Mensen,
Afgelopen weekend liep ik tegen een opmerkelijk probleem aan, sinds een maand ben ik in het bezit van een BenQ FP937s+ scherm en heb nog geen enkel probleem met dit scherm ondervonden.
Nu zat ik afgelopen zaterdag te werken en om een of andere reden verscheen er ineens op 5mm vanaf de rechterkant van het scherm een paarse verticale pixelstreep.
Waar deze streep ineens vandaan kwam kan ik niet achterhalen, maar hij was er.
Nu heb ik er enkele uren mee doorgewerkt en ineens viel het me op dat de streep verdwenen was.
Opvallend zijn de volgende zaken:
- bij het afkoppelen van de dvi kabel en opnieuw aanzetten van het scherm (zonder verbinding met de pc) bleef de streep zichtbaar
- bij het aansluiten van het scherm op een andere pc met een d-sub kabel bleef het probleem aanwezig
- zelfs in het BenQ scherm bleef de streep zichtbaar
Nu heb ik het probleem ook aangemeld bij BenQ en ze komen met het antwoord dat er mogelijk een tijdelijke corruptie veroorzaakt is bij de videokaart, en dat dit geen permanent defect was (duuuuh
)
Ik maak gebruik van de volgende videokaart en drivers: XFX GeForce 6800GT Dual DVI (AGP) en gebruik de nVidia 61.77 drivers.
Nieuwsgierig als ik ben wil ik graag weten wat mogelijke het probleem veroorzaakt kan hebben na een maand probleemloos te werken.
Het volledige antwoord van BenQ
Afgelopen weekend liep ik tegen een opmerkelijk probleem aan, sinds een maand ben ik in het bezit van een BenQ FP937s+ scherm en heb nog geen enkel probleem met dit scherm ondervonden.
Nu zat ik afgelopen zaterdag te werken en om een of andere reden verscheen er ineens op 5mm vanaf de rechterkant van het scherm een paarse verticale pixelstreep.
Waar deze streep ineens vandaan kwam kan ik niet achterhalen, maar hij was er.
Nu heb ik er enkele uren mee doorgewerkt en ineens viel het me op dat de streep verdwenen was.
Opvallend zijn de volgende zaken:
- bij het afkoppelen van de dvi kabel en opnieuw aanzetten van het scherm (zonder verbinding met de pc) bleef de streep zichtbaar
- bij het aansluiten van het scherm op een andere pc met een d-sub kabel bleef het probleem aanwezig
- zelfs in het BenQ scherm bleef de streep zichtbaar
Nu heb ik het probleem ook aangemeld bij BenQ en ze komen met het antwoord dat er mogelijk een tijdelijke corruptie veroorzaakt is bij de videokaart, en dat dit geen permanent defect was (duuuuh
Ik maak gebruik van de volgende videokaart en drivers: XFX GeForce 6800GT Dual DVI (AGP) en gebruik de nVidia 61.77 drivers.
Nieuwsgierig als ik ben wil ik graag weten wat mogelijke het probleem veroorzaakt kan hebben na een maand probleemloos te werken.
Het volledige antwoord van BenQ
Mijn reply op dit antwoordWaarschijnlijk was dit even een tijdelijke corruptie veroorzaakt door de videokaart. Als dit een defect aan de monitor was zou het permanent zijn en niet weer verdwijnen.
Verklaart corruptie van de videokaart dan ook het feit dat als de monitor in zijn geheel niet aangesloten is op een computer systeem deze streep toch nog weer gegeven wordt.
Ik heb ook nog een test uitgevoerd met betrekking tot het uitsluiten van een videokaart probleem, dit door het scherm te koppelen aan een andere pc met een ander type videokaart. Op dat moment was de paarse streep wel aanwezig.
Nadat de monitor op geen enkele wijze verbonden was met een pc was na het diverse keren aan en uitzetten was de streep nogsteeds aanwezig.
Echter nadat ik mezelf bij het feit neergelegd had dat het mogelijk een defect betrof aan het scherm heb ik er gewoon mee doorgewerkt. Na enkele uren is de streep toen ineens verdwenen.
Als er geen aansturing van het beeld plaats vind (geen dvi of d-sub kabel aangesloten) en het scherm toch een streep laat zien, lijkt het mij dat dit een scherm probleem betreft.
Mijn enige verklaring kan zijn dat door de aansturing van de videokaart, na het opnieuw aansluiten van de dvi kabel, de controller van het scherm de rij pixels "gereset" heeft.