Toon posts:

BIOS checksum error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord is een A7N8X Deluxe (BIOS : 1008) met een BARTON 3000+ (400MHz).
Sinds eergisteren heb ik het vervelende probleem dat als mijn FSB op 200 MHz staat, waarop de barton normaal zou moeten werken, ik de melding krijg van een "BIOS checksum error" via die bootlock.
Maar indien ik hem op 100, 133 of 166 MHz zet gaat hij wel goed, maar uiteraard op een tragere kloksnelheid.
Iemand die weet aan wat dat kan liggen?
Heb dit probleem nog nooit gehad voor eergisteren.

Alvast bedankt.

Verwijderd

toevallig een bios-update uitgevoerd?
zo ja dan is je bios fucked
zo nee, beats me :S

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BIOS is helemaal niet f*cked, dan zou ie dat doen op alle snelheden die je instelt.

TS: Het komt vrijwel nooit vanzelf, heb je iets gedaan (of niet) waarna je dit kreeg ofzo?

C:\>_

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 09:28
wat je kunt proberen is even de BIOS defaults laden, rebooten en dan de BIOS opnieuw instellen. Krijg je dan nog steeds de foutmelding, kun je nog een nieuw batterijtje op je mobo proberen (denk niet dat dit t is maar je weet nooit ;) )

smile an everlasting smile

Verwijderd

Je kunt altijd proberen er een nieuwe versie van je BIOS in te flashen als bovenstaande niet werken :)

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat voor geheugen heb jij ?
Heeft hij het wel goed gedaan ? 8)7

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
Wat je moet doen is gewoon je bios batterij vervangen, daarna de defaults laden/finetunen zoals je wilt.

99% zeker de bios batterij die leeg is.

Mocht dat niet werken dan kan je je bios in gaan, naar frequency voltage control, en daarna met escape terug en de instellingen opslaan. :)
(niets wijzigen dus).

[ Voor 4% gewijzigd door Sluuut op 23-03-2005 12:32 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Topicstarter
't zal waarschijnlijk de batterij zijn, juist voltage gemeten en er zit nog maar iets meer dan 2 Volt op. :?

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08 21:11
Ik geloof dat zo'n ding 3.3V hoort te hebben :P
Krijg je dan niet telkens een melding dat je BIOS instellingen naar default zijn en dat je op F4 ofzo moet rammen om deze opnieuw in te stellen?

Verwijderd

Topicstarter
Raar maar waar van niet. Maar kan mij dan iemand uitleggen waarom hij de andere frequenties wel pakt maar 200MHz niet?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Vreemd dat dit door de batterij zou komen. De batterij is volgens mij enkel voor het 'onthouden' van de ingestelde settings en de datum/tijd. En dat deze nu al leeg zou zijn lijkt me ook onwaarschijnlijk, hoe heb je hem gemeten? In het BIOS Hardware Monitor?
Anyways een lege batterij zou niet verklaren dat je PC niet loopt op 200MHz. Heb je ooit je BIOS een keer geflashed? Want ik denk dat er mogelijk een foutje in je BIOS zit. Je zou hem dan even opnieuw kunnen flashen met een mogelijk nieuwere versie. Of het BIOS chipje heeft gewoon een klein defect of slecht contact. Er gaat iig iets niet goed met het verwerken van de BIOS code.
Dat hij op 200MHz niet wil en bij de andere snelheden zou door zo iets kunnen komen, foutje in de aansturing van het 200MHz gedeelte. Checksum error zou duiden op een corrupt BIOS. Dus er kan ergens een foutje in zetten. Herflashen lijk me de beste optie. Zet hem dan op 166Mhz of 133Mhz zodat hij wel stabiel draait.

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 23-03-2005 19:09 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Als je het batterijtje meet met een multimeter (met MB tools lukt je het niet, die kunnen dat niet) dan moet je hem wel onder belasting meten, pas dan weet je of hij zijn voltage echt kan geven.

Ik heb laatst toevallig een computer moeten fixen die steeds maar weer vastliep. Ik kon het maar niet vinden en toen ik de CPU had veranderd kreeg ik ineens een award bootlock melding, dat de bios fokked was en dat ik met een dosbootdisk hem opnieuw moest flashen. Dat heb ik gedaan. Hij bootte weer, maar de computer crashte nog steeds steeds. De FSB verlagen/VCore verhogen had ook geen zin. Omdat ik het niet zeker kon zeggen, heb ik degene van wie die computer was hem naar de winkel laten brengen en die bevestigde mijn vermoeden dat het bord kapot was. Misschien heb jij iets dergelijks, dat je bord gewoon in de hemel is. In mijn geval ging het om een AOpen bord met VIA KT266 of KT266A chipset.

Verwijderd

heb je de cpu toevallig (ver) overgeklokt gehad, mogelijk daar wat aan de hand wat tot dit vreemde verschijnsel lijd.
effe je geheugen er uit halen en opnieuw er in prikken, soms is een overgangsweerstand genoeg om vreemde taferelen te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik er niks meer van. Aan de batterij lag het dus niet, maar als ik hem op 166 Mhz zet en de multiplier op 12.5 krijg ik ook die bootblock. :'(

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik denk toch dat je BIOS EEPROM of mainbord gewoon stuk is. Als hij dit steeds blijft doen, ook na opnieuw flashen, is dat geen goed teken lijkt me.
Pagina: 1