Toon posts:

A7N8X-E problemen, meerdere oorzaken mogelijk of mobo kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok beste mensen, ik heb een maand lang allerlei dingen geprobeerd aan de hand van diverse topics en faqs maar ik kom er niet uit!

Mijn setup, tot op heden goed werkend:
A7N8X-E Deluxe (met de beruchte sil3112a controller)
ati 9800 PRO
amd athlon 2800+
2x512 MB DDR
2x 40 gieg maxtor schijven op s-ata (met ata -> sata dongle) RAID0
1x120 gieg maxtor op ide
cdrom op ide
zalman stille voeding, geloof 400 watt... voltages zien er correct uit in de bios. (sommige iets lager dan bijv 3.3, dan bedoel ik 3.26 ofzo, maar dit is normaal gok ik?)

bios versie was: 1008
verder probeerd 1013 en 1013 uber.
Schijven getest met powermax, zowel aan ide kabels als aan sata kabels.
Alles prima van hun zijde

Bovenstaande werkt al meer dan een jaar zonder problemen, waarvan de laatste sessie (formateerde eerst bijna maandelijks) zo'n 7 maanden gok ik.
Een maand geleden kon ik ineens windows niet meer in, hij gaf aan dat er problemen waren met de schijfconfiguratie en dat hij niet verder kon. Dus geen NTLDR problemen, may i add.
het eerste dat ik zag dat niet klopt was dit: ik had mijn raid0 creatie een naam gegeven die in de sil 3112 setup te zien was, en die kwam langs bij booten: gpsmit... deze was verdwenen en vervangen door een zelf aangemaakte naam.
Toen geprobeerd te formateren, waar de problemen de kop op staken. (diverse sil drivers van de asus site geprobeerd).

Elke keer na de eerste setup-laadsessie, waarin tevens de F6 procedure zit, schiet windows normaliter even zwart (met een seconde of 2 een knipperend balkje linksbovenin) om vervolgens verder te gaan met de tweede setup sessie waar men kan formateren, partitioneren enz.

ECHTER ik kom nooit verder dan de eerste laadsessie, nadat ik een extra apparaat heb opgegeven, de sil3112 wel te verstaan, gaat windows verder met laden... word het beeld zwart, met knipperend balkje. (waarbij hij normaal dus na 2/3 seconden verder gaat). ........ dat is het.
Het knipperend balkje blijft maar knipperen en ik kom dus nooit verder, zelfs als ik uren wacht.

Zoals gezegd zijn de schijven in orde volgens powermax, alle tests heb ik gedaan. de dongles werken ook nog neem ik aan anders kunnen die schijven nooit getest worden.

Ik heb verder de volgende dingen geprobeerd:
Windows op de 120 gieg schijf geinstalleerd, en de sil3112 drivers installeren in windows zelf. Dit lukt niet, resulteert keer op keer in een crash. Diverse biossen, allen crash op het zelfde punt tijdens de setup.
Wanneer ik de raid schijven afkoppel kom ik probleemloos langs het punt boven beschreven en kan ik verder gaan met formateren/partitioneren.
Hang ik de schijven weer aan de sata zijn de problemen er weer. Sata draden omdraaien helpt niets. Andere sil drivers helpen ook niets, andere bios helpt ook niets. De problemen blijven exact hetzelfde. De windowssetup hangt tussen de eerste en de tweede laad periode... na de f6 procedure en voor het aanwijzen van een schijf voor setup (dus tijdens het zwarte scherm).

Tests met memtest wezen uit dat een van mijn geheugenstaafjes onwijs veel foute maakte tijdens het testen. Dus ik kreeg weer hoop toen ik hier achter kwam, echter na verwijdering van een van mijn modules kwam ik nog geen stap verder dan boven beschreven probleem.

Verder heb ik geprobeerd de sata schijven te hotswappen door de driver met F6 in te laden en pas bij het welkomstscherm van setup in mn moederbord te hangen (dus door mijn PC eerst te laten denken dat alleen de IDE schijf er aan hangt, waarmee ik wel successen boek).
Dit bracht iets interessants, bij het scherm waar je kan kiezen op welke schijf je windows gaat installeren stond nu naast de IDE schijf een tweede schijf met de boodschap ' onbekende schijf, windows kan hier niet op installeren. Tevens was er niets te zien over schijfgrote etc.

Ik ben erg benieuwd hoe ik het kan herstellen, kan ik fluiten naar mn spullen, of kan ik deze nog redden door ze aan een andere raid controller te hangen, is mijn moederbord kapot, of slechts de sata controller... etc etc.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Heb je de nieuwe DIMM ook "gememtested" :?

Kun je verder geen beschadigingen zien op het moederbord :? (Doorgebrandde chips, lekkende condensatoren etc.)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Was niet een nieuwe dimm, het zat als volgt.
had 2x 512 in dual channel mode runnen.
Toen het geheugen onderwierp aan memtest kreeg ik onwijs veel fouten daar in. Toen heb ik ze een voor een er in gestopt en bleek een van de dimms de oorzaak te zijn. Na zon 10 seconden al iets van 20 fout ofzo (kan deze weg gooien denk ik of wat?). De ander was clean!

Op het moederbord is er niets te zien, alles ziet er goed uit qua condensatoren etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 22:00 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Probeer eens een ander bios (1012 of zo) en kijk of dat wat uitmaakt. Bios van je mobo bevat ook wel eens een biosupdate van je sil controller. Kan je wel windows installeren op een gewone IDE harde schijf?

Ik zou even kijken of dat mem in een andere pc het wel doet voor je het weggooit ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
In uber bios 13 zat een sil update... maakte geen donder uit... ik zal 1012 ook nog wel proberen maar zoals gezegd heb ik standaardbios 1013 en uber1013 geprobeerd en dat maakte niet uit.
En ja btw op de IDE schijf kan ik wel windows installeren, zelfs al gedaan omdat ik natuurlijk hoopte dat ik via die weg het kon fixen.

Nu heb ik overigens wel wat interressants weer ontdekt, maar wat me wel voor een raadseltje zet.
Ik heb nu een aantal pogingen gedaan met een enkele schijf in de sata te hangen..
Dus zeg maar met mn raid schijven X en Y omstebeurt er in. ik kwam met een van de schijven (schijf x) wel langs het gevreesde punt, al stond hij echter niet weergegeven in het lijstje met schijven in de windows setup, dus ookniet als schijf waarop ik windows kan zetten.. wat dit betekend ga ik me nog maar niet afvragen.
Toen probeerde ik het met alleen de andere schijf (y), kwam ik niet langs het crash moment.
Sata kabels omgeruild, in de hoop dat het misschien de kabel was.... geen succes.
Dus wellicht zit er toch een probleem in schijf Y.... al gaf maxtor aan dat deze error free.
Is het mogelijk dat er een verschil zit in functioneren, herkend worden etc in de bios en functioneren met zwaardere programma's zoals een setup van XP?
Ik heb net ook nog even de vermoedelijk brakke schijf Y nog even aan normale IDE gehangen, om te checken of dit problemen gaf. Nu duurde het herkennen van de verschillende apparaten aan de ide kabels ook minuten, ik heb niet afgewacht tot het lukte. Vermoedelijk toch kapotte HDD (terwijl powermax aangaf dat alles ok was!)

wat betreft geheugen: bios en windows op mn ide schijf geven beide aan dat het geheugen schijfje met de vele errors gewoon werkt, althans, het geheugen aantal is correct weergeven. memtest geeft echter veel errors.. wat dit impliceert allemaal is mij ook onduidelijk

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 00:55 ]

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07 22:13
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 17:52:
zalman stille voeding, geloof 400 watt... voltages zien er correct uit in de bios. (sommige iets lager dan bijv 3.3, dan bedoel ik 3.26 ofzo, maar dit is normaal gok ik?)
.
Dit is geen probleem, valt nog binnen de marges. Mag 10% afwijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 17:52:
Ik ben erg benieuwd hoe ik het kan herstellen, kan ik fluiten naar mn spullen, of kan ik deze nog redden door ze aan een andere raid controller te hangen, is mijn moederbord kapot, of slechts de sata controller... etc etc
Aan een andere raid controller gaat niet werken. Je heb je schijven in raid 0 hangen deze configuratie is op geslagen in je raid controller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net toch maar even alle schijven aan IDE gehangen omdat de dingen die ik probeer terwijl ze aan de sata hangen compleet random uitslagen geven. Dingen die ik al 4x heb geprobeerd enzo geven ineens andere uitslagen etc...

