Toon posts:

PCI Sloten uitbreiden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een pc hier staan met een matx mobo, hier wil ik graag behoorlijk wat raid controllers op aansluiten. ( 4 raid controllers ). Alleen omdat het een matx boardje is en hij maar 3 pci sloten heeft ( waarvan ik er 1 gebruik voor een nicje ) gaat dit niet passen. Dus vroeg ik me af of er een soort insteekkaart is waar je meer pci sloten door krijgt.

Ik weet wel dat er zoiets bestaat als een pci riser, maar dan krijg je je pci kaarten verticaal ipv horizontaal, en dat is niet de bedoeling, want dan kan ik geen andere pci kaarten meer in m'n overige sloten steken.. Zie ik nou net dat je hem ook de andere kant op kunt zetten, zodat de kaarten onder je mobo komen te hangen ?

Tevens was ook nog m'n vraag of het weleens mogelijk is, dat ik ongeveer 4 raid controllers ga aansluiten op 2 pci aansluitingen. En dan bedoel ik mogelijk kwa bandbreedte, het maakt me niet uit of m'n hd's dan een stuk trager worden, want daarvoor heb ik de raid controllers toch niet.

Kheb de search op google en got gebruikt, maar dan krijg ik niet de juiste antwoorden. ( bv. uitbreidingskaart voor pci, dat je meer usb sloten krijgt, en dat zoek ik nou net niet :P )

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 13:39 ]

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-05 07:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

breidt je netwerk uit met een usb lan adapter
Is goedkoop en 't werkt perfect
En je hebt er weer 4 vrij

[ Voor 32% gewijzigd door DDemolition op 23-03-2005 13:42 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:42
Geen idee of het kan, maar qua bandbreedte zal het niet uitmaken of je die vier kaartjes in vier sloten hebt, of dat ze op de een of andere manier op twee pci sloten zitten, het blijft namelijk dezelfde gedeelde bus waar alle sloten aanhangen.

Verwijderd

Topicstarter
DDemolition schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:40:
breidt je netwerk uit met een usb lan adapter
Is goedkoop en 't werkt perfect
Mwah, oke dat kan ik doen, maar dan heb ik nog het probleem van dat ik nog 1 slot meer nodig heb.
Nielson schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:41:
Geen idee of het kan, maar qua bandbreedte zal het niet uitmaken of je die vier kaartjes in vier sloten hebt, of dat ze op de een of andere manier op twee pci sloten zitten, het blijft namelijk dezelfde gedeelde bus waar alle sloten aanhangen.
Mwah, je begrijpt me niet helemaal goed, of je leest iets verkeerd. ( dat je me niet begrijpt kan heel goed, want m'n verhaal is niet helemaal duidelijk :P ). Ik heb 3 sloten, en daarop wil ik 1 nicje aansluiten en 4 raid adapters.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 13:42 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:35
Jij moet een riser hebben met bidge-chip.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:46

mjl

Ugh

Ik zou zeggen koop goedkoop een 2dehands mobo op ATX formaat, past het meteen in een gewone kast ipv dat je dat ook nog eens moet gaan modden.

-------

• DDemolition

DDemolition

Mwah, oke dat kan ik doen, maar dan heb ik nog het probleem van dat ik nog 1 slot meer nodig heb.
Waarvoor heb je dat ene slot nodig? (als ik vragen mag?)

Verwijderd

Topicstarter
DDemolition schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:44:
[...]

Waarvoor heb je dat ene slot nodig? (als ik vragen mag?)
Ik heb 3 sloten, en daarop wil ik 1 nicje aansluiten en 4 raid adapters.
mjl schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:43:
Ik zou zeggen koop goedkoop een 2dehands mobo op ATX formaat, past het meteen in een gewone kast ipv dat je dat ook nog eens moet gaan modden.
Mwah, ik zat zelf eerst nog te denken om een athlon xp systeem erbij te gaan kopen voor die hd's. Maar zo heel veel geld wil ik er niet meer aan uit geven. + dit matx boardje past precies in m'n huidige mod die al een eind op weg is.

@ Vinch

Die krengen zijn behoorlijk duur. 1tje met 6 aansluitingen voor 175 euro, en volgens mij moet het wel goedkoper kunnen.

