CSS - styles 'resetten'

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47
Misschien een gekke vraag, het komt ook niet direct voort uit een probleem, maar ik vroeg het me wel af.

Bestaat er een manier om in één keer alle geërfde stijlen van een object te overrulen? Stel dat ik bijvoorbeeld voor de body allerlei meuk heb gedefiniëerd wat betreft de opmaak van tekst, kan ik dan in de stylesheet aangeven dat "#voorbeeldDiv" al deze specificaties moet vergeten en weer gewoon de defaults van de browser moet pakken? Dit kan natuurlijk gewoon per specificatie (als je in de body hebt aangegeven "font-weight: bold;" dan geef je later gewoon aan "font-weight: normal;") maar het zou ook handig zijn als je het in één keer voor alles kunt doen.

Mocht het volkomen larie zijn wat ik hier vraag dan hoor ik dat ook graag natuurlijk :)

omniscale.nl

Verwijderd

Heel simpel: nee, dat kan niet.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13

André

Analytics dude

Je kunt de stylesheet disablen maar dan geld dat direct voor alles, tenzij je natuurlijk meerdere stylesheets gebruikt: dan kan het wel.

Of alles disablen of niets zoals Cheatah al zegt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door André op 22-03-2005 20:37 ]

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt wel dingen "overrulen" door middel van:

...style="font-family: Arial !important;">

Maar naar een default terug zetten? Lijkt me lastig om te doen met CSS...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 21:55
!important is in dit geval nog niet eens nodig omdat automatisch het meest gespecificeerde item gebruikt wordt.

Verwijderd

Het kan per property, niet per declaratie-block.

• posttoast
Nou, helder :)

Wel gek eigenlijk dat het niet kan.

omniscale.nl

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dan zou je voor iedere class een aparte css moeten maken, waarvoor je ook een alternate stylesheet maakt, die je inlaadt op het moment van resetten. En die alternate stylesheet is dan gewoon leeg.

We are shaping the future

Verwijderd

Dan zou je voor iedere class een aparte css moeten maken, waarvoor je ook een alternate stylesheet maakt, die je inlaadt op het moment van resetten. En die alternate stylesheet is dan gewoon leeg.
En in meer detail?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je hebt een div, 'header'.
Die heeft de class #header.
Die staat in 'header.css'.
Wanneer hij geleegd moet worden, moet je een alternate stylesheet inladen, die voor de div 'header' een andere inhoud bevat.
Of je werkt met JS en je kent aan ieder object een nieuwe className toe:
JavaScript:
1
elementje.className=''

We are shaping the future

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 11:17

Clay

cookie erbij?

Daarom zijn het Cascading Style Sheets, en niet zomaar stylesheets :+ Een rule pakt zoveel mogelijk elementen als die maar pakken kan. Iets wat dieper zit kan je dan overrulen met een specifiekere rule, etc. Daarom is het handig om dingen die je CSS't expliciet te selecteren. Als je je hoofdmenu dus verandert in een horizontaal menu met hippe dropdowns, selecteer je die elementen met CSS liefst zodanig dat overeenkomstige elementen in de content daar niet per ongeluk styles van erven.

Je kan dus voorkomen dat je dit probleem ueberhaupt krijgt :P Maar wat is het probleem eigenlijk, wat probeer je?

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• posttoast
Clay schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 22:43:
Daarom zijn het Cascading Style Sheets, en niet zomaar stylesheets :+ Een rule pakt zoveel mogelijk elementen als die maar pakken kan. Iets wat dieper zit kan je dan overrulen met een specifiekere rule, etc. Daarom is het handig om dingen die je CSS't expliciet te selecteren. Als je je hoofdmenu dus verandert in een horizontaal menu met hippe dropdowns, selecteer je die elementen met CSS liefst zodanig dat overeenkomstige elementen in de content daar niet per ongeluk styles van erven.

Je kan dus voorkomen dat je dit probleem ueberhaupt krijgt :P Maar wat is het probleem eigenlijk, wat probeer je?
Zoals gezegd in de startpost: er is geen probleem, ik vroeg het me gewoon af :)

omniscale.nl

Pagina: 1