[@home] Dell Truemobile 1184

Pagina: 1
Acties:

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sinds vanacht ben ik aangesloten met mijn nieuwe motorola modem (voorheen com21), ik heb twee ip adressen welke verdeeld worden doormiddel van een switch.(zie hieronder)

code:
1
2
Modem > Switch > cc12345-c
               > cc12345-b (router) > 3 computers + laptop (draadloos)

Bij "computer 1" heb ik geen problemen en werkt internet perfect, maar zodra ik mijn Dell Truemobile 1184 er tussen gooi werkt het niet meer via de router (vanaf switch naar een van de computers/laptop werkt wel)

Aangezien ik de router niet dynamisch kan instellen heb ik deze altijd ingesteld op statisch wat met de oude modem nooit geen probleem is geweest. Sinds ik de nieuwe modem heb werkt statisch niet meer, ik heb al vanalles geprobeerd en opgezocht maar kan maar heel weinig informatie vinden over deze router. (zelfs niet op de dell site)

Hoe los ik dit probleem op? Als bijlage heb ik een screenshot van mijn router interface

Afbeeldingslocatie: http://roysterken.nl/delltruemobile_interface.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Royal op 23-03-2005 01:54 . Reden: Heeft dit met internet of met networking te maken ? ]

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-04 11:26
  • Gooi je Dell van het netwerk af, stel pc1 in met de naam cc12345-b
  • Schrijf alle settings op die je hebt mbt dns,gateway etc. etc.
  • Stel pc1 weer in als cc12345-c
  • Zet je opgeschreven gegevens in de Dell inclusief de cc12345-b hostnaam
Zou moeten werken op die manier..

Systeem Specs

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

[I&T] -> [NT]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
- dynamisch zou gewoon moeten werken
- met verandering van modem heb je ander ip adres gekregen

mijn tip:
- zet router terug naar fabrieksinstellingen (resetknop).
- haal daarna de router van het stroom af.
- haal de modem van het stroom af
- wacht 10 seconden
- sluit modem aan
- wacht totdat er 4 lampjes continu groen branden
- sluit router weer aan
- Stel de router vervolgens _dynamisch_ in. (MAC ADRES CLONEN IS NIET NODIG!!!; dus alleen hostname invullen is volgens mij voldoende)

Mocht dit niet werken; sluit 1 v.d. computers direct aan op modem, zet comp naam goed en kijk wat je ip gegevens zijn (zoals ik al zei, je ip adres is veranders). Schrijf ze op en kijk of je statisch wel online komt.

Overigens: als je je router statisch instelt, en je krijgt van @home een ander ip adres toegewezen word je zonder pardon afgesloten.....
(je mag nl niet statisch staan omdat je een ander ip adres kan krijgen. Als jouw ip adres veranderd krijgt iemand anders jouw ip adres, maar omdat jij die statisch hebt staan kan de ander niet online komen.....)

eventueel tip (i.v.m. dynamisch niet online komen): kijk of er een firmware update voor je router is.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• Royal
  • Niet online
Ik kan mijn router niet dynamisch instellen dat pakt hij niet (als ik dus alleen de hostname invul)
Of zal ik ook het domein moeten invullen ?

Het ligt aan de modem want ik heb het al jaren zo en nooit geen problemen gehad, modem is ook compleet up-2-date qua firmware.

Ik ben overigens op de hoogte van als het ip adres veranderd, maar @home deelt jou eigen ip adres nooit direct uit aan een ander als deze veranderd is.

Ik heb trouwens ook gehoord dat er meer problemen zijn met routers na het veranderen van modems / ip's bij @home.

edit: als ik met internet op de computer aansluit met het -b hostname werkt dit wel

[ Voor 21% gewijzigd door Royal op 23-03-2005 09:50 ]

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Ik ben altijd zo blij als users het waarderen dat je helpt hun probleem op te lossen.
Je typt een lange post met daarin meerdere handelingen die een user kan proberen om het probleem op te lossen, waarna de user weet te vertellen 'hij doet het niet'

