Snelheid in je foto's krijgen

Pagina: 1
Acties:

• steven_0
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Hallo,

Ben geheel new, zowel met me cam als op forum..(300d)
Ik heb geprobeerd wat snelheid in mijn foto's te krijgen, maar als ik langer dan 1/160s ga
dan krijg ik het onderwerp er bijna nooit scherp op..
Tips anyone ?Afbeeldingslocatie: http://www.steven.cybercomm.nl/diverse/IMG_4180th.jpg
(rossi op barcelona testing)

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 14:39
Photoshoppen met motion blur?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hier staan iig al wat tips in: "Pannen" oftewel "Meetrekken" :)

LinkedIn
Instagram

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:51
Is dat een foto die je zelf hebt genomen, of is dat hetgene wat je wilt bereiken ?

Als je een lange sluitertijd hebt om snelheid te suggereren, dan moet je 'meetrekken' met het onderwerp.
Dus, je volgt het onderwerp met je camera, klikt, en terwijl ondertussen blijf je meebewegen, totdat je sluiter weer dicht gaat.

Photoshoppen etc... is -imo- een nono. Probeer de foto zelf goed te krijgen. Ik vind dat Photoshoppen enkel mag om kleur-verzadiging, evt. een beetje croppen, etc... toe te passen. De foto op zich moet goed zijn, Photoshop enkel gebruiken om 'm nog beter te maken.

https://fgheysels.github.io/

• steven_0
Foto is zelf genomen natuurlijk.
Photoshoppen met de foto om dat effect erin te krijgen lijkt me niet de bedoeling
Zal iig even die tips in "pannen en meetrekken" gaan lezen, die had me nog niet gevonden..

Thanks iig alvast :)
Steven

edit > als me zo de foto's bekijk uit dat andere topic is het me dus al redelijk gelukt..
ben alleen op zoek naar nog meer effect er in dus.. zal fo even spitten voor een mislukt voorbeeld

[ Voor 31% gewijzigd door steven_0 op 23-03-2005 15:40 ]

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
die foto van rossi zit toch al aardig snelheid in? mooie foto.

Have a wheelie good weekend!

• Ursamajor
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Misschien wat minder inzoomen, zodat je de hele motor op de foto krijgt. Dan kun je later altijd nog even op de pc croppen als het nodig is.

Het zijn toch altijd lastige onderwerpen om te fotograferen, omdat ze zo snel gaan. Om m dan precies klem te krijgen in je frame is dan wel erg knap als dat je lukt.

Maar idd, een geslaagde foto al!

Gadgets FTW!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zie het probleem niet zo met deze foto, gewoon erg geslaagd toch? De tip hierboven dat je wat uit mag zoomen kun je nog meenemen, als hij er helemaal op staat is hij nog mooier.

veel lager dan 1/60e hoef je niet te gaan, dat is laag genoeg. Wat je kunt proberen is een burst te schieten, dus de 3fps van je 300D gebruiken om uit 4-5 foto's de scherpste uiteindelijk te gebruiken om te bewerken.

[ Voor 39% gewijzigd door Grrrrrene op 23-03-2005 17:17 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• steven_0
Hier is die mislukte, op dit stuk van de baan gaan ze ook wel erg hard, is vlak voor eind rechte stuk.
Afbeeldingslocatie: http://www.steven.cybercomm.nl/diverse/IMG_4244th.jpg

In burst mode schieten heeft me geprobeerd, echter krijg ik dan net aan 3 shots van 1 bike in 1 bocht.. daarna is i allang weer pleite..
Denk dat het scherpte probleem ook deels in de lens zit, deze is vaak beetje de weg kwijt

Heb een 300d met een sigma 70-300 f4-5.6 II super macro en de kitlens..
De bergen glaswerk waar de rest van de pressoom me loopt, daar kwijlt me alleen maar van.

Als er intresse is kan me ook wel wat meer foto's neerzetten

steven

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:51
Afgezien van het feit dat die motor wel te ver weg is (te klein), vind ik die foto best goed hoor...

https://fgheysels.github.io/

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 21:13

Nik

Jah ik snap (*zie) niet wat het probleem is. Ik zou willen dat ik dat soort foto's zo kon maken :D

Dit is dus alleen gedaan met lange sluitertijd en meetrekken? En wat moet ik me dan voorstellen bij "lange sluitertijd"? 1s? Nee dat zal te lang zijn ;)

* Nik doet ook zijn best :P

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:28
Als ik deze foto's bekijk is het wel duidelijk dat er veel snelheid in zit, dus ik snap niet wat je hier nog aan wil verbeteren, afgezien van de uitsnede.

• Grrrrrene
  • Niet online
Crop voor de gein 's een kader rond die motor, dan heb je al veel meer onscherpte in de achtergrond... Je hebt hier gewoon niet ver genoeg ingezoomd.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 23:41

FaceDown

Storende factor.

