[alg] Project tijd meten? progamma's hiervoor?

Pagina: 1
Acties:

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:14
Hoi!
Ik kwam net een aardig stukje tegen in de P&W faq, over de kosten van een project. Waar hier echter niet op wordt ingegaan, is het daadwerkelijk meten van de project tijd. Uiteraard kan je later hiervoor een inschatting maken, maar in de praktijk is dat vaak nog niet zo eenvoudig. Zeker als je een avond doorwerkt aan het project, maar ondertussen ook eet, iets anders leest op internet, etc. Dus vroeg ik me af: zijn er tooltjes om een project tijd te meten?
Ik stel me hier, in de simpelste uitgave, iets bij voor als een soort stopwatch op je PC. Die gaat lopen als je op START drukt, en stopt als je op STOP drukt. Natuurlijk zou het ook leuk zijn als hij meerdere projecten tegelijk kan bijhouden. En een log (naast een totale tijd), zou handig zijn, wellicht met de optie om op te geven waar je mee beig bent geweest binnen het project, zodat je kan zien welke onderdelen mee en welke tegen vielen. Evenals af en toe een popup of je nog bezig bent.
In uitgebreidere versies zou zo'n tooltje zelfs zelf kunnen kijken of je een editor open hebt staan, en aan de hand daarvan vragen of je aan het werk bent, oid.
Nu vraag ik niet of er iemand dit voor me wil maken, maar zijn er mensen die ervaringen hebben met dit soort programma's? Bestaan ze uberhoubt? Ik heb hier op GoT er iig niets voor kunnen vinden.
Ik begrijp dat dit niet direct iets met Proggrameren zelf te maken heeft, maar het is wel iets dat waarschijnlijk voor meer developpers interssant is. Bovendien sluit het aan op een vraag in de FAQ.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Als je freelance opdrachten doet, en je werkt onder het eten, gewoon die tijd meerekenen. ;)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:01

ripexx

bibs

PanMan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 16:39:
Nu vraag ik niet of er iemand dit voor me wil maken, maar zijn er mensen die ervaringen hebben met dit soort programma's? Bestaan ze uberhoubt? Ik heb hier op GoT er iig niets voor kunnen vinden.
P&W gaat nog steeds over zelf programmeren en niet over het vragen om programma's
Ik begrijp dat dit niet direct iets met Proggrameren zelf te maken heeft, maar het is wel iets dat waarschijnlijk voor meer developpers interssant is. Bovendien sluit het aan op een vraag in de FAQ.
Daarnaast is het gewoon een kwestie van gewenning om de activiteit gewoon goed bij te houden. Dus dat mag absoluut geen probleem zijn. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ripexx op 23-03-2005 16:44 ]

buit is binnen sukkel

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
Ik vind het wel een interessant onderwerp. Ik kom zelf praktisch nooit toe aan het bijhouden van de tijd die ik ergens aan besteed, waardoor ik ontzettend lastig een schatting kan maken van hoeveel tijd iets kost. Sterker nog: meestal kan ik achteraf niet eens aangeven hoeveel tijd ik ergens in heb gestoken!

Dat komt waarschijnlijk ook omdat ik zelden 'dedicated' aan een enkele opdracht werk; ik doe vaak andere dingen tussendoor. Ik ben ook een type wat graag dingen uitzoekt, dus als ik iets nieuws tegenkom, dan gaat er relatief veel tijd in zitten. Daar staat tegenover dat als ik iets moet doen dat ik al eerder heb gedaan, dat heel veel sneller gaat (soms wel een factor 5 of 10) dan de eerste keer.

Zelfs als je dus programmatisch bij zou houden hoe lang je met iets bezig bent, is dat geen garantie dat je er later ongeveer even lang mee bezig bent.

[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 23-03-2005 17:00 ]

• PanMan
Dat ben ik met je eens (dat het geen garrantie is voor een volgende keer). Wat echter wel zo is: Als je een offerte maakt voor een project, maak je een (impliciete) inschatting hoeveel tijd het je gaat kosten (samen met andere overwegingen, zoals hoe leuk het je lijkt), en wat dus je uurloon is. Ik zou dan voor mezelf wel achteraf willen weten hoeveel tijd ik er werkelijk aan had besteed. Dat kan natuurlijk ook met pen en papier, maar daarvoor zijn we geen IT'ers, he :).
Die gewenning, zou je, denk ik, sterk kunnen helpen met een stukje software. Ik vraag dus niet direct om een stuk software, en zeker niet dat iemand het voor me gaat maken ofzo, maar wel om ervaringen met iets vergelijkbaars.
BTW, het stuk FAQ waarnaar ik verwees is te vinden op P&W FAQ - Hoeveel kan ik vragen voor ...?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:12

alienfruit

the alien you never expected

Daar heb ik nou een mooi boekhoudprogramma voor met een stopwatch functie die de tijd mooi bijhoud per project. Aan het eind kun je met een druk op de knop een factuur maken voor de klant!

Verwijderd

Zoiets zou op zich wel praktisch zijn ja.

