Subje

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Topicstarter
Ik was van plan om met een vriend van mij een subwoofer te bouwen (kopen is zo duur :( en zelf maken is leuk :)).
Wij zagen in een oude elektuur (maart 1996 geloof ik) een aktief systeem staan, met de volgende specs:
240W versterker
aktief filter (20-100Hz)
300W chassis
en een niet al te grote behuizing.

Heeft iemand enig id of hier een beetje goed geluid uit kan komen (weet dat ik verder geen info heb gegeven, maar heb die elektuur hier nu ff niet). Ik dacht zelf dat die elektuur projecten altijd wel van redelijke tot goede kwaliteit waren.
Vraag was dus wat jullie globale indruk is.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:41
ligt volgens mij aan 2 dingen.

1)de kwaliteit van de onderdelen (dus de woofer en de onderdelen van deversterker)

2)of je er een beetje handig in bent EN of je nauwkeurig werkt. als je kast namelijk niet goed is dan hebbie veel minder bas, en ook als je niet netjes soldeert dan krijg je een hoop ruis

Have a wheelie good weekend!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-07 08:50
Als dat degene is met de Monacor 30 cm speaker met dubbele spreekspoel, dan heb ik dat ding een aantal jaar terug gebouwd ja.
Ik heb alleen niet de versterker en het filter gebouwd, alleen de kast zelf.
Der zit wel een actief filter tussen met een simpele versterker erachter van 2x 50 watt. En dat gaat al hard zat...

Dat van die 300 Watt chassis is in de praktijk wel heel wat minder hoor.
2x100 a 150 houdt het wel mee op...

Nou ja, als dit degene is die jij ook bedoeld en je hebt nog wat vragen dan hoor/lees ik het wel.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• sju

sju

rrradio

Topicstarter
Op maandag 08 januari 2001 23:31 schreef Beestenboel het volgende:
Als dat degene is met de Monacor 30 cm speaker met dubbele spreekspoel, dan heb ik dat ding een aantal jaar terug gebouwd ja.
Ik heb alleen niet de versterker en het filter gebouwd, alleen de kast zelf.
Der zit wel een actief filter tussen met een simpele versterker erachter van 2x 50 watt. En dat gaat al hard zat...

Dat van die 300 Watt chassis is in de praktijk wel heel wat minder hoor.
2x100 a 150 houdt het wel mee op...

Nou ja, als dit degene is die jij ook bedoeld en je hebt nog wat vragen dan hoor/lees ik het wel.
Jep.. die bedoel ik dus :)
bevalt ie een beetje?
ben wel precies enzo .. dus ruis zal niet mijn schuld zijn (soldeer ervaring genoeg).

blaat? BLAAAAAAAAT!

• sju

sju

rrradio

Topicstarter
Op maandag 08 januari 2001 23:29 schreef FragDaddy het volgende:
ligt volgens mij aan 2 dingen.

1)de kwaliteit van de onderdelen (dus de woofer en de onderdelen van deversterker)

2)of je er een beetje handig in bent EN of je nauwkeurig werkt. als je kast namelijk niet goed is dan hebbie veel minder bas, en ook als je niet netjes soldeert dan krijg je een hoop ruis
1) dat vroeg ik mij dus ook af :) => zijn die spullen die de elektuur aanraad meestal een beetje van goede kwaliteit? of is het meestal wat minder (denk zelf dat het wel redelijk meevalt)

2) nauwkeurigheid + soldeerwerk komt prima in orde.. wil wel een tijdje met dit subje gaan doen (als ie bevalt). Dus dan wil ik er ook bestwel wat tijd aan besteden/goed m'n best doen.

blaat? BLAAAAAAAAT!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-07 08:50
Op maandag 08 januari 2001 23:38 schreef sju het volgende:

[..]
Jep.. die bedoel ik dus :)
bevalt ie een beetje?
ben wel precies enzo .. dus ruis zal niet mijn schuld zijn (soldeer ervaring genoeg).
Ik heb hem denk ik een jaartje of 4 geleden gebouwd. Ik heb toen om wat financiele redenen gebouwd van 18mm spaanplaat. Als ik ooit zin en geld heb bouw ik hem misschien wel opnieuw van 28mm MDF.
Maar tot nu toe bevalt hij nog steeds erg goed. Ik heb hem zelf afgefilterd op 90 Hz, zo vormen ze een leuke aanvulling bij mijn zuiltjes >:)
Zoals ik al zei, (oh ja? waar dan? Nou ja, zal ik wel gedacht hebben :P) het is niet echt een superhoogstaand kwalitatief ding, daar is de speaker gewoon niet goed genoeg voor, maar voor in een huiskamer/studentenkamer gaat het perfect. En hard zat ook met een 2x 50 Watt versterker. Flatgenoten willen nog wel eens gaan klagen :D
Tja en verder blijft hij redelijk waar voor zijn geld geven.

Oh ja, de redelijk grote speaker zorgt ervoor dat hij uit zichzelf al vrij laag komt, en dat is vrij voordelig.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Je kan ook eens bij speakerbuilding.com, diy, almighty subwoofers. Die zijn heel goed, en erg overkill

http://www.audioc.com/diy/parts_kits.htm
Amerikaans bedrijf, veel info over bouwen van subwoofers, hebben zelf ook een paar kits.

je kan uiteraard ook bij:
remo.nl
speakerland.nl
speaker-en-co.nl
kijken.

Een beetje zelfbouw subwoofer hoeft niet zo erg veel te kosten
http://www.speakerland.nl/actiefsub.htm

De versterker kost f400,- daar zit je gewoon aan vast. Houtwerk zal je op zo'n 60-100 komen te staan.
Het chassis is wat je zelf wilt. Een vifa 17wp200 (erg leuk, voor niet al te zwaar subje) komt op f125,-. Je kan er ook twee indoen.
of je kan je sub ook baseren op twee modellen van vifa die bedacht zijn voor subs:
25-WD-250 f225,-
30-WD-300 f270,-

Je kan uiteraard ook duurdere chassis nemen, zullen best beter klinken. Maar vifa biedt veel waar voor je geld en die hierboven staan zijn best goed.

Volgens mij hebben die speciale subversterkers al ingebouwde filters, dus hoef je je daar niet druk om te maken.

• sju

sju

rrradio

Topicstarter
hmm debankt.. ik ga morgen eens ff lekker kijken.. nu eerst maar eens naar bed, en dan morgen weer naar sgool :(.

blaat? BLAAAAAAAAT!

Pagina: 1