[XP] NIC-to-NIC werkt alleen via straight UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:51

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn router (Vigor DrayTek 2200e) te vervangen door 1 van de PC's in mijn thuisnetwerk. Dit omdat ik met de PC meer configuratie-vrijheid en -gemak verwacht te hebben. Hopelijk benadeelt dit niet mijn internet/netwerk snelheid.

Maar nu het probleem waar ik mee zit:
In de PC die ik als router wil gebruiken heb ik 5 PCI NIC's gedaan. De NIC's zijn allemaal andere merken. Als ik een andere PC rechtstreeks met de router-PC wil verbinden krijg ik bij 4 van de 5 NIC's alleen verbinding als ik een straight UTP kabel gebruik, bij de 5e NIC krijg ik alleen verbinding met een cross UTP kabel.

Voorheen heb ik al deze NIC's al via straight UTP kabels op Auto-MDI/MDIX switches aangesloten en maakte de gebruikte kabel dus niet uit.

Zo ver ik weet moet je tussen 2 NIC's een crosskabel gebruiken. 4 van mijn 5 NIC's werken juist alleen met een straight kabel naar een andere NIC.
Zijn dan deze 4 NIC's kapot of valt er ergens in Win XP in te stellen dat de NIC de verbinding crosst of iets dergelijks?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 16:48

Nibbz

Postmaster General

Ik heb wel eens gehoord dat netwerkkaarten dat zelf detecteren, en zelf dan gaan switchen. En dat niet iedere nic dit ondersteund. Maar dit zou niet verklaren waarom hij het dan met straight wel doet, en met cross niet.

13:37

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb ook wel eens gehoord dat netwerkkaarten dit zelf detecteren...
Waar ik ook regelmatig tegen aan ben gelopen is dat een hoop cross-cables niet op 100 Mbit (autosensing) willen werken. Vast op 10 of 100Mbit wilde dan vaak de oplossing zijn. misschien is dit ook hier van toepassing?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Misschien handig als je de types van de netwerkkaarten ff hier neergooit. Het kan zoals hierboven al staat vermeld dat je netwerkaart het zelf uitzoekt. Maar dan zou hij het ook moeten doen met cross... Maar als hij het met een straight doet, waar maak je je dan druk om? ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarschijnlijk heeft dan de NIC in de PC die je koppelt geen protocol om te autosensen. Als de NIC in je router PC dat ook niet heeft, dan zul je idd een cross moeten hebben.

Wat ik echter niet snap in je verhaal, is waarom je 5 NIC's in 1 PC inbouwt. 1 zou m.i. voldoende moeten zijn; da's een kwestie van je Draytek configgen als alleen ADSL / kabelmodem en niet als router. De aangesloten PC's moet je dan zo configgen dat ze allemaal je router PC als gateway pakken. Ook moet je al je poorten forwarden in je Draytek naar je router PC, of je moet je router-PC in je DMZ zetten.

1 klein probleempje hierbij: ik zie op internet dat je Draytek een ingebouwd 4 poorts switch heeft, en ik weet niet of dat genoeg is. Evt zou ik er nog een goedkoop switchje bij kopen, da's denk ik het makkelijste dan. Scheelt je ook weer in het gebruik van je NIC's; tenzijn je 3com's gebruikt zullen de meeste CPU power gebruiken om hun werk te doen, en dat kun ej dan uitsluiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Thanatoss schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 17:09:
Ik ben van plan om mijn router (Vigor DrayTek 2200e) te vervangen door 1 van de PC's in mijn thuisnetwerk. Dit omdat ik met de PC meer configuratie-vrijheid en -gemak verwacht te hebben. Hopelijk benadeelt dit niet mijn internet/netwerk snelheid.
Welke vrijheden verwacht je te krijgen ten opzichte van de DrayTek 2200e ?
Snelheid beinvloeding hoef je niet bang voor te zijn...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:51

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Topicstarter
Bedankt voor spoedige input, maar ik er al achter wat de oorzaak is. Helaas iets wat van een anti-climax waar ik me nogal voor schaam: Een UTP-verlengstukje in combinatie met een crosskabel werkten niet goed... Elk netwerk onderdeel heb ik nog afzonderlijk gecontroleerd maar gaf geen fouten.
Nu ben ik er ook achter dat alle 5 de NIC's automatisch cross- of straightkabels detecteert :).

