Toon posts:

Problemen netwerkbrug

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na 3 dagen ruziën met Windows XP wend ik mij maar tot jullie want... ik kom er niet uit :-(

Het zit zo:
Ik probeer een klein netwerk voor een vereniging te installeren.

Alle computers maken gebruik van XP Pro
Er zijn 6 leden-computers die via de server verbinding moeten maken met het internet.
Hiervoor is een server met 2 netwerkkaarten:
1 netwerkkaart hangt aan het internet, breedband met variabel IP-adres
1 netwerkkaart hangt aan een 100 mbit switch. Aan deze switch zijn ook de ledencomputers verbonden.
In de server zit een 'commissieschijf' waarvan (dmv machtigingen) iedere computer gebruik moet kunnen maken. Dit werkt prima.

Het probleem is dat wij voor de veiligheid gebruik willen maken van de firewall van Norton Antivirus, deze staat op alle computers. Om de personal firewall te kunnen gebruiken en om de commissieschijf te kunnen delen moeten alle computers een vast IP adres hebben (*.*.*.1 t/m *.*.*.7)
Het probleem is dat de netwerkkaarten van de server via een netwerkbrug zijn gelinked en als ik de netwerkkaart die verbinding maakt met de ledencomputers een IP-adres wil toewijzen, de netwerkkaart die aan het internet hangt dan ook dat IP adres krijgt... Dan kan ik helaas geen verbinding meer maken met het internet.

Is het mogelijk om 2 netwerkkaarten (die gebruik maken van een netwerkbrug) 2 verschillende IP adressen te kunnen laten gebruiken?

Of heeft iemand een betere suggestie om dit netwerk te laten draaien?

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 07:18

Tijntje

Hello?!

Waarom heb je daar een netwerk brug opgezet?
Zoals jij het beschrijft kun je beter een DNS server opzetten op de server en een DNS forwarder in vullen.

[ Voor 56% gewijzigd door Tijntje op 23-03-2005 14:47 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Pff druk er een routertje tussen, van alle problemen af. En waarschijnlijk veel goedkoper als alle uren die je er nu ingestopt hebt.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je van je Internet Service Provider ook daadwerkelijk 7 aparte "internet"-IP's gekregen? Zo ja, dan zou ik dat lekker zo laten zitten en niet gaan kloten met NAT enzo.
Overigens, als je 7 WAN-IP's hebt, waarom heb je die "server" dan voor nodig? Het zou dan ook volstaan om die 7 PC's in de switch te steken zonder die extra PC.

Ik denk dat de beste oplossing is om gewoon een andere firewall te gebruiken :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:45:

Het probleem is dat de netwerkkaarten van de server via een netwerkbrug zijn gelinked en als ik de netwerkkaart die verbinding maakt met de ledencomputers een IP-adres wil toewijzen, de netwerkkaart die aan het internet hangt dan ook dat IP adres krijgt... Dan kan ik helaas geen verbinding meer maken met het internet.

Is het mogelijk om 2 netwerkkaarten (die gebruik maken van een netwerkbrug) 2 verschillende IP adressen te kunnen laten gebruiken?
Geef deze 2 netwerkkaarten allebei een apart IP, de kaart met de WAN-aansluitingen alles instellen voor gebruik met de modem (bijv in de range 192.168.1.x). Vervolgens deze verbinding instellen als 'gedeelde internetverbinding'. Andere netwerkkaart moet je een ander ip geven in een andere range (bijv in 192.168.0.x), alle ip's moeten uniek zijn. Als je de WAN nu bridged met de andere netwerkkaart (die aan de switch hangt) moet het volgensmij gewoon werken. De overige pc's op de switch overigens ook in die range 192.168.0.x.

even geprobeerd een schema te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[provider]
    |
[modemWAN (ip provider etc) - modemNIC (192.168.1.1)]
                                 |
              [serverNIC1 (192.168.1.2) -//bridge//- serverNIC2(192.168.0.1)]
                                                |
                                             [          switch                    ]
                                              |                   |              |
                                      [PC1 (192.168.0.2)] [PC2 (192.168.0.3] [PC3 (192.168.0.x)]
en serverNIC1 is dan dus een gedeelde internetverbinding (zie opties van deze NIC). En over die Norton firewall, als je die op die 'server' installeert, dan ben je klaar volgensmij; toch?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 15:13 ]