Toon posts:

Extern meten van FAN-speed...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben lekker bezig met me kast helemaal in elkaar te timmeren en er iets mooi van aan het maken ;)..

En nu leek het me leuk als ik me FAN-speed kon monitoren.. met wat dan ook... door middel van het direct van de FAN te meten... dus niet via een progje die het weer naar een controller stuurd ofzo.. maar gewoon rechtstreeks vanaf de koeler...

is zoiets te maken... ?

en wat voor 'n signaal geeft de "sense" draad nou eigenlijk af ?.. (das dus die blauwe draad)??

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 06:47

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ja, en weet ik niet....

Verwijderd

lichtsensor + witte stip op ventilatorblad, of lichtsluis, en die aansluiten op frequentiemeter (zit op moderne DMM's).

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 januari 2001 23:22 schreef augustus het volgende:
lichtsensor + witte stip op ventilatorblad, of lichtsluis, en die aansluiten op frequentiemeter (zit op moderne DMM's).
Das natuurlijk ook een oplossing.. THX !!.. maaruh kan het niet makkelijker ??

• Theetjuh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45
Wat je ook kunt doen is ... fan's kopen met een 3-pins aansluiting ... die aansluiten op de DigitalDoc.

De ingebouwde microprocessor start automatisch de aangesloten fans, tegelijkertijd of afzonderlijk, wanneer een door de gebruiker vooraf ingestelde temperatuur wordt bereikt. Tevens kunnen de fans handmatig aan- en/of uitgezet worden vanaf het frontpaneel.

Past in een 5 1/4" drive bay en laat zelfs nog ruimte over voor een harde schijf.
Wordt standaard geleverd met 8 temperatuursensoren, bevestigingstape en een 40x40mm Sunon fan (kan 3 extra fans zelfstandig aansturen).

Deze is bij http://www.ned-cool.nl te koop voor 195 piek

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Is een software niets voor je? De meeste moderne mobo's hebben een meetmogelijkheid ingebouwd. Mijn Asus P3V4x kan ik meten met AsusProbe: 3x temp, 3x fanspeed waarbij de processor-fanspeed afhankelijk is van de CPU-temp. Heel wat makkelijker dan de soldeerbout... :)

Verwijderd

Topicstarter
edit:
Reactie op Theetjuh:

WOW klinkt heftig !!.. alleen 1 probleempjuh : DE PRIJS..

aangezien me case-mod een "low-budget" mod is :( .. ik moet ook nog geld overhouden voor de "echte hard-ware"... want me pctjes (p3 500) is toch wel een beetje achterhaald aan het worden

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 januari 2001 23:47 schreef jfeelders het volgende:
Is een software niets voor je? De meeste moderne mobo's hebben een meetmogelijkheid ingebouwd. Mijn Asus P3V4x kan ik meten met AsusProbe: 3x temp, 3x fanspeed waarbij de processor-fanspeed afhankelijk is van de CPU-temp. Heel wat makkelijker dan de soldeerbout... :)
Dat is dus JUIST NIET wat ik wil.. het leek me gewoon leuk als je met een paar simpele componentjes (<- is dat goed Nederlands ?) zelf een SIMPEL metertje kon maken...

• elgringo
  • Laatst online: 20-05 20:08
een frequentieteller op je derde (gele) draadje aansluiten. Maar ja de frequentiemeter das het probleem

Je kunt waarschijnlijk met een eenvoudig schakeldingetje zoiets maken. Ik zou gewoon ff naa de electronicashop (display, ofzo) en ff vragen, deze kunnen je het zeker vertellen :)

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 januari 2001 23:56 schreef elgringo het volgende:
een frequentieteller op je derde (gele) draadje aansluiten.
hmm WEIRD-SHIT.. bij mij is die draad blauw (3e pinnetje).. maar dat maakt natuurlijk niet uit..

ik zal eens naar de elektro-boer gaan.. eens kijken of die me kan helpen

Verwijderd

En heb je al eens de - van een gewone dc voltmeter op de gele draad van een fannetje gezet.
En de + van de meter op de + van het fannetje ?

• jfeelders
  • Laatst online: 21-05 06:45

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Volgensmij heb ik ooit iets gelezen op http://www.virtualhideout.com over displaytjes enzo opbouwen... Ik zou daar ff kijken als ik jou was... :)

A.U.B.
Pagina: 1