OF VIA K8T800PRO.
Wil je nForce3Ultra dan moet je de MSI NEO2 Platinum pakken of de gigabyte K8NS nF3 ultra939.

Wil je per se Asus, dan kom je de K8T800PRO chip te nemen, en dan kom je uit op de Asus A8V Deluxe

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verbaast me eigenlijk dat geen mobobakkers een PCI-E naar AGP bridge toepassen om ofwel een PCI-E 8X slot danwel een AGP slot aan te bieden.

De performanceverlies van PCI-E 8X tov 16X is bij huidige kaarten en apps verwaarloosbaar, terwijl je wel een volle AGP 8X slot zou kunnen aanbieden.

Dat zou een veel acceptabeler manier zijn dan de ranzige PCI -> AGP bridge die vooralsnog gebruikt wordt.

nForce4 met PCI-E bridge, AGP 8X en PCI-E 8X - een prima bord.

Maar helaas, ze bestaan (nog) niet, dus kun je het schudden...

Oslik blyat! Oslik!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik vind het sowieso belachelijk dat de makers niet aan de mensen denken met een dure AGP kaart. Overal wordt aan gedacht: aan mensen die een superdikke videokaart in SLI willen in een shuttle tot aan mensen die DDR2 en DDR1 in 1 bak willen gooien.... Terwijl de AGP standaard echt nog niet eruit groeit. Veel mensen hebben nog een dure AGP kaart en zij zijn de dupe ervan, zij kunnen met een upgrade niet naar een van de nieuwste dingen upgraden, maar zullen altijd een "ouder" product moeten kopen.
Zonde

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 23-03-2005 22:45 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 19:31
Deathchant schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:43:
ik vind het sowieso belachelijk dat de makers niet aan de mensen denken met een dure AGP kaart. Overal wordt aan gedacht: aan mensen die een superdikke videokaart in SLI willen in een shuttle tot aan mensen die DDR2 en DDR1 in 1 bak willen gooien.... Terwijl de AGP standaard echt nog niet eruit groeit. Veel mensen hebben nog een dure AGP kaart en zij zijn de dupe ervan, zij kunnen met een upgrade niet naar een van de nieuwste dingen upgraden, maar zullen altijd een "ouder" product moeten kopen.
Zonde
volgens mij hebben ze die pci 16x gewoon zo uit de grond getrokken om maar geld te verdienen ..

ik bedoel . .ze verkopen een heel stuk meer videokaarten met die actie ..

puure marketing lijkt mij ...

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ja is ook zo. Het zal ook zonder twijfel zo zijn dat SLi een goeie marktpositie zal worden (PCI-E ook dus uiteraard), maar dat het zo ineens afgelopen was met de productie van AGP moederborden en een up-to-date chipset wist ik niet.
Kijk, ik ben een gamer, maar ik zie het nut van SLi voor mij nu nog niet in. Veel te duur, staat nog in de kinderschoenen en persoonlijk zie ik liever vooruitgang in 1 videokaart op zich. 2 videokaarten gaat me gewoon iets te ver. Tis gewoon niet te betalen (tenzij je 2 goedkope kaarten pakt wat hetzelfde resultaat heeft als 1 goeie videokaart).

Ik zie het nog aankomen dat we over 10 jaar een 1000W voeding hebben + 4 videokaarten en geen RAM en CPU meer omdat alles toch via de videokaart kan draaien ;)

Zoals ik al zei er wordt overal aan gedacht. Maar degende die een nieuw mobo+cpu moet kopen moet zich erbij neerleggen een verouderd product te kopen en dat vind ik zo jammer. Daarbij maakt de beste moederbord fabrikant NU pas echt gebruik van nForce chipsetjes. Er is geen enkel Asus moederbord met een nForce3 chipsetje. Enkel nForce2, maar die is al WAY oud

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 24-03-2005 14:17 ]

Verwijderd

agp zal heel lang blijven bestaan hoor, de nextgen kaarten komen er ook in agp als ik mij niet vergis, daar zullen ze nog echt wel nieuwere mobo's voor maken

Verwijderd

Intel komt wel met van die AGP+PCI Express mobo's. Lijkt me sterk dat AMD daar bij achterblijft, toch?
Het is in ieder geval maar te hopen dat ze voor AMD ook van die mobo's gaan maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 17:22 ]

Verwijderd

PCI-e is wel nuttig, op agp heb je dat agp aperture size, nu met de pci-e is die verbinding tussen de videokaart en het ram geheugen veel sneller geworden, zodat de kaart veel sneller van het ramgeheugen kan lezen, veel effectiever dus als bij agp

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:59

TMC

Ik zou gewoon een AGP moederbord pakken. AGP videokaarten zullen voorlopig nog wel in de markt blijven lijkt me. Volgens mij worden de meeste populaire kaarten nog steeds in AGP-versie uitgebracht. :o

[ Voor 29% gewijzigd door TMC op 24-03-2005 22:58 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:10
Heb om deze reden dus ook voor iemand die zware apps draait en nooit spellen speelt gewoon een Nforce3 moederbord met socket939 aangeschaft.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zit ook met dat probleem... Misschien is het gewoon beter nu nog een mobo met agp te kopen, en dan, wanneer je een nieuwe graka koopt, evt. PCI-E mobo te kopen. Waarschijnlijk gaat de overschakeling van agp naar pci-e niet zó snel gaan. Als zowel nVidia als ATI bridge-chips op hun nieuwste gpu's zetten... Dat wil zeggen dat ze ook de kat uit de boom kijken. En je X800kan toch nog een paar jaar mee.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1