Linksys WRT54G als Switch/Access Point

Pagina: 1
Acties:
  • 1.894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybyte
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:06
Beste Tweakers,

Vandaag heb ik eindelijk mijn laptop binnengekregen en ben toen ook direct even naar de winkel geweest om een router te kopen. Vanuit school en via een aantal bekende kreeg ik te horen dat als je een wireless router neemt, je dan PC's via de UTP-kabels kunt aansluiten en tevens je laptop via Wireless kunt laten genieten van het internet.

De gekochte router is de Linksys WRT54G.

Op dit moment is er hier thuis al een bestaand netwerk, namelijk als volgt:
0: @Home - Modem
0.1: Sitecom - Router
0.1.1: PC1
0.1.2: PC2
(hoop dat bovenstaande duidelijk is)

De opzet moet als volgt gaan worden (bekabeld):
0: @Home - Modem
0.1: Sitecom - Router
0.1.1: Linksys WRT54G
0.1.1.1: PC1
0.1.1.2: Laptop
0.1.2: PC2

Uitleg:
De modem staat beneden, net als de Sitecom router, naast de router staat 1 PC, die heeft een verbinding met de router. Vanuit de router gaat er een kabel naar boven, naar mijn kamer.
Op mijn kamer moet nu de Linksys WRT54G aangesloten worden, en van daaruit moet er een kabel naar mijn PC en een kabel naar mijn Laptop.
Buiten dat wil ik graag dat als ik niet in mijn kamer bent, de laptop wireless internet krijgt.

Ik heb op dit forum rondgekeken en ook op google gezocht naar hoe ik dit moet realiseren. Voornamelijk zie ik dingen als je moet je WAN-poort niet gebruiken, maar gewoon rechtstreeks vanuit je ene router naar één van de 4 poorten van je nieuwe router gaan.

Ik heb een paar dingen geprobeerd, maar krijg het niet aan de praat, want ik snap totaal niet hoe ik die router moet instellen. Als ik er namelijk gewoon heen surf via z'n netwerk IP, krijg ik de Basic Setup. Normaal, als de router rechtstreeks achter de modem zit, snap ik dit wel.

Nu kom er dus helaas niet uit, en ik moet bekennen dat ik ook nog nooit met wireless netwerken gewerkt heb. Dit is allemaal nogal nieuw voor me.

Ik zou al erg blij zijn als ik in eerste instantie de WRT54G als "switch" aan de praat krijg. Dat hij dus hier boven hangt en gewoon over UTP het internet verstrekt aan mijn PC en Laptop.
Het wireless deel ga ik dan proberen zelf nog uit te zoeken.
Zouden jullie mij misschien kunnen helpen hiermee?

Alvast bedankt,

Crazy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:24
Ik was geholpen toen ik de router als "bridge" instelde. Op dat moment kon ik hem gewoon als extra switch gebruiken, en tegelijkertijd kon er een draadloze verbinding gemaakt worden met het netwerk. Ik heb als router het speedtouch pro modem, en maak dus geen gebruik van de routing opties van die wrt54g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Het is prima mogelijk, je moet het volgende doen:

DHCP server van de router uitschakelen en het LAN IP adres instellen in dezelfde range van je Sitecom router. Dingen als MAC-filtering en WEP/WPA kun je nog wel gewoon blijven gebruiken.
Alle PC's die je bekabeld/draadloos aansluit krijgen een IP van de Sitecom router.
De WAN-interface moet je zoals gezegd NIET gebruiken

Ik heb zo'n opstelling ook op het werk lopen en dat werkt verder prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht niet helemaal een antwoord op je vraag, maar waarom trek je in godsnaam niet gewoon die Sitecom ertussenuit?
De Linksys is out-of-the-box al bruikbaar, en kan je Sitecom gewoon vervangen.
Tenzij je in een bunker woont en 5 verdiepingen tussen de begane grond en je kamer hebt, zou het bereik van de Linksys voldoende moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybyte
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:55:
[...]

