Ben weer thuis

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:40:
Ik vind het toch wel moeilijk om een keuze te maken waarbij ik zeker weet ik dat ik achteraf geen spijt ga krijgen. Het probleem is dat het mij allemaal zo bar weinig zegt al die verschillende types processors etc. Het gaat mij er niet zozeer om dat ik het aller beste spul heb, maar dat ik gewoon degelijk en goed spul heb.
Heb je al die office best buy guide gelezen? Want daar staat toch redelijk wat info over de verschillende processoren.. en enkele notebooks die dan rond 1250 zitten maar je kan ook de goedkopere modellen uit die serie nemen natuurlijk. Gebruik de stappenplan die in de guide gehanteerd wordt en je moet er denk ik wel uit komen.
Ik heb nu thuis een amd 2000+ computer en ik vind die snelheid opzich prima voor wat ik ermee doe. (even voor de vergelijking)
Wat ik een beetje raar vind is dat ik vanmiddag een verkoper bij de mycom heb uitgehoord over de laptop en hij zei dat de processor die erin zat wel de echte snelheid was en dat ik mij eigen vergiste met een sentrino (zoiets?).
Het is wel een Celeron die ook onderdaad wel op 2,93GHz zal lopen maar het is een afgeslankte versie van een P4 Mobile. De prestaties zijn een stuk minder dan een P4 Mobile omdat de Celeron een lagere l2 cache heeft en dergelijke.
Centrino is een platform naam die Intel heeft verzonnen. Het is niets meer dan een marketing logo voor de consument. Om het Centrino logo op je notebook te mogen zetten moet de notebook aan de volgende drie eisen voldoen.
1) Er moet een Pentium-M processor in zitten. Op dit moment zijn er drie typen in omloop. De Banias core, deze heeft 1MB l2 cache. De Dothan core, deze heeft 2MB l2 cache en is in 2 smaken te verkgijen. Met 400MHz FSB en de nieuwe is met 533MHz FSB.
2) Er moet gebruik gemaakt worden van de intel chipset 855 serie of het nieuwere 915 serie.
3) Er moet de intel wireless solution erin zitten, 2100B, 2200BG of de nieuwe 2915ABG.
Centrino Platform |
Generatie | 1e generatie | generatie 1,5 | 2e generatie |
Codename | Carmel | Carmel+ | Sonoma |
CPU | Pentium-M Banias core, 400MHz FSB | Pentium-M Dothan core, 400MHz FSB | Pentium-M Dothan core, 533MHz FSB |
RAM | Single channel DDR | Single channel DDR | Dual channel DDR2 |
Chipset | intel 855GM & 885PM | intel 855GM & 885PM | intel 915GM & 915PM |
Graphics interface | 4x APG | 4x APG | PCI-express |
Wirless LAN | intel 2100B | intel 2200BG | intel 2915ABG & Bluetooth |
En de prestaties van een Pentium-M is te vergelijken in de volgende tabel:
Pentium-M | Pentium 4 M | Athlon XP Mobile |
1.3 GHz (Banias) | 2.0 GHz (Northwood) | 1900 |
1.4 GHz (Banias) | 2.2 GHz (Northwood) | 2000 |
1.5 GHz (Banias) | 2.4 GHz (Northwood) | 2100 |
1.6 GHz (Banias) | 2.6 GHz (Northwood) | 2200 |
1.7 GHz (Banias) | 2.8 GHz (Northwood) | 2400 |
1.6 GHz (Dothan) | | |
1.7 GHz (Dothan) | | |
1.8 GHz (Dothan) | | |
Hierbij moet vermeld worden dat de Dothan core grofweg tussen de 5 en 25% betere prestaties levert dan de Banias Core en zuiniger is. Dus je kan met dit tabelletje wel uitrekenen hoe de Dothan het doet.
Meer info over het Centrino plaform zie:
[rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml]Ik zal mijn eigen ook niet blidstaren op een paar euro meer, maar 1100 euro is 250 euro extra en ik zie niet zo goed het verschil met bijvoorbeeld (
http://213.206.102.189/My...uctID=85278&productType=1 ). Dit is namelijk een laptop van dat bedrag, maar voor mij is ie ongeveer even gelijkwaardig, behalve dat de processor snelheid lager is (maar die 3ghz van die a60-188 klopte niet).
Over de processor, lees hierboven.
Vraagje, waarom per se bij de MyCom

Je kan ook bij een on-line shop kopen of bij computerland bijvoorbeeld.
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |