P4-M of Centrino

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 14:50

bosaap22

Doing things I'm good at.

Topicstarter
k zie door de bomen het bos niet meer.... :?

Ik draai al een aantal maanden op een Acer TravelMate 8003LMib (centrino 1.6) een redelijk zwaar professioneel programma. Nu ging dat op het begin goed (70% CPU belasting), maar nu er een aantal updates zijn verschenen zit die belasting ineens op 85/95%. Ik heb dus een snellere laptop nodig, omdat ik anders over een aantal maanden gegarandeerd vast ga lopen.

Nu zijn de eisen die aan dit softwareprogramma hangen behoorlijk zwaar. Deze laptop moet in ieder geval hebben:

Pentium CPU
Minimaal 512 mb
Windows XP Pro
40 gig HD
DVD

Nu is het zo dat een Centrino toch vooral bedoeld is voor mensen die hun laptop onderweg veel gebruiken. (Langere accuduur, minder gewicht etc..)
Mijn laptop moet wel mobiel zijn, maar gaat toch altijd in de voeding op locatie. Dus volgens mij kan ik net zo goed een P4-M nemen (3.0 ghz o.i.d.) Deze zijn toch qua performance iets sneller dan de Centrino's? Of hoe moet je die verhouding zien? Klopt dit?
Ik kan alleen nergens een Laptop vinden met een P4-M processor en WinXP Pro.
Ik is een Centrino 1.8 ghz een ruime verbetering t.o.v. de 1.6 ghz versie?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:19

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Allereerst: Centrino is een platform, géén cpu. Een centrino based laptop heeft een Pentium-M cpu, geen Penium 4-M.

Het kan ook ad- spyware zijn die voor een hogere belasting zorgt. Al eens een clean install gedaan?

Zoek eens naar reviews met behulp van google. Er is veel over te vinden. :)

[ Voor 16% gewijzigd door PD2JK op 22-03-2005 18:12 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
Excuses voor de foute benaming... Maar dat is dus niet het punt.

't gaat hier om een professioneel systeem. Hiermee wordt niet op internet gegaan. Geloof me dat het echt de belasting van het programma is en niet van iets anders waardoor het systeem zwaarder belast wordt. Zelfs na een clean install hou je dit.

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:33
een Centrino (=Pentium M) 1.8 kan je volgens mij vergelijken met een P4-3.2 Ghz Desktop...

Hoe reageert dit programma op een gewone Desktop ?hoe snel zijn de desktops die dezse app wel goed kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:06

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Afhankelijk van het soort programma wat je draait kan het beter zijn een P4-M, Athlon XP-M, Athlon 64-M of een snellere Pentium-M te gebruiken.

De Pentium-M is een zeer interessante processor, die op een aantal vlakken (veel) sneller is dan de andere processors (zeker per megahertz).
Er zijn echter een paar gebieden waar de Pentium-M het moeilijk heeft.

Zoek eens naar vergelijkende reviews van verschillende mobile CPU's, en kijk dan naar de prestaties van de CPU's voor de applicaties die lijken op wat jij moet draaien.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waarom persé een Pentium? Hier worden een Turion en Pentium Mobile vergeleken, de Turion is in de meeste gevallen sneller, veel sneller, en als hij een keer trager is dan de Pentium M is dat maar een paar %. Ze lopen beide op 2 Ghz.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 00:59
Zucht. Er is _géén_ verschil tussen de Pentium M en de Centrino, in dat opzicht dat Centrino een platform is dat gebruik maakt van de Pentium M. De Pentium 4-M bestaat niet.

Wil je hardcore prestaties dan kun je kijken naar een super de luxe Athlon64 laptop, maar ik zou eens een keertje een spyware programmaatje en een virusscanner draaien.