Wellicht niet helemaal een antwoord op je vraag, maar waarom trek je in godsnaam niet gewoon die Sitecom ertussenuit?
De Linksys is out-of-the-box al bruikbaar, en kan je Sitecom gewoon vervangen.
Tenzij je in een bunker woont en 5 verdiepingen tussen de begane grond en je kamer hebt, zou het bereik van de Linksys voldoende moeten zijn.
Ik begrijp je opmerking en in principe zou dat ook zeker geen probleem zijn, ware het niet dat als ik mijn laptop naast m'n computer heb staan om data over te zetten o.i.d. ik hem via de kabel wil aansluiten omdat dit altijd nog sneller is dan wireless. Dan zat ik met het probleem dat ik boven maar 1 aansluiting had.
mad-dog schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:53:
Het is prima mogelijk, je moet het volgende doen:

DHCP server van de router uitschakelen en het LAN IP adres instellen in dezelfde range van je Sitecom router. Dingen als MAC-filtering en WEP/WPA kun je nog wel gewoon blijven gebruiken.
Alle PC's die je bekabeld/draadloos aansluit krijgen een IP van de Sitecom router.
De WAN-interface moet je zoals gezegd NIET gebruiken

Ik heb zo'n opstelling ook op het werk lopen en dat werkt verder prima
Nou even in mijn woorden proberen te zeggen.
Bij basic setup kies ik niet Automatic Configuration, maar Static IP.
Als IP vul ik gewoon de zelfde gegevens in die mijn pc normaal gesproken rechtstreeks van de sitecom router krijgt.
DHCP van de Linksys laat ik verder dan ook allemaal uit staan.

Verbeter me als ik het fout heb, maar zo begrijp ik het nu, en ga het dus ook even proberen.

@Big4SMK
Bedankt voor je antwoord, maar het "als bridge instellen" gaat mij al te ver ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Crazybyte op 22-03-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Crazybyte schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:28:
[...]

Ik begrijp je opmerking en in principe zou dat ook zeker geen probleem zijn, ware het niet dat als ik mijn laptop naast m'n computer heb staan om data over te zetten o.i.d. ik hem via de kabel wil aansluiten omdat dit altijd nog sneller is dan wireless. Dan zat ik met het probleem dat ik boven maar 1 aansluiting had.

[...]

Nou even in mijn woorden proberen te zeggen.
Bij basic setup kies ik niet Automatic Configuration, maar Static IP.
Als IP vul ik gewoon de zelfde gegevens in die mijn pc normaal gesproken rechtstreeks van de sitecom router krijgt.
DHCP van de Linksys laat ik verder dan ook allemaal uit staan.

Verbeter me als ik het fout heb, maar zo begrijp ik het nu, en ga het dus ook even proberen.

@Big4SMK
Bedankt voor je antwoord, maar het "als bridge instellen" gaat mij al te ver ;)
Static IP geldt voor de WAN-poort, die hele standaard setup kun je direct overslaan.
Direct naar de LAN-instellingen gaan en daar het adres invullen en built-in DHCP-server uitschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybyte
mad-dog schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:34:
[...]
Static IP geldt voor de WAN-poort, die hele standaard setup kun je direct overslaan.
Direct naar de LAN-instellingen gaan en daar het adres invullen en built-in DHCP-server uitschakelen
Ok opnieuw dus:
* Ik ga naar advance routing
* Operating Mode : Router
* RIP: Lan & Wireless
* Static Routing: hier vul ik de gegevens in die je normaal zou krijgen van de sitecom

Doe ik 't nu wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Nu online
Welke mogelijkheden heb je bij operating mode.
Ik heb wel eens met een WRT54G gewerkt, maar lang niet zo vaak als een Sweex/E-Tech, menustructuur ken ik niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 13:04
Als je inlogt op je router heb je meteen het goede menu te pakken (Basic Setup):

Vul bij Local IP een ip adres in uit de range van je sitecom (waarschijnlijk een uit de 192.168.1.1 reeks, zorg dat dit IP adres niet dynamisch wordt uitgedeel op je sitecom).

Zet achter DHCP server het vinkje op disable en je bent klaar. Je moet niet met advanced routing gaan werken, dat is voor als je met 2 routers en 2 subnetten gaat werken, dat is hier niet van toepassing.

edit:

PS: als je je laptop ook via draad wilt verbinden kun je ook gewoon de Sitecom boven zetten en je Linksys beneden. In dat geval heb je misschien een beter bereik als je voornamelijk beneden draadloos wilt werken.

[ Voor 21% gewijzigd door CamU op 22-03-2005 19:54 ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybyte
CamU schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:52:
edit:

PS: als je je laptop ook via draad wilt verbinden kun je ook gewoon de Sitecom boven zetten en je Linksys beneden. In dat geval heb je misschien een beter bereik als je voornamelijk beneden draadloos wilt werken.
Daar valt idd nog over naar te denken, maar ik wil je graag hartelijk bedanken aangezien het geheel nu werkt.