Zou je misschien iets uitgebreider kunnen vertellen wat je hebt gedaan om te kijken of het wel of niet werkt (en dan specifiek gericht op mijn tips)?
Ik kan mijn router niet dynamisch instellen dat pakt hij niet (als ik dus alleen de hostname invul)
Of zal ik ook het domein moeten invullen ?
het domein maakt niet uit, al zou het misschien kunnen dat een leeg domein een probleem geeft dus vul er voor de zekerheid maar iets in (voor @home maakt het niet uit wat je er invult)
Het ligt aan de modem want ik heb het al jaren zo en nooit geen problemen gehad,
:? :? :? :? :? :?

en dit dan?:
Royal schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 01:53:
[...]
Aangezien ik de router niet dynamisch kan instellen heb ik deze altijd ingesteld op statisch
[...]
Er zijn dus wel problemen geweest...

.
modem is ook compleet up-2-date qua firmware.
1: jij kan de firmware van het modem niet aanpassen
2: je modem is niet altijd up 2 date qua firmware. @home 'onderhoud' het firmware van je modem, en als motorola een nieuw firmware ter beschikking stelt test @home deze eerst... maar het firmware van je modem zou idd wel moeten werken.
Ik ben overigens op de hoogte van als het ip adres veranderd, maar @home deelt jou eigen ip adres nooit direct uit aan een ander als deze veranderd is.
en dat geloof je zelf ook? Ik kan je op een briefje geven dat het WEL gebeurt dat direct iemand anders jouw ip adres krijgt (daarnaast; hoe lang het duurt maakt niet uit, immers jij merkt het toch niet of je ip adres veranderd is of niet.)
Bij werkzaamheden in jouw omgeving (bijvoorbeeld een nodemove) gebeurt het vaak dat je een ander ip adres krijgt, en dat iemand anders (direct) jouw ip adres krijgt.
Maargoed, dat is nu niet de issue/discussie hier.
Ik heb trouwens ook gehoord dat er meer problemen zijn met routers na het veranderen van modems / ip's bij @home.
En als je dan verder leest zie je dat dat vaak (_vaak_) een probleem is met de router. Sterker nog, bij jou weet ik zeker dat het probleem bij de router ligt. Dat geef je zelf namelijk aan:
edit: als ik met internet op de computer aansluit met het -b hostname werkt dit wel
==> vertaald; de verbinding werkt wel, maar de router geeft een probleem.

Dus mijn tip: voer mijn stappenplan van mijn vorige post uit en zet even een workgroup in de router. Mocht je dan nog problemen hebben hoor ik het graag :) . (vertel dan even wat je gedaan hebt en wat het resultaat was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: werkt het interne netwerk wel --> zien de computers elkaar wel; welk ip adres krijgt de router aan de wan/isp kant etc.)

offtopic:
ik ben bestwel bekend met dit soort dingen (ook hoe het er aan de @home kant aan toe gaat), en ben ook bereid te helpen, maar dan moet de TS ook wel bereid zijn aanweizingen op te volgen en duidelijk proberen te verwoorden wat hij gedaan heeft. Ik heb nu 2 redelijk grote posts gedaan, ik hoop nu een beetje feedback te krijgen (ook als het wel lukt aub). Nuttige feedback van de TS is voor mij ook noodzakelijk om de TS te blijven proberen te helpen. Nofi

[ Voor 12% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 23-03-2005 12:14 ]

• Royal
  • Niet online
Okay rustig, ben beetje onduidelijk geweest waardeer het zeer dat jij/jullie me helpt/helpen :)

Nu jou stappenplan eens doorlopen :

- dynamisch zou gewoon moeten werken
Dynamisch werkt wel als ik internet direct op de computer aansluit

- met verandering van modem heb je ander ip adres gekregen
Dit ook, heb 2 ip adressen toegewezen gekregen (met cc nummer -b en -c)

- zet router terug naar fabrieksinstellingen (resetknop).
Gedaan

- haal daarna de router van het stroom af.
Gedaan

- haal de modem van het stroom af
Gedaan

- wacht 10 seconden
Gedaan, iets langer zelfs ;)

- sluit modem aan
Gedaan

- wacht totdat er 4 lampjes continu groen branden
Gedaan

- sluit router weer aan
Gedaan

- Stel de router vervolgens _dynamisch_ in. (MAC ADRES CLONEN IS NIET NODIG!!!; dus alleen hostname invullen is volgens mij voldoende)
Geprobeerd, echter heb ik dan GEEN verbinding met internet (het interne netwerk werkt wel)

-Mocht dit niet werken; sluit 1 v.d. computers direct aan op modem, zet comp naam goed en kijk wat je ip gegevens zijn (zoals ik al zei, je ip adres is veranders). Schrijf ze op en kijk of je statisch wel online komt.
Geprobeerd, statisch instellen werkt ook niet, and again het netwerk wel.

