Toon posts:

PC-Freeze op willekeurige momenten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals in de topictitel staat, mijn PC freezed op willekeurige momenten. Dat betekend dus dat van het ene op het andere moment ik niks meer kan doen, en ook niet de muis bewegen. Meestel freezed hij maar soms heeft hij ook een falate fout met dat blauwe scherm tot gevolg waarin staat gehuegendump gemaakt. Hij doet dit ongeveer 1 of 2 keer per dag waarbij mijn computer ongeveer 12 tot 14 uur per dag op staat.

Probleem is dus dat mijn kennis niet zover rijkt om dit probleem alleen op te lossen. Ik heb er een hele tijd over zitten denken. Ik ben er achter gekomen dat het niet aan de software ligt sinds in een week geleden nog een verse installatie heb gedaan.

Ik denk nu dat het probleem ligt bij ofwel het geheugen ofwel de voeding, maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn. Ik heb helaas geen 2de of 2de gehuegen reep om het te testen, maar ik twijfel er aan of het aan het geheugen ligt omdat dit enkele weken geleden nog vervangen is en daarvoor had de computer het ook al.

Ik wist niet goed in welke post dit te plaatsen maar ik hoop dat het hier goed staat. Lavast bedankt voor de hulp. Dit probleem begint echt irritant te worden, en de laatste tijd lijkt hij ook meer en meer te beginnen freezen.

EDIT: Ook bij het kopiëren van grotere files van partitie naar partitie durft hij wel eens freezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
BSOD FAQ al doorgenomen? De foutcode die je tijdens de blue screen krijgt kan je verder helpen met het achterhalen van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:46

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Download het programma Memtest. Even Googlen heb je het zo.
Alleen een lege floppy voor nodig. Memtest wegschrijven naar de floppy en dan de computer opnieuw opstarten met de flop en zorg dan dus dat hij van de floppy opstart. Dan laat memtest zich en test hij je geheugen. Vrij simpel. Laat dit een paar uur lopen en dan zie je vanzelf of er errors zijn en het dus aan je ram ligt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb deze FAQ gezien, maar het blauwe scherm krijgt ik meestal niet. Het is eerder uitzonderlijk. Meeste al is het gewoon BOOM freeze gedaan en kan ik niks meer doen dan de reset button indrukken. Is er een manier om er achter te komen waarom de computer vast liep als ik dat blauwe scherm niet heb gekregen als hij crashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
cybersteef schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 19:43:
Download het programma Memtest. Even Googlen heb je het zo.
Alleen een lege floppy voor nodig. Memtest wegschrijven naar de floppy en dan de computer opnieuw opstarten met de flop en zorg dan dus dat hij van de floppy opstart. Dan laat memtest zich en test hij je geheugen. Vrij simpel. Laat dit een paar uur lopen en dan zie je vanzelf of er errors zijn en het dus aan je ram ligt.
OOk een manier om dit via CD-ROM te doen? Ik heb namelijk geen floppy meer en ook geen pendrive :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
4 dingen die je zou kunnen doen

1: Bootable cd maken en daar de bestanden op zetten
2: Floppy kopen / leegmaken
3: USB stick kopen / lenen
4: Ja!! ff googlen ;) kom je er zo achter dat je ook een iso image kunt downloaden zodat je een auto startende memtest cd kunt maken. ;)

http://www.memtest86.com/#download0

Zieje? Gewoon op de memtest site...

ISO images suitable for creating a bootable Memtest86 CDROM
Download - Memtest86 v3.2 ISO image (zip)
Download - Memtest86 v3.2 ISO image (gzip)

Maar het lijkt er echt op dat je brak geheugen hebt :)

Owja, en laat je pc dan ook echt paar uur lopen. Het liefst 24 uur. Want na run van ong. 30 minuten kun je nog niet zeggen of je pc echt stabiel is of niet ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Roberto op 23-03-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok bedankt voor de hulp ik ga die CD dan maken en is uitgebeid testen, PC zal waarschijnlijk wel weer vast gaan lopen, maar dan weet ik tenminste of het aan het geheugen ligt of aan de voeding :) gehuegen is bovendien al 2 keer vervangen... 2 keer corsair..... :r zal dat merk nog een keer kopen :/

Na 2 keer 30 minuten lopen heb ik volgende resultaten:

reep 1 : 0 fouten
reep 2 : 12512 fouten

Is dus waarschijnlijk inderdaad dat corsair reepje (voor de 2de keer in een half jaar al dan). Ik heb het er momenteel uit gelaten en ga de test de hele nacht laten lopen om zekerheid to hebben. Bedankt voor de hulp mensen ik apprecier het enorm _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
Tja, het is wel 100% zeker dat je reepje niet goed is :D

Dat zijn nml erg veel fouten binnen 30 minuten.

En nu vraag je je vast af waarom hij dan toch soms stabiel kon zijn?
Ik heb dat nml ook eens gehad, de ene module neemt zeg maar dan een stuk voor de slechte over lijkt het wel.
Want met de slechte module kon ik niet eens booten, maar met een goede er naast kon ik wel 30 min lang in xp spelen 8)7

Raar spul hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:07

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

die ene module is zeg maar het lage gedeelte, de tweede module het hoge gedeelte (denk ik, ik weet niet precies hoe pc's hun geheugen adresseren). Dan krijg je dus dat zodra je meer geheugen gaat gebruiken, je systeem de stukke chips tegenkomt .. *pof*.

Maar goed, is speculatie :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dus dat het probleem was opgelost maar blijkbaar niet. Nu met die ene lat geheugen erin freezed de PC wel minder maar hij doet het blijkbaar toch nog steeds. Zonet freezde hij weer. Zou het kunnen dat de voeding nogal ongelijkmatig stroom leverd ofzo en zijn er softwarematige manieren om dit te testen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 11:47
Ik had met een oud pctje ook last van freezes. Ik heb alle hardware vervangen, behalve het moederbord (dus andere voeding, geheugen, videokaart, zelfs een andere processor). Toen freezde ie nog steeds. Dan weet ik dat het aan het moederbord ligt.

Probeer dus op de minimale hardware te draaien (videokaart, geheugen, proc, mobo en voeding), als dat nog niet goed gaat, ga dan die hardware vervangen.... Dus gewoon dingen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:35

tozzke

aka tozzert

ik heb ook last van willekeurige freezes, maar denk nu de "oplossing" te hebben

ik heb een Asus P4P800-E Deluxe moederbord met een P4 3.0 GHz CPU en met HT enabled in de bios had ik die freezes. Nu heb ik het inmiddels 2 weken disabled en het lijkt te werken. Hij start ook ineens een stuk sneller op, normaal met HT enabled zag ik het balkje van windows 9-10 keer voorbij komen..... nu slechts nog 3 keer

Het is niet helemaal een oplossing natuurlijk, maar het lijkt voor mij te werken. Hij is niet echt merkbaar trager zonder HT enabled

Kan iemand dit misschien verklaren en heeft er een oplossing voor?
Pagina: 1