Toon posts:

Kwaliteit scan op beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Epson CX3650 printer/scanner/copier.
Als ik met de bijbehorende software een foto scan (automatische stand of handmatige stand met allerlei DPI dichtheden) wordt de foto op het scherm heel lelijk getoond. Het is net of er allemaal gekleurde balletjes in voorkomen. Als ik de scan vervolgens print ziet hij er best aardig uit, maar als schermachtergrond o.i.d. is hij niet te gebruiken.

Open ik de scan vervolgens in WORD, dan doet het probleem zich niet voor. Open ik de scan in een foto bewerkingsprogramma (diversen getest,oa ADOBE) dan is de scan niet om aan te zien.

Hiervoor had ik een HP scanner. Het probleem had ik hierbij niet.

Wie herkent dit probleem en weet wat ik er aan kan doen?
Arjan Krijgsman

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Post eens wat je precies als instellingen gebruikt (DPI, kleurendiepte), en wat je wilt inscannen. Foto's neem ik aan? Kun je die gekleurde balletjes iets nauwkeuriger omschrijven? Screenshot misschien?

public void ik()

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn probleem gisteravond ook geconstateerd bij iemand anders met een andere EPSON scanner.
Om een voorbeeld te geven sluit ik een JPG scan bij gemaakt op de automatische stand. 80% JPG kwaliteit. Scanner herkende de afbeelding automatisch als kleurenfoto.

Je zou dan kunnen zeggen, neem een hogere kwaliteit, meer kleurdiepte enz. Maar dat helpt niet.
Ook opslaan als BMP helpt niet.

Als ik de afbeelding print ziet het er goed uit. Op het scherm echter niet.

Open bijgaand plaatje maar eens in Microsoft Photo Editor, of in Adobe Photoshop Elements of in de editor van ACDsee 7.0. Het ziet er niet uit.

Wie heeft een idee wat ik er aan kan doen?[img]h:\mijn documenten\mijn afbeeldingen\scan013.jpg[/img]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Dit heeft te maken met het feit dat je je plaatje groter of kleiner maakt.

Ook kunnen we zo je plaatje niet openen trouwens ;) Je moet hem eerst ergen hosten :)

Probeer eens http://www.imageshack.us/

Ow en welkom op GoT :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door Nik op 24-03-2005 10:56 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35

BCC

Moire effect? http://www.thefab.net/scanhints/moire.htm

[ Voor 62% gewijzigd door BCC op 24-03-2005 10:55 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Tsja, mijn H: is een DVD image drive, en daar staat geen "mijn documenten" directory op.

Maak eens een screenshot (print screen, plakken in je grafisch pakket, opslaan als JPG/PNG, uploaden naar de webspace van je provider of een image hoster, en hier posten met de IMG-tags die je wel snapt), zodat we het kunnen beoordelen.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar dat uploaden gaat allemaal niet lukken.
Het probleem is echter heel eenvoudig te reproduceren.
Scan een foto op een Epson all in one en open de scan daarna met Microsoft Photo Editor of Adobe Photoshop elements o.i.d.
De scan ziet er dan niet uit.
Wat ik wel aardig vond, was dat iemand zij dat de afbeelding te groot werd qua formaat. Op zich zou dat wel kunnen, want als schermachtergrond past de scan niet op mijn 1280x1024 desktop.
Bij het scannen geef ik echter aan dat ik het orginele formaat wil behouden. Hoe kan de scan dan zo enorm worden? Photo Editor geeft echter wel een juist formaat aan. 12 bij 12 cm.

Als iemand een scan van me zou kunnen beoordelen, dan mail ik hem heel graag naar je.
Je kan me mailen op akrijgsman@zonnet.nl

Ik hoop dat het probleem op te lossen is.

Alvast hartelijk dank.

Verwijderd

Misschien dat het te maken heeft met die adobe kleurinstellingen die hij toevoegd. Ergens in Configuratiescherm zit dat. Probeer die eens te wijzigen of verwijderen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Dit is gewoon een moire / aliasing probleem. Bekijk je plaatje maar eens met een programma dat de foto's resampled bij het weergeven, bijvoorbeeld IrfanView. Zet het vinkje bij Options/Properties/Viewing : Use resample function .
Je mag een voorbeeld mailen naar het adres in mijn profiel

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 29-03-2005 23:44 ]

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2005 @ 23:30:
Wat ik wel aardig vond, was dat iemand zij dat de afbeelding te groot werd qua formaat. Op zich zou dat wel kunnen, want als schermachtergrond past de scan niet op mijn 1280x1024 desktop.
Bij het scannen geef ik echter aan dat ik het orginele formaat wil behouden. Hoe kan de scan dan zo enorm worden? Photo Editor geeft echter wel een juist formaat aan. 12 bij 12 cm.
Beetje off-topic, maar toch: formaat = afmeting plaatje in pixels / aantal dpi
Met een fatsoenlijke scanner kan een 12 bij 12 cm plaatje dus vrij groot worden als je naar het aantal pixels kijkt. Meer iig dan een monitor op 12 bij 12 cm weergeeft.

public void ik()

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem werd uiteindelijk veroorzaakt door Moiré.
Bedankt experts!
Pagina: 1