Voorheen met mijn oude com21 modem werkte internet wel als ik het statisch instelde (dus gegevens overnemen na het aansluiten op een computer met cc -b nummer)
1: jij kan de firmware van het modem niet aanpassen
2: je modem is niet altijd up 2 date qua firmware. @home 'onderhoud' het firmware van je modem, en als motorola een nieuw firmware ter beschikking stelt test @home deze eerst... maar het firmware van je modem zou idd wel moeten werken.
Ik bedoelde hiermee de router, mijn excuses.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben nu ? Zo niet laat het dan even weten.

BVD 8)

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 22:31

Valkyre

Kitesurf FTW!

als er een firewall in zit zet die eens uit. misschien helpt het.

en je zegt boven iets van het ligt aan het modem, das niet waar.
ik heb zelf ook @home en het omzetten van com21 naar motorola was bij mij in 4 minuten gepiept.

icm met een Draytek 2300 :)

[off-topic]
* Valkyre heeft sinds kort ineens weer een nieuw ip[/off-topic]

iRacing Profiel

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
kijk, zo komen we ergens :)

Ik gok even dat je router geen ip adres krijgt.
kijk even of je wel je modem kan bereiken.
met router ertussen; kan je dan wel naar http://192.168.100.1/ gaan?

kan je toch even kijken welk ip adres je router krijgt?

weer ff stappenplan:
1:
- sluit router aan
- kijk welk ip adres je router krijgt aan @home kant.
- kijk of je http://192.168.100.1/ kan bereiken.
- kijk of je 213.51.129.38 kan pingen.

2:
- zet je modem in standby (druk even op knopje bovenop modem, nu gaat alleen het standby lampje branden)
- laat je router nogmaals ip adres ophalen/lease vernieuwen; welk ip adres krijgt hij nu?
- kan je nu http://192.168.100.1/ bereiken?

2 mogelijke opties (er zijn er meer, ik bespreek er even 2)
optie 1: bij 1 krijgt je router het @home ip adres. In dit geval werkt de verbinding, alleen is er denk ik iets mis met je dns servers

optie 2: bij 1 krijgt je router een 169. ip adres en bij 2 krijgt je router een 192 ip adres. Dit is niet tof....
Ik zou je dan nl aanraden naar de @home helpdesk te bellen met de vraag of ze je een computerupdate kunnen geven... De helpdesker (HK-er) zal een troubleshoot willen beginnen. Nu komt het moeilijke; je moet de helpdesker namelijk 'bespelen'. Je hebt alleen een probleem met je router, en dat ondersteunen ze niet. Ze zullen vragen of je de router wil verwijderen. Je moet het zo voor elkaar krijgen dat ze 'een computer-update' doen...
Een computerupdate is een bepaalde handeling die ze kunnen uitvoeren bij de HK.
(je hoeft de HK-er niet te vertellen waarom enzo. Wat de HK namelijk doet als ze een computerupdate doen is dat ze een nieuwe lease voor je aanmaken. Niet zeker is dat dit het probleem oplost, maar het kan)

woon je trouwens nogsteeds in enschede? (zoals in je profiel staat)
zo ja; welke wijk? (voor reden van intresse: zie mijn profiel :P )

[ Voor 3% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 23-03-2005 15:53 ]

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Het kan ook nog gewoon dat je dell truemobile 1184 de nieuwe @home modem niet ondersteunt.
Ik heb ook problemen gehad naar een modem update. Ik had een sweex lb00020 die wel werkte met com21 maar niet met moterola surfboards.
Aangezien je wel ip's krijgt als je direct connect zonder modem, zit het er dik in dat je een andere moet kopen.

• Royal
  • Niet online
Het is gelukt !

