[TFT] BenQ FP937s+ pixel streep

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• orbit_ph
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 20:47
Mensen,

Afgelopen weekend liep ik tegen een opmerkelijk probleem aan, sinds een maand ben ik in het bezit van een BenQ FP937s+ scherm en heb nog geen enkel probleem met dit scherm ondervonden.

Nu zat ik afgelopen zaterdag te werken en om een of andere reden verscheen er ineens op 5mm vanaf de rechterkant van het scherm een paarse verticale pixelstreep.
Waar deze streep ineens vandaan kwam kan ik niet achterhalen, maar hij was er.
Nu heb ik er enkele uren mee doorgewerkt en ineens viel het me op dat de streep verdwenen was.

Opvallend zijn de volgende zaken:
- bij het afkoppelen van de dvi kabel en opnieuw aanzetten van het scherm (zonder verbinding met de pc) bleef de streep zichtbaar
- bij het aansluiten van het scherm op een andere pc met een d-sub kabel bleef het probleem aanwezig
- zelfs in het BenQ scherm bleef de streep zichtbaar

Nu heb ik het probleem ook aangemeld bij BenQ en ze komen met het antwoord dat er mogelijk een tijdelijke corruptie veroorzaakt is bij de videokaart, en dat dit geen permanent defect was (duuuuh 8)7 )

Ik maak gebruik van de volgende videokaart en drivers: XFX GeForce 6800GT Dual DVI (AGP) en gebruik de nVidia 61.77 drivers.

Nieuwsgierig als ik ben wil ik graag weten wat mogelijke het probleem veroorzaakt kan hebben na een maand probleemloos te werken. :9

Het volledige antwoord van BenQ
Waarschijnlijk was dit even een tijdelijke corruptie veroorzaakt door de videokaart. Als dit een defect aan de monitor was zou het permanent zijn en niet weer verdwijnen.
Mijn reply op dit antwoord
Verklaart corruptie van de videokaart dan ook het feit dat als de monitor in zijn geheel niet aangesloten is op een computer systeem deze streep toch nog weer gegeven wordt.
Ik heb ook nog een test uitgevoerd met betrekking tot het uitsluiten van een videokaart probleem, dit door het scherm te koppelen aan een andere pc met een ander type videokaart. Op dat moment was de paarse streep wel aanwezig.

Nadat de monitor op geen enkele wijze verbonden was met een pc was na het diverse keren aan en uitzetten was de streep nogsteeds aanwezig.
Echter nadat ik mezelf bij het feit neergelegd had dat het mogelijk een defect betrof aan het scherm heb ik er gewoon mee doorgewerkt. Na enkele uren is de streep toen ineens verdwenen.

Als er geen aansturing van het beeld plaats vind (geen dvi of d-sub kabel aangesloten) en het scherm toch een streep laat zien, lijkt het mij dat dit een scherm probleem betreft.

Mijn enige verklaring kan zijn dat door de aansturing van de videokaart, na het opnieuw aansluiten van de dvi kabel, de controller van het scherm de rij pixels "gereset" heeft.

• maikel7
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-07 18:46
Ook ik had een paarse verticale streep in mijn Sony HS94PB, echter aan de linkerzijde.

Of ik nu DVI of D-sub gebruikte, op mijn eigen of pc van iemand anders, de streep bleef.

Uiteindelijk teruggestuurd naar Sony en deze viel niet meer te repareren volgens Sony, omdat deze onderdelen er niet meer waren. Ik krijg nu de opvolger HS95PB.

Het lag dus in mijn geval, volgens Sony ook, aan het scherm zelf en niet aan de videokaart. Ook logisch als je hem op verschillende videokaarten aansluit en de streep blijft, dan kan het in principe alleen aan het scherm liggen.

wel vreemd dat bij jou nu de streep weg is, uiteraard wel beter voor jou!

Verwijderd

Ha! Ik heb dat probleem ook eens gehad met het kopen van een 'minder legale' Viewsonic 20" TFT monitor. Wat heb ik toen gedaan (garantie onmogelijk): scherm opengedaan, een vijsje van het paneel eens losgedaan en weer vastgevezen. Bekeken terwijl hij openlag en woeps! geen streep meer. Maar af en toe kwam hij toch weer, en kheb het scherm dan maar weer terug verkocht aan de eigenaar.
Aangezien jij nog garantie hebt (1 maand oud) zou ik hem asap weerdoen! Wie weet verdwijnt hij nu maar komt het weer ergens na de garantie! Dan ga je wel kunnen wenen denk ik.

Post eens een foto als dat kan.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 21:49
Tsja, dat BenQ zegt dat het corruptie van de videokaart kan zijn is natuurlijk logisch. Zij willen eerst zeker weten dat het niet aan de computer ligt en echt het beeldscherm zelf is, anders kost het hun onnodig geld.

Als jij gewoon teruggemailt hebt dat je het op een ander systeem ook hebt, dan kunnen zij heus wel bedenken dat het de monitor zelf is. Dit is gewoon dé manier om erachter te komen of het aan de monitor of aan de videokaart ligt.

Dus als het goed is moet je gewoon een reply terugkrijgen dat ze hem onsite komen omruilen :)
Of je daar blij mee moet zijn is een 2e, aangezien je vaak een gereficeerd model krijgt.. Eentje die dus al eens kapot is geweest en gemaakt is.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Of je gaat terug naar de winkel. Als het scherm pas 1 maand oud is zullen ze er vast geen probleem van maken om hem meteen om te ruilen ( en als ze dat niet willen een beetje ''herrie'' schoppen in die winkel en het is zo geregeld :) ).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 11:54:
Ha! Ik heb dat probleem ook eens gehad met het kopen van een 'minder legale' Viewsonic 20" TFT monitor. Wat heb ik toen gedaan (garantie onmogelijk): scherm opengedaan, een vijsje van het paneel eens losgedaan en weer vastgevezen. Bekeken terwijl hij openlag en woeps! geen streep meer. Maar af en toe kwam hij toch weer, en kheb het scherm dan maar weer terug verkocht aan de eigenaar.
Aangezien jij nog garantie hebt (1 maand oud) zou ik hem asap weerdoen! Wie weet verdwijnt hij nu maar komt het weer ergens na de garantie! Dan ga je wel kunnen wenen denk ik.

Post eens een foto als dat kan.
Offtopic: wat is een vijsje en vastvijzen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 17:28:
[...]

Offtopic: wat is een vijsje en vastvijzen?
Een schroef en vastvijzen wil zeggen: de schroef vaster draaien. (Is Belgisch Nederlands - mijn excuses ;) )
Pagina: 1