Van de andere kant kun je ook gewoon aan het eind van de dag een schatting maken van de tijd die je aan je werk besteed hebt, en het ergens in een log knallen.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:20
Ik gebruik hiervoor Timereporter van Iambic.com i.c.m. met mijn palm. Verder is zoiets natuurlijk vrij gemakkelijk zelf te maken in allerlei vormen, een simpel tijdregistratiesysteempje.

Verwijderd

PanMan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 16:39:Ik stel me hier, in de simpelste uitgave, iets bij voor als een soort stopwatch op je PC. Die gaat lopen als je op START drukt, en stopt als je op STOP drukt. Natuurlijk zou het ook leuk zijn als hij meerdere projecten tegelijk kan bijhouden. En een log (naast een totale tijd), zou handig zijn, wellicht met de optie om op te geven waar je mee beig bent geweest binnen het project, zodat je kan zien welke onderdelen mee en welke tegen vielen. Evenals af en toe een popup of je nog bezig bent.
In uitgebreidere versies zou zo'n tooltje zelfs zelf kunnen kijken of je een editor open hebt staan, en aan de hand daarvan vragen of je aan het werk bent, oid.

Nu vraag ik niet of er iemand dit voor me wil maken, maar zijn er mensen die ervaringen hebben met dit soort programma's?
Ervaring: ja.
Ben niet gecharmeerd van deze methodiek. Heel vaak ben je niet continu met dezelfde actie bezig.
Wat als je opeens iets tussendoor moet doen. Moet je eerst de actie stoppen (dus niet vergeten) en dan naar de andere actie toegaan en deze starten. Deze actie stoppen en dan weer terug naar de vorige. :r
En zo'n popup... of dat je opeens een bericht/melding krijgt van iemand anders via het programma dat je onmiddelijk je werk moet afbreken, omdat iets anders belangrijker is. :r

Vanuit de bril van de programmeur gezien denk ik dat velen hier niet op zitten te wachten, omdat dit als een controlemiddel gezien wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 21:38 ]

Verwijderd

hmmmm, je zou bijvoorbeeld een progje kunnen maken die bijhoudt hoe lang je je editor open hebt, dus bijvoorbeeld notepad of iets dergelijks aangegeven als edit programma, en dan als het scherm gefocust is begint met tellen en vice versa,

Ok, ik trek mijn editor morgen hiervoor open, kijken wat ik ervan bak, en leer ^^

Groeten!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Heeft niets met programmeren an sich te maken; eerder met algemene software :)

>> Software Algemeen

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

D'r zijn zat programmaatjes voor, maar die vond ik allemaal zo k*t werken dat ik zelf wat gemaakt heb. Icoontje in de quicktray aan en uit en keurige tijdrapporten naar opdracht en klant.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• PanMan
Niesje, is jou programma ergens online te vinden? En kan je een paar namen geven met andere progs, en waarom die niet bevielen? thnx!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
alienfruit schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 17:37:
Daar heb ik nou een mooi boekhoudprogramma voor met een stopwatch functie die de tijd mooi bijhoud per project. Aan het eind kun je met een druk op de knop een factuur maken voor de klant!
Name it...

_@/'

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

PanMan schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 15:49:
Niesje, is jou programma ergens online te vinden? En kan je een paar namen geven met andere progs, en waarom die niet bevielen? thnx!
Nope, ik vrees van niet. Maar afhankelijk van voor wat/wie wil ik het wel ter beschikking stellen. Wat ik oa uitprobeerde was worktime en zo nog wat programmaatjes, maar van de meesten vond ik de bediening zwaar kl*te. Of ze waren veel te dik en te uitgebreid, of ze konden precies niet wat ik wilde. Ik liep er bv tegenaan dat als je een taak wilde starten terwijl er een ander actief was je eerst de oude taak moest afzetten, dan een wizard nieuwe taak, etc. etc.

Wat ik nu heb is een simpel quicktray icoontje. Klik geeft een schermpje. Je vult in of kiest een klantnaam/code, werknaam/code en klikt op start. Bij een volgende taak wordt de oude taak afgesloten. Rechtsklik op het icoon levert de laatste 30 taken die je dan weer met een klik kunt herstarten. Verder nog een paar mogelijkheden als hetaanpassen van start en eindtijd en dat was het dan. Op het scherm en op papier kun je rapportjes uitdraaien gefilterd op klant, werk, periode.

Meer wilde ik niet en dit werkt voor mij prima.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Is Microsoft Project hier niet geschikt voor. Die kan ook een hele uitgebreide projectplanning maken enzo. Volgens mij kan Project het ook wel bijhouden hoeveel tijd je aan iets besteed.....

Heb het op het moment niet geinstalleerd dus kan het niet voor je nakijken

[ Voor 18% gewijzigd door Red op 25-03-2005 13:36 ]

• PanMan
Ik test nu "Advanced Time Reports Client Personal Edition". Maar het bevalt me niet echt. Los van wat vage bugs, heeft het niet gewoon een start en een stop knop, maar moet je per dag opgeven van waneer tot wanneer je met iets bezig ben geweest.
Niesje, zou ik jou progje eens mogen testen?

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
en wat als je nu eens een Excel-sheet gebruikt. Na invoeren van de starttijd, gewoon minimaliseren en aanpassen.

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

PanMan schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 22:27:
Niesje, zou ik jou progje eens mogen testen?
Klopt je mailadres?

Pagina: 1