Bedankt allemaal (Maestro.mosjuh in het speciaal ;) )

Omdat ik van @home twee modems gekregen had (foutje hun kant) moest ik toch nog even bellen over hoe dat nou precies zat, ik heb direct dit probleem met mijn router aangekaat en toen heeft de helpdesk medewerker wat aangepast (wat precies is erg onduidelijk, kan best een "computer-update"zijn) daarna heb ik mijn modem er 30 seconden af moeten halen en toen ik deze weer online deed werkte het internet wonderbaarlijk weer.
Wel statisch maar dat heb ik al jaren zo, omdat ik het toch graag dynamisch wil zal ik vanavond jou nieuwe stappenplan nog eens doorlopen Maestro.mosju (kan nu niet aangezien ik aan het werk moet zo)

Trouwens woon ik inderdaad nog steeds in enschede in de wijk helmerhoek.

• Royal
  • Niet online
Als ik mijn router dynamisch instel en daarna de boel opnieuw opstart krijg ik het volgende bij system diagnostics :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Firmware Version: V2.12

ISP Settings 
IP assigned method: Assigned by ISP DHCP Server
IP address: 
Gateway IP address: 
DNS Server IP address: 
Host Name: ccXXXXX-b
PPPoE Enable: No
PPPoE Username: 

Device Settings
Device IP address as: 192.168.2.1
Device Network Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Pool from: 192.168.2.2
Pool to: 192.168.2.100

Diagnosis

ISP Status
Cable / xDSL IP address: 0.0.0.0
DNS IP address: 0.0.0.0

Link Status
Cable/xDSL  Disonnected  
LAN  Connected  

Current WAN connection
Cable/xDSL  Not Connected  

LAN MAC Table 
  LAN IP: 192.168.2.2 MAC: 00:02:2D:8D:08:36

WAN MAC Table

http://192.168.100.1 kan ik niet bereiken en heb het zelfde als ik een nieuwe lease aanvraag. (optie 1 en 2 ?)

No luck so far wat betreft het dynamische gedeelte :(

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
misschien een voor de hand liggende vraag; maar kan je die system dyagnostics ook ff posten @ statisch?

je had al door dat dit:
Link Status
Cable/xDSL Disonnected
een beetje raar is?

[ Voor 88% gewijzigd door Maestro.mosjuh op 24-03-2005 16:39 ]

• Royal
  • Niet online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
 Firmware Version: V2.12

ISP Settings
IP assigned method: Assigned by Static IP Address
IP address: 217.123.xxx.xxx
Gateway IP address: 217.123.xxx.x
DNS Server IP address: 213.51.xxx.xx
Host Name: ccXXXXX-b
PPPoE Enable: No
PPPoE Username:

Device Settings
Device IP address as: 192.168.2.1
Device Network Mask: 255.255.255.0
DHCP Server: Enabled
Pool from: 192.168.2.2
Pool to: 192.168.2.100

Diagnosis

ISP Status
Cable / xDSL IP address: 217.123.xxx.xxx
DNS IP address: 213.51.xxx.xx

Link Status
Cable/xDSL  Connected
LAN     Connected

Current WAN connection
Cable/xDSL  Connected

LAN MAC Table
  LAN IP: 192.168.2.2 MAC: xx:xx:xx:xx:xx:xx
  LAN IP: 192.168.2.4 MAC: xx:xx:xx:xx:xx:xx

WAN MAC Table
  WAN IP: 217.123.xxx.xxx MAC: xx:xx:xx:xx:xx:xx
  WAN IP: 217.123.xxx.x MAC: xx:xx:xx:xx:xx:xx

Ja, zodra ik hem dynamisch instel geeft hij aan dat Cable/xDSL Disconnected is.

• Royal
  • Niet online
Niemand die verder kan helpen ? :?

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Royal schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:46:
* Maestro.mosjuh wil nog wel een poging wagen hoor :)

1; heb je toevallig nog een ander utp kabeltje liggen om te testen (zeeeeer onwaarschijnlijk; maar handig om even uit te sluiten)

2:
kun je het modem op standby zetten, nieuwe lease halen en dan kijken welk ip adres de router krijgt? (router dynamisch natuurlijk)

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Royal schreef op maandag 28 maart 2005 @ 21:46:
:)

schopje

al iets nieuws te melden?