De motor op de 2e is hartstikke onscherp volgens mij.

De truuk bij dit soort fotografie is volgens mij gewoon: veel pogingen doen. Altijd zal er veel mislukken.

Groetjes, FaceDown.

• FragDaddy
proller schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 20:49:
Jah ik snap (*zie) niet wat het probleem is. Ik zou willen dat ik dat soort foto's zo kon maken :D

Dit is dus alleen gedaan met lange sluitertijd en meetrekken? En wat moet ik me dan voorstellen bij "lange sluitertijd"? 1s? Nee dat zal te lang zijn ;)

* FragDaddy doet ook zijn best :P
1/125e ofzo. beetje mee spelen. afhankelijk van de snelheid van het object en dus van het meetrekken. sluitertijd te kort in combinatie met langzame objecten (en dus langzaam meetrekken) betekend dat je gewoon een 'stilstaande' foto hebt.. geen bewegingsonscherpte in de achtergrond of wielen. sluitertijd te lang en het wordt heeeeel lastig om het bewegende object scherp op de foto te zetten.

maar echt. die eerste foto van de TS vind ik gewoon goed. jammer dat de hele motor er niet op staat.. maar de wielen lijken te draaien en zelfs de ketting beweegt. uit de bewogen achtergrond spreekt snelheid en de motor is scherp. gewoon het schoolvoorbeeld van goed meetrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 24-03-2005 12:16 ]

• Remy

Remy

Het hoeft overigens niet alleen blik te zijn dat je fotografeert, natuurlijk :)

Hier een oerang-oetang:

Afbeeldingslocatie: http://thumper.dyndns.org/~tolr/Photography/Apenheul/img_1112_std.jpg

Ook leuk effect zo natuurlijk ;)

LinkedIn
Instagram

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

sopsop

[v] [;,,;] [v]

idd het hoeft geen blik te zijn. Al heeft dit beest wel een hele scherpe blik :)

Een omgekeerde pan:
Afbeeldingslocatie: http://bleermakers.com/RW/bob/images/rs_465429865.jpg
Exif:
Afbeeldingslocatie: http://bleermakers.com/includes/photoinfo.php?URL=../RW/bob/images/465429865.jpg

Nog eentje:
Afbeeldingslocatie: http://bleermakers.com/RW/bob/images/rs_465429692.jpg
Exif:
Afbeeldingslocatie: http://bleermakers.com/includes/photoinfo.php?URL=../RW/bob/images/465429692.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door sopsop op 24-03-2005 16:12 ]

• steven_0
Allereerst Bedankt voor alle tips enzo
Had dit keer wat weinig tijd, en het was ook slechts een final testing.
Estoril is me er weer bij, dan wel zat tijd en twee 1gb microdrives ipv 265mb. Scheelt telkens terug lopen naar laptop..(tis toch 4,7km track..me lui :9 )

Zal meer letten op het frame, maar me lens heeft een "dood" puntje erin wat het lastig maakt als die krengen de bocht om komen..
Wil eigenlijk ook meer hebben dan de 300mm, iemand nog lens tips ? of misschien een 1.4X er tussen, werkt dat op een 300d +die sigma 70-300 ? Zeker qua focus kan die sigma de weg af en toe helemaal kwijt zijn, en tegen de tijd dat i weer terug is is de bike reeds 3 bochten verder...

Die tweede foto is einde rechte stuk, daar lukt me echt geen beter beeld dan dat op 1/100..
Ze gaan daar dan ook tegen de 290-330 aan afhankelijk van de classe.. de 125cc is stuk makkelijker dan de motogp..

Op 1/1600 zijn de bikes wel mooi,
Zelfde bike, ander rondje
Afbeeldingslocatie: http://www.steven.cybercomm.nl/diverse/IMG_4142th.jpg
Als je op de service road staat is het ongeveer een meter of 8-10 tot de bike

Afbeeldingslocatie: http://www.steven.cybercomm.nl/diverse/IMG_4155th.jpg

nogmaals bedankt
Steven

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:04

CasGas

.

Op 1/250 kan je al aardig wat snelheid in een foto krijgen, als je maar dicht genoeg bij het onderwerp zit. Wat je in het vervolg beter kan doen "om het te leren", ga niet op het einde van het rechte stuk zitten maar in de langzamere bochten, bij Estoril zou je dan het beste voor turn 3, 4, 9 en 10 kunnen gaan. Die zijn langzaam, maar op je foto zit er genoeg snelheid in.