@DDemolition

Dan kan ik deze hele mod weer weggooien, en opnieuw gaan beginnen met een ander design :(

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 13:48 ]

Verwijderd

Of je kan een RAID adapter kopen met meerdere aansluitingen per kaart? (er zijn er van 16stuks en meer)

• DDemolition

DDemolition

Damn, zie het nu pas.
Je hebt er maar 3 terwijl je er al een één in gebruikt hebt, dus nog maar 2 over.

Gewoon een ander moederbord regelen zou ik zeggen

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Je hebt risers met 2 PCI-sloten erop, maar daarvan kan je er maar 1 in je systeem zetten door ruimtegebrek.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• DDemolition

DDemolition

AtleX schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:49:
Je hebt risers met 2 PCI-sloten erop, maar daarvan kan je er maar 1 in je systeem zetten door ruimtegebrek.
(3-1)+2 = 4
USB erbij
KLAAR!

Verwijderd

Topicstarter
AtleX schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:49:
Mwah, als ik toch al in het onderste pci slot van m'n moederboard een riser steek, kan ik er toch niet nog een op het een-na-laatste slot zetten ? Of zie ik dat verkeerd.

Zoals DDemolition zegt kan het wel, maar ik heb ook risers gezien met 3 of zelfs 5 pci sloten erop, of zou dit m'n totale bandbreedte vernaggelen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 13:56 ]

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

DDemolition schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:51:
[...]

(3-1)+2 = 4
USB erbij
KLAAR!
Ja hoor, slimmerik, 3-1 = 2. Maar van het eerste slot maak je 2, dus je wint maar effectief 1 slot. Je komt dus weer op 3 terecht. En om die 4e toe tevoegen moet je een 2e riser toevoegen, en dat gaat nou net weer niet vanwege het ruimte gebrek.

Ik zou ook gaan zoeken naar een Raid kaart met meer aansluitingen, als ik TS was.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:59:
[...]

Ja hoor, slimmerik, 3-1 = 2. Maar van het eerste slot maak je 2, dus je wint maar effectief 1 slot. Je komt dus weer op 3 terecht. En om die 4e toe tevoegen moet je een 2e riser toevoegen, en dat gaat nou net weer niet vanwege het ruimte gebrek.

Ik zou ook gaan zoeken naar een Raid kaart met meer aansluitingen, als ik TS was.
wat zit jij nou? Je hebt 3 sloten, je pakt een riser en wint er 1 bij, dan heb je er dus 4 totaal?
a - b - c
van a maak je d + e
hou je over b - c - d -e

Even tellen, nog eens tellen, ja het zijn er echt 4.... wie is er nu de slimmerik?

@TS: hou er rekening mee dat je performance niet echt hoog zal zijn met 4 controlers op 1 pci bus.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Waarom 4! raid kaarten? kan je er niet 1 nemen met 4x zoveel aansluitingen (of 2 met elk 2x zoveel aansluitingen/controlers)? is waarschijnlijk nog goedkoper ook. Kwa snelheid boeit het niet, aangezien pci een gedeelde bandbreedte heeft.
Neem anders grotere schijven? Of ga op zoek naar een NAS (network attached storage), heb je alles in 1x

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:36:
Tevens was ook nog m'n vraag of het weleens mogelijk is, dat ik ongeveer 4 raid controllers ga aansluiten op 2 pci aansluitingen. En dan bedoel ik mogelijk kwa bandbreedte, het maakt me niet uit of m'n hd's dan een stuk trager worden, want daarvoor heb ik de raid controllers toch niet.
Volgens mij kun je beter melden hoeveel hardeschijven je wilt gebruiken want er zijn raid-controllers met meer poorten verkrijgbaar. Zo zijn er raid-controllers waar je 8 harddisks op kan zetten.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:04

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

rac-on schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:04:
[...]

wat zit jij nou? Je hebt 3 sloten, je pakt een riser en wint er 1 bij, dan heb je er dus 4 totaal?
a - b - c
van a maak je d + e
hou je over b - c - d -e

Even tellen, nog eens tellen, ja het zijn er echt 4.... wie is er nu de slimmerik?

@TS: hou er rekening mee dat je performance niet echt hoog zal zijn met 4 controlers op 1 pci bus.
Nee, want hij heeft maar 3 fysieke pci sloten, waarvan hij er 1 wil (blijven) gebruiken voor zijn NIC. Dan blijven er 2 sloten over, of niet soms :?

