Toon posts:

beste back-up methode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik moet op stage uitzoeken de verschillende methoden om een back-up te maken,

het is voor een klein bedrijfe met een windows 2000 bak als fileservertje hierop staat op dit moment z'n 1600 mb aan bestanden, dit zal in de loop van de jaren niet schrikbarend toenemen gok ik.

ze gebruikten to voor kort tapes, maar dat functioneert helaas niet meer.

nu ben ik op de volgende dingen gekomen als alternatief:
dvd-brander + dvd-rw schijfjes (relatief goedekoop maar veel werk)
cd-brander + cd-rw schijfjes (zeer goedekoop, veel werk, meerdere cd's)
maxtor one toutch (makkelijk in gebruik, maar overkill)
usbstickje van 2GB (duur, onbetrouwbaar (eigen ervaring))

nu wil ik graag om jullie meningen vragen omdat ik relatief nieuw ben in het wereldje van back-up.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 18:15

Metzie

Nyaano !

Op het werk gaan we voor kleine fileservers overstappen op Iomega revdrives.. Deze hebben een capaciteit van 35-90GB en werken met een soort mini-harddisks. Veel voordeliger als tape technologie.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

megaman144

waarom ik weet het niet

Waarom geen tape drive?

Op mijn werk hebben we vast wel wat . Van duur tot goedkoop.

Ik weet niet of dit mag ? O-)

http://www.sprague-europe.com/

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Online backup?

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

- hoe vaak in de week wordt er een backup gemaakt?
als het elke dag gebeurd dan lijkt het me dat je naar iets toe wil gaan waar weinig werk aan zit (bijv tape unit, tape wisselen en niet meer naar om hoeven kijken) gebeurd het 1 keer in de week/maand dan kan je ervoor kiezen om bijv. een dvd te fikken

Van klussen krijg je grijze haren

Verwijderd

Hoeveel wordt er per dag gewijzigd? En hebben ze ADSL? En misschien nog een vestiging?

Wat ik doe voor mijn privé data is via internet (VPN) en rsync de data naar een ander systeem synchroniseren. Binnen Windows server zijn daar ook wel mogelijkheden voor, maar rsync bevalt perfect. Ook nog buiten het pand en geen gedoe met media.

edit: is het niet DFS bij Win-server?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 22:07 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

1.6 Gb aan data, da's niet echt een berg.

Qua houdbaarheid is tape voorlopig nog veruit de beste (itt cd's/dvd's) en daarnaast hoef je dan geen 'discjockey' te gaan spelen. Een weekelijkse incremental backup is erg fijn en in combinatie met een maandelijkse full backup zal voldoende zijn (ook aan overlap van opgeslagen gegevens). De wekelijkse run doe je eigenlijk enkel om een hardware crash op te vangen en niet om de opslag capaciteit te garanderen.

Om je een idee te geven.
Binnen onze afdeling staat een dual p3 file-server met een data capaciteit van 40 GB (mirrored RAID setup) voor een 2-tal van data acquisitie stations (meet data van researchers) en 2 verwerkingsstations.
Weekelijks groeit de data op de file server met ca 1 wat betekend dat na ca 40 weken de max. capaciteit van de HDD's bereikt is. Ieder weekend draait er een incremental backup op een aparte week-tape (5 stuks heb ik er) en maandelijks draait er een full backup job op een maand-tape (13 stuks incl. reserve tape). Ieder maandag trek ik dus de tape van het voorgaande weekend eruit en steek er de nieuwe in. De maand backup verloopt in de nacht van de 1e op de 2e en die tape steek ik dus tussen t weekelijkse schema door in de drive.[De tape worden opgeslagen in een bandvertragende kluis op een lokatie anders dan waar de server staat]

Het 'grootste' probleem waar we tegen aanlopen is het feit dat niet iedere gebruiker bij tijd en wijle zijn/haar data reduceert en dan dus behoorlijk zwaar druk op de totaal beschikbare ruimte. Dit kun je hardhandig oplossen door via de backup software data ouder dan een bepaalde periode, post backup, te laten verwijderen en de gebruiker onaangenaam te verrassen. Op dit moment doe ik dit nog door de gebruiker vriendelijk maar doch dringend te verzoeken. Als vriendelijk gedrag na 3x geen resultaat boekt dan gaat het met de wat bottere bijl ;) als je begrijpt wat ik bedoel.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

ik heb bij een klant van me een LG DVD-rewriter met DVD-RAM discs. (zijn gewoon als 'diskettes' te beschrijven. alleen dan 4,7gb ;) )

Gewoon NT-backup dagelijks ingepland bij de windows taakplanner. Klaar..

De klant hoeft 's-ochtends alleen maar discje te wisselen.

Werkt so far PERFECT..! Gewoon uit te lezen een DVD-rom station, dus als er een keer calamiteiten zijn hoef je niet zenuwachtig te zijn of je tape het wel doet etc.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, _/-\o_

een tape lijkt me wel het beste idee naar aanleiding van jullie ervaringen en adviesen.

en een back-up plan zoals Pantagruel voorstelde is ook wel voldoende voor het betreffende bedrijf,

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb op me werk iets soortgelijks.
Me baas vond zo'n tapedrive alleen erg irritant ( geen idee waarom :P ) Maargoed, toen een dvd brander gekocht voor de +/- 2GB aan data waaronder 2 databases, 1 voor de voorraad en 1 voor de klanten. En dan nog de data zoals brieven, afbeeldingen en emails. Elke week even op dvd branden (al doen we dat pas sinds kort).

