Wat doet een KPN monteur bij aansluiten ADSL?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Hallo. Ik heb een vraag, puur uit interesse.

Laatst vroeg een vriend me of ik bij hem thuis adsl wilde aansluiten, en als ik toch bezig was in één keer een lan kon maken tussen zijn pc's. Ik heb hem dus een multi-pc modem laten bestellen, en nu werkt het allemaal zonder problemen.

Maar nu vroeg ik me af, wat doet zo'n KPN monteur eigenlijk als hij adsl komt aansluiten?
Splitter insteken, telefoons en modem aan de splitter hangen, en is ie dan klaar? Of gaat hij pas de deur uit als je met je pc kunt internetten, dus inclusief het instellen van het modem en de pc('s)? En legt hij dan ook de bekabeling?

Dit laatste wil ik vooral weten omdat de laatste tijd die monteurs zo goedkoop zijn geworden. Of betaalt de ISP dan simpelweg een deel mee, als deel van de service?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Ik denk dat hij checked of internet werkt op zijn eigen laptop, en er dan weer vandoor gaat.
Ook denk ik niet dat het een monteur van KPN zelf is, maar een monteur van een lokaal bedrijf dat soort die service ingehuurd is.
Ik weet wel dat de monteurs die je via Wanado op bezoek krijgt alles configureren, ook op je eigen pc, tot en met het instellen van een WEP key in geval van een draadloos modem.
Het zal wel per bedrijf verschillen, en wellicht zijn er extra kosten aan verbonden als je meer dingen gedaan wil hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 18:47 ]

Verwijderd

Ze stellen ook je pc in e.d. alleen zo ver als een lan maken zullen ze niet gaan.

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Ja, dat dacht ik zelf dus ook. Maar denken is iets anders dan weten.
Ik dacht dat GoT wel een geschikte plaats was om dit te vragen, aangezien hier toch genoeg KPN'ers langskomen.

offtopic:
Mijn 200e post :)

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-03-2005 18:49 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:22

markvt

Peppi Cola

Toen ik in 2000 internet van @home liet installeren hier was dat incl plaatsen modem, kabel tot aan de pc leggen (incl wegwerking) en instellen op de pc en testen.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

Verwijderd

Normaal prikken ze een splitter in op je ISRA, en steken ze daarna je telefoon's/telefooncentrale. Daarna sluiten ze je modem aan en mischien zelfs je pc. Maar dat is (mits een werkende netwerkkaart) een kwestie van kabel er in, en een DHCP request doen.
Kabels trekken doen ze "soms" wel (ligt aan het bedrijf), bij InterConnect moesten we dat zelf regelen (mja bedrijfsmatige ISP, dus dat is niet het probleem). Ik weet dat ze bij @home de kabel wel trokken, maar dan gewoon door de woonkamer en alles vastzetten met kabelkrammetjes. Wou je het anders dan wensden ze je veel succes.
Ik weet niet hoe kpn dit oplost, maar ga er van uit dat je de laatste stappen (vanaf het modem naar je pc) zelf moet doen. Al is een kabel trekken niet zo moeilijk.

• the_bbk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wij hebben er een hier over de vloer gehad om adsl aan te leggen. In dit huis zit een telefoonaansluiting in een grote, ingewikkelde kast namelijk. De monteur wist te vertellen dat deze kast er zat zodat bedrijven heel veel telefoonnummers kunnen hebben of zoiets...

Anyway, hij heeft dus uit de 28 mogelijkheden de goede aansluiting weten de traceren, daar een telefoonstekkertje aangemaakt. Verder heeft hij de splitter en het modem aangesloten en op zijn laptop laten zien dat het allemaal naar behoren werkte. In een kwartiertje stond hij weer buiten. Dit kostte toentertijd 99 euro...

Je kunt ook meer van de monteur vragen, zoals kabels trekken door het huis en computers instellen, maar dat kost meer geld...

• Felixje
  • Laatst online: 05-10-2023
Als je een monteur in huurt is het toch de bedoeling dat je kan internetten als hij weggaat. Ik zie dat die vrouw van de planet reclame nog niet zelf aansluiten.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Ik heb uiteraard wel gegoogled, en bij kpn op de site gekeken, maar ik kon het niet vinden. Wel vond ik weer die acties "zonder aansluitkosten twv 74,95." Omdat ik het ook in GoT niet vond, leek het me wel handig om een topic te openen, omdat hier ook de experts zitten. Ook voor de mensen die een monteur nodig gaan hebben. In ieder geval bedankt voor die links.

edit:
Ik geef toe dat ik beter had kunnen googelen, maar dan nog geloofde ik bijna niet wat een monteur allemaal doet. Vroeger keken ze met een laptop of er internet uit je modem kwam, en dat was het dan. Dat kostte toen nog 100 gulden. (dus toch al weer een tijdje geleden) Tegenwoordig geeft KPN dus toch een goede service, wat het aansluiten betreft. Zeker voor die lage prijs. (39 euro)

[ Voor 38% gewijzigd door DrivinUCrazy op 22-03-2005 19:10 ]

Pagina: 1