3-1=2+1=3.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:09:
[...]

Nee, want hij heeft maar 3 fysieke pci sloten, waarvan hij er 1 wil (blijven) gebruiken voor zijn NIC. Dan blijven er 2 sloten over, of niet soms :?

3-1=2+1=3.
het gaat om het zinnetje "USB erbij" in combinatie met DDemolition in "PCI Sloten uitbreiden." (usb nic)

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:05:
[...]

Volgens mij kun je beter melden hoeveel hardeschijven je wilt gebruiken want er zijn raid-controllers met meer poorten verkrijgbaar. Zo zijn er raid-controllers waar je 8 harddisks op kan zetten.
Ik ben van plan om 8x een 160gb ATA/PATA hd in die pc te zetten.

Ik kan ata controllers / raid controllers kopen voor ongeveer 10 euro per stuk, dus ben ik in totaal 40 euro kwijt aan controllers. Als ik een grotere raid controller wil kopen, zal deze hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder zijn.

• DDemolition

DDemolition

offtopic:
Ben vroeg opgestaan vanmorgen

• nhimf

nhimf

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:13:
[...]

Ik ben van plan om 8x een 160gb ATA/PATA hd in die pc te zetten.

Ik kan ata controllers / raid controllers kopen voor ongeveer 10 euro per stuk, dus ben ik in totaal 40 euro kwijt aan controllers. Als ik een grotere raid controller wil kopen, zal deze hoogstwaarschijnlijk een stuk duurder zijn.
lekkere opslag :P
maar de meeste raid kaarten onderstuenen 4 schijven (0+1 & 1+0 zijn 4schijven)
2 pata aansluitingen zijn vaak 4 schijven (master/slave constructie)
En als je dan ipv 8x160, 4x300 doet, heb ongeveer evenveel opslag, iets duurder, maar dan zou het zelfs met 1 kaart kunnen :P

Verwijderd

Je kunt naast de PCI-controllers ook de on-board controllers gebruiken, en dan Softwarematig RAID instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ow, kan ik gewoon 2 hd's aansluiten op 1 pata aansluiting ? Ik dacht dat dat alleen bij moederboarden zo was. ( tenminste ik dacht dat ik het ergens gelezen had ).

Btw. ik heb net dit kaartje gevonden : 3ware RAID Controller 8x ATA, en die is 2e hands nog niet eens zo heel duur.

Ik kan in ieder geval met een gerust hart verder werken aan m'n mod ;)

Bedankt voor jullie hulp ! :D
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:16:
Je kunt naast de PCI-controllers ook de on-board controllers gebruiken, en dan Softwarematig RAID instellen.
Softwarematige RAID lijkt me niet zo heel fijn, ik hoor er behoorlijk wat slechte dingen over.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 14:19 ]

• nhimf

nhimf

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:18:
Ow, kan ik gewoon 2 hd's aansluiten op 1 pata aansluiting ? Ik dacht dat dat alleen bij moederboarden zo was. ( tenminste ik dacht dat ik het ergens gelezen had ).

Btw. ik heb net dit kaartje gevonden : 3ware RAID Controller 8x ATA, en die is 2e hands nog niet eens zo heel duur.

Ik kan in ieder geval met een gerust hart verder werken aan m'n mod ;)

Bedankt voor jullie hulp ! :D

[...]

Softwarematige RAID lijkt me niet zo heel fijn, ik hoor er behoorlijk wat slechte dingen over.
Over die 4 schijven op 2 aansluitingen, ik weet het niet 100% zeker, maar afaik is dat wel normaal :P

En veel (zeker goedkopere) (p)ata raid controllers zijn eigenlijk software :P
Maar ik zou ook niet graag de software raid van windows gebruiken, een controller houdt zelf zijn meta-data bij

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja hoor (*newsflash* ;) ) je kan 2 schijven per IDE kanaal aansluiten, ook op een RAID controller. Waar jij dat 'gerucht' vandaan hebt is waarschijnlijk de aangeraden config voor 2 schijven, die kan je beter elk op een eigen kanaal aansluiten.

Voor de volledigheid: zou je dan kiezen voor riserkaarten: die delen de INT-lijn (interruptlijn die gekoppeld is aan een vast IRQ), dus dat gaat niet werken met goedkope RAID-kaartjes zoals die van Promise want die kunnen geen IRQ delen.
Pagina: 1