[XP] Programma's traag na ze even niet gebruikt te hebben

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jeeeroen
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Probleem: Als ik programma's (bijv. Firefox) weer open/maximaliseer, na ze 15 tot 30 minuten niet gebruikt te hebben, dan duurt het enkele seconden voor het venster volledig geladen is. Wil ik daarna iets in het programma doen, dan duurt dit weer enkele seconden.

Ik heb het idee dat Windows het geheugen van programma's die ik even niet heb gebruikt, opruimt (ik hoop dat ik het goed formuleer). Ik kan me herinneren dat ik dit misschien ooit heb ingesteld, maar ik weet het niet zeker. En als ik dit heb ingesteld, dan weet ik dus niet meer hoe ik dit terug in kan stellen. Ik heb genoeg RAM, dus deze functie is eigenlijk niet nodig. Ik heb liever dat even-niet-gebruikte programma's meteen snel werken.

Wie weet hiervoor een oplossing?

Wat ik heb geprobeerd:
- Systeeminstellingen, gekeken of ik iets kon vinden
- TweakUI, gekeken of ik iets kon vinden
- Gezocht op internet
- Gezocht op GoT
Alles zonder resultaat.

Besturingssysteem: Windows XP SP2
Geheugen: 1024 MB RAM
(meer informatie nodig?)

[ Voor 3% gewijzigd door Jeeeroen op 23-03-2005 19:44 . Reden: Aantal RAM toegevoegd ]

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Om te beginnen zou ik zeggen dat het redelijk normaal is dat programma's na stand-by even nodig hebben om te laden. Als je pc niet op stand-by gaat kun je kijken of je misschien een processor/geheugen vretende screensaver aan hebt staan.

Ok. stel: je hebt geen gekke dingen gedaan, en je pc staat te trappelen van ongeduld. Je kan dan kijken bij de eigenschappen van my computer' --> avdanced --> performance settings --> advanced. Bij normaal gebruik zou je je pc moeten laten optimaliseren voor Applicaties. Je kunt wat spelen met deze instelling, kijken wat bij jou het beste resultaat geeft.

Tenslotte als het nog steeds niet werkt: kijk eens of je nog processorvretende achtergrond-processen hebt. (check dus ook op viri / spyware)

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10-04 14:53

Hu9o

Schokkend

Dat is nou net de gedachte van een swapfile: Als een stuk geheugen een tijd niet meer gebruikt is dan kan hij uit het snelle geheugen (RAM) en in het langzame geheugen (HDD) opdat plaats te maken voor andere applicaties die geheugen gebruiken.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hoeveel geheugen heb je precies? Staan er in de task manager (ctrl-alt-delete) programma's die veel geheugen gebruiken? (Kijk bij Mem Usage, en Virtual Memory Size. De VM Size kolom wordt standaard niet weergegeven.)
Ik weet dat direct reageren op je eigen topic tegen de regels is...
Je topic 'kicken' (reageren als er nog geen reactie is) binnen 24 uur is niet toegestaan. Later dan 24 uur mag natuurlijk wel :)

• Jeeeroen
  • Niet online
@ Zr40: Ik heb 1024 MB RAM. De programma's die het meeste VM gebruiken zijn respectievelijk Mozilla Firefox (66 MB op het moment), MSN Messenger (34 MB), Winamp (28 MB) en Mozilla Thunderbird (24 MB).

@ apyss: Ik gebruik geen stand-by-modus en screensavers. Mijn prestaties (performance settings) stonden al op 'beste prestaties'. Geen geheugenvretende achtergrondprocessen en 0,0 spyware en virussen. Pc is helemaal schoon.

@ Hu9o: Dat dacht ik dus ook. Maar dit blijkt dus niet nodig, want ik heb nog zat virtueel geheugen over. Dit kan dus niet uitgeschakeld worden?

Zou het helpen als ik de grootte die gereserveerd is voor het wisselbestand verklein?

[ Voor 41% gewijzigd door Jeeeroen op 23-03-2005 19:46 . Reden: Quote weggehaald ]

• apyss
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Jeeeroen schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 19:42:
Ik gebruik geen stand-by-modus en screensavers. Mijn prestaties (performance settings) stonden al op 'beste prestaties'.
Volgens mij kijk je op het verkeerde tabblad. Je moet deze hebben.
Zou het helpen als ik de grootte die gereserveerd is voor het wisselbestand verklein?
Nee. Hou iig een minimum aan van je eigen hoeveelheid RAM, liefst een beetje meer. Het kan wel helpen om de minimum en maximum grootte beiden op hetzelfde getal in te stellen, zodat windows niet steeds probeert de grootte vh wisselbestande te optimaliseren.

• Jeeeroen
  • Niet online
Ok, ze stonden inderdaad beide op Programma's.

Wisselbestand (begin en max.) is nu ingesteld op tweemaal mijn RAM. Ik wacht af... bedankt in ieder geval!

[ Voor 11% gewijzigd door Jeeeroen op 24-03-2005 07:49 ]

Pagina: 1