[PHP 5.0] Efficiente DatabaseConnectieManagement

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik ben bezig met het maken van een website, die veel bezoekers met ondersteunen. Ik heb al wat rondgekeken op het net over databasemanagement en ben gekomen op AdoDB en de nieuwe functies van mysql nml mysqli. Alleen zat ik te denken als er veel gebruikers op de website komen, het niet erg goed is als ze allemaal een aparte database connectie krijgen. Met mysqli kan ik wel een persistent connectie maken, maar om daar een pool van te maken en deze te delen, lijkt me best ingewikkeld. Helemaal doordat php moeilijk dingen kan delen tussen gebruikers. Weet iemand toevallig een framework of manier of tips om met dit probleem om te gaan? of is het sowieso geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan gerust een connectie per page leggen hoor. Je site moet wel heel druk bezocht worden, wil je dan tegen problemen aan lopen. En als je dat wil voorkomen, dan kun je beter helemaal geen database gebruiken: je schrijft een bericht, en slaat dit op in de database. Op dat moment maak je er een HTML pagina van, en daarnaar link je. Geen PHP meer, geen database meer, en dus optimaal kwa snelheid.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 12:54
Maak je gebruik van een cache, zodat je maar eens in de zoveel tijd een database connectie hoeft te maken. Je kunt ook bijvoorbeeld alleen een klein stukje van de pagina cachen, op bijvoorbeeld de punten waar zware queries worden uitgevoerd.

Er zijn vele reeds geschreven cache systemen voor PHP beschikbaar, elke weer met z'n eigen funtionaliteiten. Neem die eens door om te kijken hoe de makers het hebben aangepakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Sybr_E-N op 23-03-2005 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, enne cache is geen optie, omdat er veel gepost gaat worden en veranderd gaat worden. Dus dan heeft het geen nut meer. Maar als alles volgens planning gaat moeten er uiteindelijk wel 10000 bezoekers per dag op kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Wat is veel?

Ik denk dat caching nog best nuttig kan zijn als de verhouding view:posts groter als 5 is.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:30

Tux

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 16:35:
Bedankt, enne cache is geen optie, omdat er veel gepost gaat worden en veranderd gaat worden. Dus dan heeft het geen nut meer. Maar als alles volgens planning gaat moeten er uiteindelijk wel 10000 bezoekers per dag op kunnen komen.
10.000 bezoekers per dag is peanuts voor een beetje DBMS :)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Pagina: 1