Een laatste mogelijkheid is wat geheugen in je huidige laptop bijprikken, want ik kan me niet voorstellen dat huidige programma's niet (goed) draaien op een Pentium M 1.6.

edit:
toch maar eens een keertje een tiepcursus volgen

[ Voor 7% gewijzigd door daniel_ev op 22-03-2005 18:20 ]

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:19:
En waarom persé een Pentium? Hier worden een Turion en Pentium Mobile vergeleken, de Turion is in de meeste gevallen sneller, veel sneller, en als hij een keer trager is dan de Pentium M is dat maar een paar %. Ze lopen beide op 2 Ghz.
De link die jij geeft gaat er juist over dat AMD de benchmarks een beetje naar hun hand hebben gezet :)
Since no Turion laptops are actually on the market, AMD created a "reference" laptop of its own. The AMD system ran on a 35 watt Turion 64 and had a graphics processor from ATI. That's a pretty handy pairing when you decide to compare it against a 27 watt Pentium-M with Intel's integrated graphics processor
Bovendien is theregister.co.uk niet de meest betrouwbare site ter wereld :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok... Wil jij dan even een andere link geven? :p Anders staat er hier adelijk weer een verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:25:
Ok... Wil jij dan even een andere link geven? :p Anders staat er hier adelijk weer een verkeerde.
Naar mijn weten zijn er nog geen AMD Turion benchmarks van de grotere, betrouwbare sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
Volgens mij haal ik iets door elkaar.

Centrino = een platform
Hoe zit dat dan met laptops met een Pentium M 3 ghz processor t.o.v. een Centrino 1.6 of 1.8 ghz?
Zijn die eerst genoemde gewoon desktop CPU's in een laptop?

Het professionele programma moet volgens de specificaties draaien op een Pentium CPU i.c.m. Windows XP Pro dus daar hou ik me dan ook maar aan.

Het gaat dus puur om performance en niet om mobiliteit. Hij moet dus wel mee te nemen zijn etc... maar accuduur en zwaarte wegen veel minder in dit verhaal.

Zoveel keus is er niet, zeker niet met XP pro laptops. Toch maar een Centrino 1.8 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

bosaap22 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:35:

Centrino = een platform
Hoe zit dat dan met laptops met een Pentium M 3 ghz processor t.o.v. een Centrino 1.6 of 1.8 ghz?

Het professionele programma moet volgens de specificaties draaien op een Pentium CPU i.c.m. Windows XP Pro dus daar hou ik me dan ook maar aan.

Het gaat dus puur om performance en niet om mobiliteit. Hij moet dus wel mee te nemen zijn etc... maar accuduur en zwaarte wegen veel minder in dit verhaal.

Zoveel keus is er niet, zeker niet met XP pro laptops. Toch maar een Centrino 1.8 dan?
Erg raar dat je per se een Pentium CPU moet hebben (Rare omschrijving, Intel Pentium 150 Mhz is ook goed?), ik denk dat een AMD ook prima zal werken.

Er is geen Pentium M 3 Ghz processor. Je kan het ook zien aan de processornumers:

Intel 5xx = Pentium 4 (Desktop, hoog energieverbruik, relatief traag per megahertz)
Intel 7xx = Pentium-M (Mobile, laag energieverbruik, relatief snel per megahertz)

Het kan zijn dat een Pentium 4 voor de toepassing die jij gebruikt beter werkt dan een vergelijkbare Pentium M. Maar zo lang wij niet weten wat dit programma is, kunnen wij hier geen zinnig woord over zeggen.

En er bestaat wel degelijk een Pentium 4-M:
http://www.intel.com/prod...ok/processors/pentium4-m/
Ook met HyperThreading
http://www.intel.com/prod.../mobilepentium4/index.htm
Hier nog wat Pentium-M informatie http://www.intel.com/prod...essors/pentiumm/index.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Kanarie op 22-03-2005 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:38

Opa

Nu Multifocaal!

bosaap22 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:35:

Centrino = een platform
Die Pentium M 3 GHz is een Pentium 4Mobile, die dus wèl bestaat itt wat Daniel-ev beweert.
Een Pentium4 Mobile is een aangepaste Pentium 4, terwijl een Pentium M (715 tot 780) een apart design is wat het beste van de Pentium III en Pentium 4 verenigt.

