Toon posts:

Cpu aanschaf advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een pentium chipje kopen, ik weet iig dat het er eentje tussen de 800 en 933 word (een 133 mhz versie), maar ik heb wel een aantal vraagjes waar ik graag hulp voor wil.
namelijk wat is nou het eigenlijke verschil tussen een fc-pga en slot1 chipje?
en is de 512 kb cache op de slot 1 tov de 256 kb cache op de fc-pga het extra geld waard?
en indien de slot 1 prijs/kwaliteit-achtig beter is, geeft een fc-pga ---> slot1 converter enige problemen op een fc-pga mobo of moet dat allemaal perfect verlopen?
Tevens enige suggesties? (nee, niet 'amd kopen', ik heb de mobo al; cusl2)

bvd

Verwijderd

Tip: :'( MOBO alsnog dumpen en AMD kopen !!!
:):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

Verwijderd

Topicstarter
Should've known :/
blijkbaar post ik op de verkeerde site... |:(

Verwijderd

mwah, gewoon FCPGA erop doen, verschil tussen cache weet ik alleen niet, misschien dat FCPGA op dubbele snelheid draait (correct me if I'm wrong)

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 20:42
Koop in ieder geval een FC-PGA CPU, dit is een stuk handiger (ook als je bv nog een keer een nieuw mobo wilt kopen)...

Het verschil tussen de "oude" pentium III (codenaam: katmai dacht ik :) )met 512 Kb cache en de "nieuwe" (codenaam: coppermine) met 256 Kb is cache, is dat bij de nieuwe het cache op cpu snelheid loopt, dit levert een grote snelheids winst op tov van wat het eerst was (weet niet precies hoe snel)

Verder zal een slot-converter (slocket) geen problemen opleveren, ik draai mijn cpu ook met een converter en heb nog nooit problemen gehad (ook niet met overclocken...). Pas alleen wel op dat je een FC-PGA (Flip Chip Pin Grid Array) converter koopt en niet een PPGA (Plastic Pin Grad Array). Beide hebben hetzelfde socket (socket 370), maar alleen de FC-PGA is geschikt voor de nieuwe PIII.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Ik denk niet dat de keuze katmai/coppermine relevant is want boven de 600mhz zijn er alleen coppermines..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

geeft een fc-pga ---> slot1 converter enige problemen op een fc-pga mobo
fcpga-> naar -> slot1. bestaan die??

Goed 800eb en 933eb zijn alleen in coppermine flavour verkrijgbaar.
Waarop de cache ON-DIE zit (dwz dat de cache in de chip zit, en niet ernaast. Tevens draait de cache op exact de zelfde speed als de cpu, en dat geeft een performance boost. Wel is het minder dan de oude katmai`s. waar dubbel zo veel op zit.

• dajuan
  • Laatst online: 27-08 10:35
@ls ik j0u w@s d@n z0u ik 33n ni3uw3 m0b0 3n 33n pr0c3$$0r k0p3n v00r d3z3lfd3 prij$ @l$ 33n int3l pr0c3$$0r.

je hebt voor de prijs van 1 pIII een amd mobo + een amd dondervogel 1ghz

dus als ik jou was dan wist ik het wel....:):)

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

De keuze is wel relevant want er bestaan dus WEL 100Mhz Slot1 coppermines. Ze zijn ERG duur en moeilijk te krijgen en ze worden eigenlijk alleen nog maar gemaakt voor servers maar ze zijn er dus wel.

Ik zou zeggen, hoeveel geld wil je uitgeven. Kijken wat voor Pentium III je daarvoor kan krijgen en wees eerlijk, kijk eens wat voor AMD Thunderbird je daarvoor kan krijgen.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-08 21:25
Ik zou een P3-800/100 fcpga kopen, dus met 256kb cache.(geen 133mhz) Zijn veel beter te overklokken en veelal iets sneller en goedkoper.

Die Cus2l is toch een fcpga mobo?

Die 800 kun je misschien ook wel op 1000mhz krijgen, en dan heb je zeker een vet systeem, en geen AMD :)

Suc6

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-08 21:25
Die Thunderbird heeft iedereen al, ik zou liever een p3-1ghz (800@1000) hebben dan een Thunderbird 1ghz. (omdat je het mobo al hebt o.a.)

• bonceng
  • Niet online
>namelijk wat is nou het eigenlijke verschil tussen een fc-pga en slot1 chipje?

Dat is de verpakking. Slot1 was oorspronkelijk ontworpen omdat ze de cache niet op de CPU konden plaatsten (Katmai core 0.25 micron). Wat je dan krijgt in een PCB (printboard met daarop de CPU en de cache).
Nu ze een stapje verder zijn met de Copperminde technologie 0.18 micron, kunnen ze nu de cache on 'Die'(op de CPU zelf) plaatsen en daardoor kan de cache nu op CPU snelheid draaien --> resulteert in snellere performance (ook al heeft ie de helft minder cache dan Katmai).
Er zijn nog wel Slot1 coppermine CPU's te vinden, maar die worden meer en meer sporadischer omdat Intel nu alleen maar op socket basis (FC-PGA)verder gaan.

Ik zou FC-PGA kopen. Je hebt dan ruimte om eventueel grote cooler d'rop te plaatsen.

Als je mikt om op 900 MHz te draaien, dan raad ik je aan om P3 700E te kopen. Deze heeft hele grote kans om 933 MHz te draaien (133 FSB).

specs

Pagina: 1