Nu ik ze echter aan IDE heb gehangen kom ik wel met beide schijven langs het dooie punt en staan ze netjes in de setup weergegeven...
Dat sterkt mijn vermoeden dat het toch gewoon sata moederbord issues zijn.. of zijn mijn pata->sata converters kapot? enig idee hoe je dat kan checken?

Verwijderd

Ik heb dit zelfde gehad, weliswaar niet met een raid opstelling,
ik had de sata drivers floppy erin gedaan, drivers geinstalleerd, zwart scherm met dat blinkende (bij de setup wel jah ;)). en dan ging hij niet, verder.

Twee keer geprobeerd, daarna gewoon verder gegaan zonder het bestandje te laden, en hij had em toch wel. dus je moet daarna gewoon em door laten gaan zonder die driver te laten. ging bij mij ook goed :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-07 07:20

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:41:
Nu ik ze echter aan IDE heb gehangen kom ik wel met beide schijven langs het dooie punt en staan ze netjes in de setup weergegeven...
Dat sterkt mijn vermoeden dat het toch gewoon sata moederbord issues zijn.. of zijn mijn pata->sata converters kapot? enig idee hoe je dat kan checken?
Probeer anders eens de convertors om te wisselen, dus aan schijf X die kapot zou zijn de convertor hangen van schijf Y en kijken wat er gebeurt...

Verwijderd

Topicstarter
dat laatste heb ik dus al geprobeerd en dat gaf dus varierende uitslagen... erg vreemd allemaal.
Het omswitchen resulteerde niet in het gewenste... kwam nog steeds niet over dat punt heen. Wat me dus deed denken dat mn hardeschijf kapot was. Terwihjl hij volgens powermax ok is en aan IDE kabel ook normaal functioneerd.
Maybe dus toch de sata op mn mobo gewoon kapot? valt niet echt een pijl op te trekken.. Er zit hier in de buurt zo'n pc dokter winkel, kunnen ze het denk je daar beter uitvogellen of misschien mijn kabels ofzo kapot zijn als ik gewoon even die kabels en pata sata converters langs breng? of betaal je dan gelijk de hoofdprijs.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2005 15:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Net weer de schijven een voor een aan de sata kabels gehangen dmv de converters.
Een van de schijven kwam wel langs het crash punt, de ander niet. Terwijl ze wel foutvrij zijn dus en als ik ze aan ide hang er geen probleem is.
Wat ik wel heb geconstateerd is dat er een lichte speling zit in de aansluiting van de kabel(s) bij het moederbord. Het sluit dus niet meer compleet bewegingsvrij af zoals dat met IDE kabels wel is. Dit kan neem ik aan ook van invloed zijn??

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe ontwikkeling (ik blijf mn bevindingen maar plaatsen in de hoop dat er misschien bij iemand een lampje gaat branden):

Ik heb in de windows versie die ik heb geinstalleerd op mn ide schijf de sata drivers kunnen installeren in windows zelf.. Dit duurde eerst uren (denk doordat de sata schijven aangesloten waren).
Dus nu heb ik het geprobeerd door de schijven er af te halen, waardoor het installeren wel snel lukte. Met het idee van hotswappen in mind heb ik geprobeerd dus daarna weer de sata schijven er aan te hangen. Nu blijft windows echter oneindig lang hangen bij het windows xp scherm.
Het balkje van aldaar blijft echter wel lopen, ik geef het meestal na een kwartier op en trek de stroom er af.

Het komt er simpel weg op neer dat mn hele pc choked wanneer er twee schijven aan de sata hangen

Komt dit iemand bekend voor? converters kapot? sata kabels corrupt? controllers kaduk?
Je ne sais pas.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2005 21:41 ]

Pagina: 1