In jouw geval (zware applicatie die veel processorload vraagt) moet je de makers van die software maken of de applicatie veel heeft aan secondair Cache geheugen. Is dat zo, ga dan voor de Pentium M (Centrino) met 1 of 2MB cache. Is Cache minder belangrijk dan rauwe GHz klok, pak dan een echt Pentium 4 systeem (al dan niet P4mobile) op 3,4 GHz.

1024 MB geheugen is ook nooit weg.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:38

Opa

Nu Multifocaal!

bosaap22 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:07:Is een Centrino 1.8 ghz een ruime verbetering t.o.v. de 1.6 ghz versie?
Op zich niet, maar als je een 1MB oude 1,6 vervangt door een nieuw Alviso systeem, ga je er wel behoorlijk op vooruit door de verdubbeling van de cache naar 2MB en door de ophoging van 400MHz naar 533MHz van de front side bus.

Je herkent de nieuwe 533 MHz versies aan de even processor nummers: 730 t/m 780.
De 400MHz Dothan heeft wèl 2MB cache maar nog de oude 400MHz fsb en heeft processornummering eindigend op 5>> 725 tot 755.
De 1MB versie heeft geen nieuwe nummering maar is gewoon op aantal GHz genoemd.

[ Voor 27% gewijzigd door Opa op 22-03-2005 18:55 ]

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
victorvo schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:48:
[...]

Die Pentium M 3 GHz is een Pentium 4Mobile, die dus wèl bestaat itt wat Daniel-ev beweert.
Een Pentium4 Mobile is een aangepaste Pentium 4, terwijl een Pentium M (715 tot 780) een apart design is wat het beste van de Pentium III en Pentium 4 verenigt.

In jouw geval (zware applicatie die veel processorload vraagt) moet je de makers van die software maken of de applicatie veel heeft aan secondair Cache geheugen. Is dat zo, ga dan voor de Pentium M (Centrino) met 1 of 2MB cache. Is Cache minder belangrijk dan rauwe GHz klok, pak dan een echt Pentium 4 systeem (al dan niet P4mobile) op 3,4 GHz.

1024 MB geheugen is ook nooit weg.
Bedankt voor je heldere uitleg..... Hier heb ik wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Topicstarter
victorvo schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:53:
[...]

Op zich niet, maar als je een 1MB oude 1,6 vervangt door een nieuw Alviso systeem, ga je er wel behoorlijk op vooruit door de verdubbeling van de cache naar 2MB en door de ophoging van 400MHz naar 533MHz van de front side bus.

Je herkent de nieuwe 533 MHz versies aan de even processor nummers: 730 t/m 780.
De 400MHz Dothan heeft wèl 2MB cache maar nog de oude 400MHz fsb en heeft processornummering eindigend op 5>> 725 tot 755.
De 1MB versie heeft geen nieuwe nummering maar is gewoon op aantal GHz genoemd.
Mijn Acer TravelMate 8003LMib heeft een Intel 855GME chipset met 400MHz FSB. Dus dit is de oude versie. Qua performance zou ik dus met een nieuwe 1.8 / 533 mhz FSB een stuk sneller moeten presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

bosaap22 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:01:
[...]

Mijn Acer TravelMate 8003LMib heeft een Intel 855GME chipset met 400MHz FSB. Dus dit is de oude versie. Qua performance zou ik dus met een nieuwe 1.8 / 533 mhz FSB een stuk sneller moeten presteren.
Als het programma veel baat heeft bij een flinke geheugen band breedte zeker ja.
Je kan ook kijken wat voor hdd je hebt is het een 5400 rpm of een 7200 rpm als er veel naar de hardeschijf wordt geschreven kan dit ook uit maken.

En in princiepe zal het volgens mij weinig uitmaken of een programma draait op een intel proc of een amd het zijn alle twee x86 processoren. Wat wel uit kan maken is de ondersteuning van diverse technieken of hoe de architectuur van de processor in elkaar zit. Over wat voor programma gaat het eigenlijk ? Dan kan er misschien gerichter gekeken worden door mensen die mischien het zelfde programma draaien en op wat voor processor zij dat doen.

No signature found

Pagina: 1