Denk niet dat ik hier zelf snel uitgekomen was, nogmaals hartstikke bedankt!!
Ook voor alle andere die getracht hebben mij te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb vandaag ook de Linksys WRT54G gekocht. Volgens mij zit ik in vrijwel dezelfde situatie als jij. Can onderstaande afbeelding staan hier enkel het modem, de router en pc1 beneden.
Afbeeldingslocatie: http://wyger.nl/usr/geo/netwerk.jpg
Op dit moment heb ik het op deze manier aangesloten. Tussen de switch en de linksys zit een crosskabel, dhcp server uitgezet op de linksys, en ingesteld dat hij als gateway speelt. Op de laptop hoefde ik enkel nog de wpa keys enz. in te vullen en het werkte.

Nu is het volgens mij niet de meest logische manier om het zo te doen, hoewel ik die switch ook zou kunnen vervangen door die linksys.

Ik zou alleen het liefst de wan poort van de linksys gebruiken zodat mócht er iemand toch inbreken op die router, dat hij niet via de wan poort dus op het samba netwerk zelf kan komen. Tevens kun je dan in de logs zien wat er allemaal gebeurt, terwijl je dat intern niet kunt zien.
Het werkte ook wel door gewoon de wan poort te verbinden met de switch. Het enige nadeel is dat ik zelf dan ook niet meer wireless op mn eigen netwerk kan komen (logisch), alleen nog maar internetten.
Dat was natuurlijk niet de bedoeling :) Misschien dat het met vpn zou kunnen maar ik weet (nog) niet hoe...je moet namelijk connecten met een 192.168.1.x intern ip terwijl het via de wan poort moet, ik weet niet of en hoe dat mogelijk is... (iemand tips :P)

[ Voor 10% gewijzigd door Winnetou op 22-03-2005 22:03 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazybyte
alwinh schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:01:Nu is het volgens mij niet de meest logische manier om het zo te doen, hoewel ik die switch ook zou kunnen vervangen door die linksys.
Ik heb letterlijk onderstaande aanwijzing gevolgd en 't werkte. Op mijn Sitecom router dus een IP "gereserveerd" voor de Linksys. Vervolgens dat IP wat ik gereserveerd had als Local IP ingevuld bij de Linksys en het werkte. Wireless was vervolgens geen enkel probleem meer, behalve dat ik nog even met mijn stomme kop het MAC-adres van me gewone kaart invulde ipv dat van de Wireless kaart. Maar dat euvel was snel verholpen :)
CamU schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:52:
Als je inlogt op je router heb je meteen het goede menu te pakken (Basic Setup):

Vul bij Local IP een ip adres in uit de range van je sitecom (waarschijnlijk een uit de 192.168.1.1 reeks, zorg dat dit IP adres niet dynamisch wordt uitgedeel op je sitecom).

Zet achter DHCP server het vinkje op disable en je bent klaar. Je moet niet met advanced routing gaan werken, dat is voor als je met 2 routers en 2 subnetten gaat werken, dat is hier niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Crazybyte schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:44:
[...]
Ik heb letterlijk onderstaande aanwijzing gevolgd en 't werkte. Op mijn Sitecom router dus een IP "gereserveerd" voor de Linksys. Vervolgens dat IP wat ik gereserveerd had als Local IP ingevuld bij de Linksys en het werkte. Wireless was vervolgens geen enkel probleem meer, behalve dat ik nog even met mijn stomme kop het MAC-adres van me gewone kaart invulde ipv dat van de Wireless kaart. Maar dat euvel was snel verholpen :)
[...]
Ja dynamische werkte bij mij ook :)

Maar ik zou het dus liever via die wan poort laten lopen omdat je dan ook firewall en accesrules en logs hebt, alleen dan kan ik dus niet meer bij mn interne samba netwerk, hoe kan ik dat oplossen :?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 13:04
alwinh schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:53:
.....
Maar ik zou het dus liever via die wan poort laten lopen omdat je dan ook firewall en accesrules en logs hebt, alleen dan kan ik dus niet meer bij mn interne samba netwerk, hoe kan ik dat oplossen?
Je kunt het wel via de WAN poort laten lopen, maar dan moet je met advanced routing gaan werken. Je moet dan zorgen dat je een 2e subnet instelt zodat die router daar weer naar kan routen. In dat geval kun je de WAN poort gebruiken met de daarbij komende firewall en accessrules.

Voor meer info daarover, zie ook google en de Linksys en GoT manual/faq.

[ Voor 31% gewijzigd door CamU op 25-03-2005 19:50 ]

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Pagina: 1