VapoChill PE (refill & prestaties)

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 17:01
Ok na heel wat rondgezocht te hebben op Google en op GOT ben ik hier dus al heel wat over te weten gekomen. Maar toch heb ik sommige dingen toch niet 100% door... Nu krijg ik dus binnenkort zo'n ding en zou ik dus graag willen weten wat ermee te doen... Standaard kan het ding zo'n 160 Watt afvoeren.

Er zit nu geen gas meer in, dus die moet opnieuw gevuld worden. Nu zou ik graag enkele tips krijgen over hoe dit moet, en over hoeveel en wat er precies in moet. Ik zie verschillende soorten gas staan, maar kan er voorlopig niet echt een begin aan vastknopen. Wel heb ik dus al door dat er dus een ventiel op moet gelast worden (wat dus geen probleem is), alleen weet ik nu ook niet precies waar...

Dus zou het leuk zijn als ik wat tips krijg van mensen met ervaring (heb al rondgekeken, en zo te zien zitten er hier een hele hoop mensen die reeds een refill achter de rug hebben). Ook als iemand nog tips heeft om de koeling nog beter te maken zijn die tips altijd welkom (heb al gezien dat je de compressor sneller kan doen draaien).

En als laatste wat moet ik hier nu precies van verwachten ? De TDP van mijn CPU ligt op ongeveer 70 Watt, maar in overclockte (A64 Winchester @ 2750 Mhz, 1.6 Volt) toestand zal dit waarschijnlijk wel wat meer worden. Nu weet ik dat je nooit precies kan zeggen wat de temps precies zullen zijn... maar kan iemand al een gokje doen? En naar wat moet ik dan kijken.. de evap temp? Of de cpu-die temp?

Bedankt voor alle info alvast :) !!

EDIT: extra info gevonden op forum Astek

ALL users with a BD35F compressor (SE/Classic) can turn it into a VapoChill Xtreme Edition (The XE is based on a BD35F) by visiting an A/C workshop and tell them to evacuate the system and refill it with 70 grams of R404a.

The zero load temperature should be around -35'C. IF you charge it with too much, the compressor will not start as the working pressure inside the compressor with R404a is higher.

ALL users with a BD50F compressor (PE) can also fill their system with R404a, BUT as the BD50F uses the same (small)engine as the BD35F but have a bigger cylinder volume, starting problems can occur, why this mod is taking a chance (can of course be re filled with R134a again if it fails).

However we've done some tests on a BD50F with pretty remarkable results. We haven't found an exact amount of charge but it's around 60 grams of R404a. If you go for this you should tell the tech to charge it with a 0W load at -46'C (!). Our tests showed that it could remove 100W at -30'C. We haven't tested how much it can remove in total.

Wil dit dan gewoon dat, eens er een ventiel opstaat.. er ongeveer 60 gram R404a in moet en dat het dan zou moeten werken? En goede prestaties geven? Of bestaat er nog een beter gas dat men hier in kan doen ?

[ Voor 51% gewijzigd door PuijkeN op 22-03-2005 23:52 ]

PVOutput

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Kijk es hier:
- [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml]
- Vapochill SE, ander gas er in?
:)

Denk dat het makkelijkste is propaan om zelf te doen aka r290
Kijk trouwens ook eens op:
www.icecoldcomputing.com

[ Voor 29% gewijzigd door Vandread op 23-03-2005 00:02 ]

• PuijkeN
Vandread schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 00:00:
Kijk es hier:
- [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml]
- Vapochill SE, ander gas er in?
:)

Denk dat het makkelijkste is propaan om zelf te doen aka r290
Kijk trouwens ook eens op:
www.icecoldcomputing.com
Ok die topics heb/had ik dus behoorlijk goed overlezen... maar nu ben ik net nog even op zoek geweest en nog op enkele andeer problemen gestoten. Zo zouden volgens sommigen de moter van de compressor te zwak zijn om nog te starten...

En jij zegt dat het makkelijskte propaan is om er in te doen... hoeveel moet er dan in? En wat is de koelcapaciteit daarvan dan? Ligt die hoger of lager dan standaard?

PVOutput

Verwijderd

koelcapaciteit ligt hoger omdat het kookpunt lager ligt. Dus bij dezelfde temp kan je veel meer watt afvoeren.

