Toon posts:

[linux]dhcp server met mac-adres authenticatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dhcp draaien (http://www.isc.org/index.pl?/sw/dhcp/).

Tevens heb ik statische mac addressen toegevoegd zodat bepaalde computers altijd hetzelfde ip-nummer krijgen.

Echter, het liefst zou ik een lijst willen hebben met alle mac-addressen van onze organisatie. En dat alleen deze mac-addressen een ip-nummer krijgen. Deze ip-nummers moeten dus dynamische zijn. Is dit mogelijk?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40

Arno

PF5A

Ja hoor, je kunt in je subnet geen adres pool instellen. Dan geef je acheraf je reserveringen op en de rest van de clients krijgen dan een DHCPNACK en komen niet op het netwerk.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Het zal mischien wel aan mij liggen, maar van bovenstaand verhaal snap ik dus niks. Is er misschien een url waar dit te bekijken is? Ik ben al een paar dagen op Internet aan het zoeken (kom wel commericele pakketen tegen).

Het moet toch mogelijk zijn om een soort txt file te hebben met mac-addressen die eerste gecontroleerd worden voordat er dhcp uitgedeeld wordt?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40

Arno

PF5A

Ik draai de standaard dhcpd van Debian en deze heeft als configfile /etc/dhcpd.conf. Hier staan veel voorbeelden in van hoe je e.e.a. kunt instellen :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 13:43:
Het zal mischien wel aan mij liggen, maar van bovenstaand verhaal snap ik dus niks. Is er misschien een url waar dit te bekijken is? Ik ben al een paar dagen op Internet aan het zoeken (kom wel commericele pakketen tegen).

Het moet toch mogelijk zijn om een soort txt file te hebben met mac-addressen die eerste gecontroleerd worden voordat er dhcp uitgedeeld wordt?
't is niet zo moeilijk. je maakt geen pool aan, maar alleen reservations. bekende mac adressen krijgen dan wel een ipnummer, maar onbekende mac's niet.

niet dat dit veilig is, als ik met mijn laptop op je netwerk wil krijgt ik wel een ip... simpelweg even m'n mac spoofen. (aka je haalt je veel onnodig werk op je hals wat geen echte security biedt.)