Is het misschien een idee om een raid hiervoor te gebuiken? Of gewoon het dagelijks kopieeren naar een schijf in 1 van de andere PC's Er zit een scsi schijf in van een paar GB. En dan bijvoorbeeld 1x in de maand nog een backup op dvd te doen mocht er bijvoorbeeld door overspanning de pc kapot gaan.

Ik weet dat op me vorige stage bedrijf er raid5 was, met dagelijkse backup op tapes die dan mee naar huis gingen, maar dat is nogal overkill voor die 2GB ;)

[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 22-03-2005 22:50 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
_ferry_ schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:47:
Ik weet dat op me vorige stage bedrijf er raid5 was, met dagelijkse backup op tapes die dan mee naar huis gingen, maar dat is nogal overkill voor die 2GB ;)
Kortzichtige uitspraak.
2GB verloren data kan voor een bedrijf het einde betekenen.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 00:52
hij bedoelt dat er veel te weinig data te backuppen valt voor een raid5 array en dat tape.... duhh... die dingen zijn juist voor veeeel GB's bedoelt...

dat de inhoud van de data erg belangrijk is, is natuurlijk logisch... een dubbele backup kan dan geen kwaad.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Een raid5-storage oplossing kan heel prettig zijn omdat je eigenlijk altijd door kan werken, ook al knalt 1 schijf eruit. Dat betekent dat je niet een dag of paar dagen stil ligt als bedrijf.

Tapes zijn het meest betrouwbaar als back-up medium en als je een fatsoenlijk merk koopt krijg je er ook fatsoenlijke software bij. Dan is het echt alleen maar af en toe een andere tape erin prikken en de andere in een brandkluis leggen. Dat laatste is ook een aanrader omdat je dan na brand nog wel je gegevens hebt.

DVD's zijn niet echt een betrouwbaar medium voor de lange termijn.
Een externe USB harddisk is ook een oplossing. Hier op m'n bedrijf gebruiken ze een Raid5-externe USB harddisk (zitten er eigenlijk 5 in) en dat werkt ook als een trein. Klein, goedkoop, snel en toch 300GB aan ruimte.

Senile! Senile Oekaki

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
RAID en Backups zijn andere dingen natuurlijk.. Een RAID-Array beschermt je wel, maar was als je baas een excel sheetje weggooit? RAID-Array beschermt je alleen tegen disk failures, niet tegen stupid-user errors.

En backups naar 1 medium is leuk, maar wat als je baas op vrijdag het sheetje weggooit, er wordt zaterdag een backup gemaakt, en hij gaat maandag zeuren?

Daarom worden vaak tapes gebruikt.. Je koopt een doos (ja, da's duur!), ze zijn redelijk robuust, en blijven lang houdbaar.. Je neemt ze makkelijk in je jaszak mee naar huis evt.. (hoewel het maar de vraag is of je dat wil, maar goed)

Misschien is voor de TS een 2e hands tapedrive met een doos tapejes geen optie? Ik gebruik (thuis!) al 2 jaar een 4/8GB tapedrive met een stuk of 5 tapejes, gratis gehad. Werkt perfect! Niet snel, ding maakt herrie, maar ik weet dat als ons huis (oud studentenhuis met veel hout) in vlammen opgaat, ik nog steeds mijn administratie, al mijn werk, al mijn mail, etc heb..

Volgens mij koop je zo een z.g.a.n. 20/40 tapedrive (kleiner dan dat is denk ik antiek), en een doos tapejes voor weinig.. Misschien is het overkill, so what.. Wat als je die 1,6GB kwijt bent?

[ Voor 25% gewijzigd door axis op 23-03-2005 07:54 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aan alle bovenstaande reacties wil ik eigenlijk één puntje toevoegen. Zoals gezegd is een backup op tape op het moment nog het meest betrouwbaar zeker ook omdat tape´s, data veel langer vasthouden dan b.v. CD´s en DVD´s. (zeker met CD-R schijfjes heb ik nogal slechte ervaring).

Maar wanneer er dus gebruik gemaakt wordt van een automatisch backup systeem waarbij b.v. alleen 's avonds een tape gewisseld moet worden. Controleer dan wel van tijd tot tijd of de backup ook daadwerkelijk juist is verlopen. Ik ben namelijk al eens een bedrijf tegengekomen waar elke avond netjes de tape's werden verwisseld, maar dat er bijna al een jaar lang een foutmelding werd getoond op de ARCserve console van de Novell server. Dus er had al bijna een jaar lang geen goede backup gedraaid!!! Dus controleer ook het verloop van de backup.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 23-03-2005 09:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Dat is dus ook het voordeel van goede software (zoals bv. Veritas BackupExec), daar kun je jezelf rapportjes laten toemailen, als je bijvoorbeeld NTBackup gebruikt met de task scheduler, is dat allemaal wat lastiger.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Pagina: 1