Ik kan hem voor je vullen met propaan als je wilt heb er hier nu toch al 1 staan voor refill, mail maar als je dat wilt. vullen doe je door een schrader valve in de acces port te brazeren, hang een meterset aan die poort, vacumeer je systeem en vul het systeem met een paar bar koudemiddel. zet het systeem aan en zet de gewenste load op de verdamper. vul dan koudemiddel bij tot je koudste punt hebt bereikt. meer koudemiddel zal de temperatuur weer verhogen maar ik zou er nog een klein beetje bijdoen zodat je beetje marge hebt. vergeet niet de druk te controleren en in een pt-chart kijken en zo nagaan of de prestatie goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 01:08 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

je weet dat winchester cpu's vaak last hebben van de cold bug? dwz dat ze het niet doen, of niet goed doen, onder negatieve temperaturen...

http://specs.tweak.to/16495

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 00:38:
Ik kan hem voor je vullen met propaan als je wilt heb er hier nu toch al 1 staan voor refill, mail maar als je dat wilt. vullen doe je door een schrader valve in de acces port te brazeren, hang een meterset aan die poort, vacumeer je systeem en vul het systeem met een paar bar koudemiddel. zet het systeem aan en zet de gewenste load op de verdamper. vul dan koudemiddel bij tot je koudste punt hebt bereikt. meer koudemiddel zal de temperatuur weer verhogen maar ik zou er nog een klein beetje bijdoen zodat je beetje marge hebt. vergeet niet de druk te controleren en in een pt-chart kijken en zo nagaan of de prestatie goed is.
Bij normale systemen heb je gelijk, maar vergis je niet in die kleine 12V compressoren. Die dingen zijn behoorlijk zwak. Zodra je iets teveel gas in zo'n systeem hebt zitten trekt de motor het simpelweg niet meer. (Dat is in draaiende toestand). Qua opstarten is het al helemaal een probleem.

Ik ben ooit zelf een beetje aan het spelen geweest met zo'n bd35f, en zodra er iets meer propaan in ging trok de motor het gewoon niet meer. :)

* Twynn houd meer van het lompe werk :D

• PuijkeN
Unknown road waar woon jij ergens ? Ik ben van België dus dit kan wel eens een probleem vormen :p. Ik weet dus nog even niet welke compressor er precies opzit maar normaal zou het dus moeten gaan om de BD50F...

Wat is het verschil tussen propaan en R404a? Zal er een groot verschil zijn in temperaturen ? En is er met propaan nogaltijd een opstart probleem omdat de moters niet sterk genoeg zijn?

En ja ik weet dat er veel Winnie's zijn met coldbug, maarja kan maar proberen he... heb vandaag me 48 SPAW dus dit wordt volgens mij wel leuk }) !! Heb ik last van het coldbug syndroom dan ga ik maar even kijken voor de nieuwe Venice core, die normaal gezien hier geen last mee heeft :).

PVOutput

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
PuijkeN schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:52:
Wat is het verschil tussen propaan en R404a? Zal er een groot verschil zijn in temperaturen ? En is er met propaan nogaltijd een opstart probleem omdat de moters niet sterk genoeg zijn?
Er zit wel wat verschil in temperatuur tussen R404a en propaan. Bij dezelfde druk is R404a nog net iets kouder. Verder scheelt het ook wel iets qua druk (in het nadeel van propaan meen ik). Dus nog steeds opstartproblemen. Maar dit verschil is allemaal veel minder groot dan het verschil tussen R134a en propaan, dus het blijft een leuke upgrade als het allemaal lukt :)

Verwijderd

Twynn schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:17:
[...]

Bij normale systemen heb je gelijk, maar vergis je niet in die kleine 12V compressoren. Die dingen zijn behoorlijk zwak. Zodra je iets teveel gas in zo'n systeem hebt zitten trekt de motor het simpelweg niet meer. (Dat is in draaiende toestand). Qua opstarten is het al helemaal een probleem.

Ik ben ooit zelf een beetje aan het spelen geweest met zo'n bd35f, en zodra er iets meer propaan in ging trok de motor het gewoon niet meer. :)

* Twynn houd meer van het lompe werk :D
ja weet ik, het blijft gewoon trail and error bij dit soort dingen helaas. (lang niet gezien Twynn ;) )

@TS: Het verschil tussen r404a en r290 zal miniem zijn in deze systeempjes, bij atmosferische druk ligt het kookpunt van r404a 4 graden lager dan dat van propaan maar de condensatie druk van r404a ligt stukken hoger(3-4 bar verschil) waardoor je weer een hogere zuigdruk krijgt en dus de temperaturen nauwelijks uit elkaar liggen. Door de lagere druk heb je met r290 dus ook minder snel start problemen. Ik woon helaas voor jou in het midden van Nederland. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 12:43 ]

Pagina: 1