Een formule 1 bolide of een motor met 300km/pu+ fotografeer je niet zomaar even, daarvoor zul je meer ervaring moeten hebben om goed mee te kunnen trekken.
(Niet dat ik er zo geweldig veel ervaring mee heb, maar goed..)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
steven_0 schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 18:46:
Hier is die mislukte, op dit stuk van de baan gaan ze ook wel erg hard, is vlak voor eind rechte stuk.
[afbeelding]

In burst mode schieten heeft me geprobeerd, echter krijg ik dan net aan 3 shots van 1 bike in 1 bocht.. daarna is i allang weer pleite..
Denk dat het scherpte probleem ook deels in de lens zit, deze is vaak beetje de weg kwijt

Heb een 300d met een sigma 70-300 f4-5.6 II super macro en de kitlens..
De bergen glaswerk waar de rest van de pressoom me loopt, daar kwijlt me alleen maar van.

Als er intresse is kan me ook wel wat meer foto's neerzetten

steven
Heb je deze foto niet op een wat grotere resolutie? Misschien dat je er zelf niet helemaal tevreden mee bent, ik vind em erg mooi :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:20
Steven, jouw bikes hangen in de lucht. 2 trucjes: ga echt pannen, laat ze niet hangen, maar zorg voor een enorme 'waas' rond de bike, en diagonalen. Diagonalen zorgen voor het gevoel van snelheid en dynamiek..

|>

• steven_0
Simon schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 21:45:
Steven, jouw bikes hangen in de lucht. 2 trucjes: ga echt pannen, laat ze niet hangen, maar zorg voor een enorme 'waas' rond de bike, en diagonalen. Diagonalen zorgen voor het gevoel van snelheid en dynamiek..
Sorry Simon, maar ik snap niet echt wat je bedoelt met hangen..
en echt pannen, me vraag was juist hoe dat te doen, dacht ik.. :P
Misschien een voorbeeld foto?

Edit: Oke thanks Remy, zal in estoril eens een rustige bocht opzoeken en met 1/100 enzo proberen.. en dat hangen?? me een leek in fototermen :)

[ Voor 15% gewijzigd door steven_0 op 24-03-2005 22:56 ]

• Remy

Remy

Simon bedoelt dat de ruimte om de motoren heen niet echt 'out of focus' is qua 'snelheids-strepen' zeg maar ;) Vandaar dat de snelheid er niet echt in zit. Een iets langere sluitertijd zou hierbij kunnen helpen :)

LinkedIn
Instagram

• FragDaddy
steven.. hoe kom jij daar op die circuits? als ik er heen ga mag ik mooi met het overige publiek op de tribunes staan. en jij staat gewoon echt op het circuit (service-road, 8-10 meter van de actie)

oh. als je een goedkope en redelijk goede tele-zoom wilt hebben.. kijk dan eens naar de sigma "bigma" 50-500. hoor ik goede verhalen over.. zeker voor zijn prijs. of als je wat meer geld te besteden hebt een canon 100-400L USM IS.

puur voor het racen / pan-foto's heb je qua lichtgevoeligheid niet zo'n spannende lens nodig. je schiet toch met een relatief lange sluitertijd en je staat altijd buiten. meestal ook nog midden op de dag en in de zomermaanden. maar als iemand hier andere ideeen over heeft ?

• steven_0
FragDaddy schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 09:52:
steven.. hoe kom jij daar op die circuits? als ik er heen ga mag ik mooi met het overige publiek op de tribunes staan. en jij staat gewoon echt op het circuit (service-road, 8-10 meter van de actie)

oh. als je een goedkope en redelijk goede tele-zoom wilt hebben.. kijk dan eens naar de sigma "bigma" 50-500. hoor ik goede verhalen over.. zeker voor zijn prijs. of als je wat meer geld te besteden hebt een canon 100-400L USM IS.

puur voor het racen / pan-foto's heb je qua lichtgevoeligheid niet zo'n spannende lens nodig. je schiet toch met een relatief lange sluitertijd en je staat altijd buiten. meestal ook nog midden op de dag en in de zomermaanden. maar als iemand hier andere ideeen over heeft ?
Euuh de juiste pas hebben ? :P (voordeel van een goede klant hebben die je ook nog eens meeneemt) Dit was eerste keer dat me eigenlijk gebruik maak van de pas, normaal zit me in paddock/pressroom.. Maar nu met deze cam is het wel erg leuk om ook foto's bij de baan te maken.

De bigma heeft me naar gekeken, alleen de 7kg staat me tegen de 500mm weer wel.. 500*1.6=800mm is volgens mij wel net stukje wat me mist.. de fotograaf van wie me een lift rond circuit kreeg had 860mm.. Echter is i ook een beetje prijzig, en als een 2.0* op die 300 lenz zou werken zit je dik op 300*2*1.6= 960mm Maar de 50mm van de bigma is ook lekker.. want die 70 van de 70-300 maakt me vaak lenzen wisselen naar de kitlens.

Qua soort foto's.. de races is me maar een aantal keer per jaar, schiet meer natuur als me het over een jaar neemt denkt me. Idd de meeste races zijn met mooi weer, en als gaat hozen zie je me toch niet bij de baan staan vreest me

Groetjes
Steven
Pagina: 1