Maar om het verhaal nog even af te maken:
Mishmash schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 08:57:
Maar als hij het met een straight doet, waar maak je je dan druk om? ;)
Die opmerking zag ik al aankomen. Sommige PC's wil ik snel op andere NIC's van de router-PC aan kunnen sluiten, maar dan zou ik telkens moeten wisselen met kabels.
The_Eagle schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 09:21:
Wat ik echter niet snap in je verhaal, is waarom je 5 NIC's in 1 PC inbouwt. 1 zou m.i. voldoende moeten zijn; da's een kwestie van je Draytek configgen als alleen ADSL / kabelmodem en niet als router. De aangesloten PC's moet je dan zo configgen dat ze allemaal je router PC als gateway pakken. Ook moet je al je poorten forwarden in je Draytek naar je router PC, of je moet je router-PC in je DMZ zetten.
Ik wil de verschillende NIC's allemaal andere rechten voor Internet en lokaal netwerk geven.
1e NIC wordt gebruikt voor de Internet verbinding, de andere 4 voor LAN verbindingen.
2e NIC gaat naar een switch voor een groep PC's met volledige Internet toegang.
3e NIC gaat naar een switch voor een groep PC's met beperkte Internet toegang.
4e NIC gaat naar een PC met andere beperkte Internet toegang.
5e NIC gaat naar een access point voor ook weer beperkte Internet toegang zonder toegang tot lokaal netwerk.
De PC's die aan het netwerk worden gehangen vallen niet allemaal onder mijn controle. Dus de beveiliging moet op netwerk niveau en door middel van verschillende NIC's (IP en MAC adressen kunnen er zo bijkomen of veranderen).
Dus het moet of op deze manier of via een goede layer3 switch (denk ik?), maar dan verkies ik gebruiksgemak en toe te voegen functionaliteit van de router-PC boven de hogere snelheid (en prijskaartje) van een switch.
The_Eagle schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 09:21:
tenzijn je 3com's gebruikt zullen de meeste CPU power gebruiken om hun werk te doen, en dat kun ej dan uitsluiten :)
Ik heb er 1 3com in zitten, 2 realteks, 1 AMDtek en nog een andere waarvan ik het merk niet heb kunnen ontdekken. XP heeft standaard drivers geinstalleerd en daar heb ik het bij gelaten. Maar op de 3com na zijn de PCB-tjes ongeveer allemaal 2cm breed met niet al te veel elektronica erop, dus die zullen wel niet veel voorstellen. Maar het meeste lokale netwerkverkeer zal op de switches blijven, en niet van de ene switch via de router naar de andere switch gaan. Het Internetverkeer gaat dus wel altijd via de router-PC, maar die snelheid valt toch mee.
lier schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 10:32:
Welke vrijheden verwacht je te krijgen ten opzichte van de DrayTek 2200e ?
Snelheid beinvloeding hoef je niet bang voor te zijn...
Mijn DrayTek loopt vaak vast, ook met verschillende firmwares. Verder wil ik Internet en netwerk toegang beperken. Het eerste lukt wel op de DrayTek, maar de firewall/filter-rules werken volgens mij niet tussen de LAN poorten.
Met wat verschillende software die ik heb uitgeprobeerd is dat alles wel te realiseren en ook veel overzichtelijker.
Nu heb ik een paar PC's op de router-PC aangesloten die op zijn beurt nog Internet krijgt via de DrayTek router, maar op die PC's lijkt Internet juist sneller dan voorheen te gaan, terwijl het nu juist een langere route aflegt.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Pagina: 1