• Royal
  • Niet online
Was eventjes een dagje weg, ik heb geen utp kabel over maar de kabel van de router naar de modem is lijkt mij niks mee aan de hand. (wil er wel eentje bij een vriend lenen als het iets uit kan maken?)

Testjes met de modem kan ik deze week helaas alleen 's nachts doen, aangezien de verbinding extra nodig is deze week. Maar modem op standby is toch gewoon hetzelfde resetten, dit heeft de laatste keer niks geholpen toen ik dat deed ?

• Royal
  • Niet online
Hij krijgt dan geen lease

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
Royal schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:13:
Was eventjes een dagje weg, ik heb geen utp kabel over maar de kabel van de router naar de modem is lijkt mij niks mee aan de hand. (wil er wel eentje bij een vriend lenen als het iets uit kan maken?)

Testjes met de modem kan ik deze week helaas alleen 's nachts doen, aangezien de verbinding extra nodig is deze week. Maar modem op standby is toch gewoon hetzelfde resetten, dit heeft de laatste keer niks geholpen toen ik dat deed ?
nee; de bedoeling is dat je het modem in standby zet (1 lampje brand) en dan een lease haalt. Je (router) krijgt dan als het goed is een ip adres wat begint met 192. (dit adres krijgt de router dan van het modem)
het resetten (even stroom eraf halen) is gewoon ehhh... om te resetten :+
hummm...... dan heb ik een slechte mededeling: jouw router heeft een probleem met het ophalen van een lease. (het ligt niet bij/aan @home)
want je hebt problemen bij het ophalen van 2 verschillende leases:
- de lease van @home (217.)
- de lease van het modem (192.)
dit zijn dus 2 verschillende dhcp servers; weinig kans dat ze beide niet goed functioneren.

en het enige rare wat ik nu in je router kan ontdekken is dat hij geeft aan 'disconnected' als je dynamisch staat. En daarom raadde ik het even aan om een andere kabel te proberen (kleine moeite, groot plezier). Eerlijk gezegt denk ik idd niet dat het gaat werken, maar het is het laatste wat ik kan bedenken.

en wat je kan doen is het probleem evt bij dell voorleggen (via mail oid)

• Royal
  • Niet online
Het probleem is een aantal jaar terug ookal voorgelegd aan Dell, maar deze sturen ons weer naar @home en visa versa. Misschien lijkt het mij dan toch verstandig om een nieuwe router te halen alhoewel ik het toch weer ga proberen met Dell en gewoon een oplossing eisen aangezien er ookal in geen jaren meer een firmware update is voor deze router en heb geen zin om steeds van kastje naar muur gestuurd worden.

Anyways harstikke bedankt voor de hulp, ik zal sowieso nog even een andere kabel uitproberen (haal wel 1 computer van het net af tijdelijk) en dan laat ik wel weten wat deze doet als dit niks uithaald dan ga ik een mail opstellen naar Dell (of bellen)
Laatste oplossing is een nieuwe router (ook de duurste)

• Royal
  • Niet online
Om toch even te laten weten, niks heeft geholpen en @home heeft ondertussen nog een paar keer ip adres veranders dus heb ik uiteindelijk maar besloten om een linksys wireless router te kopen !
Aanrader voor mensen met een dell truemobile 1184

Nogmaals bedankt maestro voor je hulp en tijd, tot het volgende probleem !

Verwijderd

Hoi Allemaal.

je moet 1 instelling op de motorola veranderen
de motorola modem heeft een eigen dhcp server aanboord.
die moet je uit zetten zodat je router als die een dhcp request doet .
zijn request beantwoord krijgt van @homes dhcp server en niet de dhcp server uit de motorola

motorola modem is te bereiken op 192.168.100.1
daar de dhsp server uit zetten, en modem reseten.
en alles zou als vanouds werken.

Groetsels

Bram

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 15:33 ]

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 10:32
ik heb dit topic even snel doorgelezen Ik had zelf ook een dell router met ingebouwde ap te leen en heb die ook aan mijn motorola modem gehangen maar dat werkt echt voor geen meter, misschien is dit gewoon een van de routers die niet wil/kan samenwerken met @home/motorola modems

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1