Toon posts:

Toshiba Satellite A60-188

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een deze dagen een laptop gaan aanschaffen en zeg een erg aantrekkelijke (op eerste gezicht) aanbieding bij de mycom:
http://213.206.102.189/My...uctType=1&productID=86975
Het gaat om de Toshiba Satellite A60-188 voor €850 en dit vind ik een erg interessant bedrag aangezien laptops met vergelijkbare specificaties vaak over de €1000 heen gaan.

Heeft mycom gewoon goed ingekocht of is het gewoon niet zo'n goede laptop?

Ik wil hem gaan gebruiken voor school en zakelijk gebruik. Ik zal dan voornamelijk programma's als flash, dreamweaver en photoshop gebruiken. Het maakt mij dus niet uit of spelletjes er wel of niet goed op werken.

MVG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-10 22:14

FongWan

The Stormrider ...

Staar je niet blind op GHz-en want dit is een Celeron mobile die gebaseerd is op een P4 mobile. Ofwel een gecastreerde P4 mobile. Van wat ik weet zijn de prestaties beduidend minder dan een P4 mobile.

Het is dus GEEN Celeron-M die weer is afgeleid van de Pentium-M. Want die is namelijk wel een zeer goede processor. Hoe ik weet dat het geen echte Celeron-M is. Omdat de Pentium-M laat staan Celeron-M nog lang niet op 2,92GHz zit.

Een echte Celeron-M op 1,6GHz loopt waarchsijnlijk rondjes om de 2,92GHz Celeron Mobile die in de Toshiba zit. Dus alleen al om de CPU zou ik het niet doen. Voor 1100 heb je al een veel beter presterende notebook waarmee je waarschijnlijk ook nog eens langer op de batterij kan werken.

Daarnaast neem eens een kijkje hier:
Notebook Best Buy Guide 2005.1: Office

Want je hebt voor iets meer geld betere notebooks. Vooral voor flash, photoshop en dergelijke.

Sorry voor het korte verhaal, moet nu weg maar als je meer wilt weten mail je maar of als het topic ondertussen niet gesloten is zal ik later op de avond wat uitgebreider op mijn redenatie ingaan.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het toch wel moeilijk om een keuze te maken waarbij ik zeker weet ik dat ik achteraf geen spijt ga krijgen. Het probleem is dat het mij allemaal zo bar weinig zegt al die verschillende types processors etc. Het gaat mij er niet zozeer om dat ik het aller beste spul heb, maar dat ik gewoon degelijk en goed spul heb.

Ik heb nu thuis een amd 2000+ computer en ik vind die snelheid opzich prima voor wat ik ermee doe. (even voor de vergelijking)

Wat ik een beetje raar vind is dat ik vanmiddag een verkoper bij de mycom heb uitgehoord over de laptop en hij zei dat de processor die erin zat wel de echte snelheid was en dat ik mij eigen vergiste met een sentrino (zoiets?).

Ik zal mijn eigen ook niet blidstaren op een paar euro meer, maar 1100 euro is 250 euro extra en ik zie niet zo goed het verschil met bijvoorbeeld ( http://213.206.102.189/My...uctID=85278&productType=1 ). Dit is namelijk een laptop van dat bedrag, maar voor mij is ie ongeveer even gelijkwaardig, behalve dat de processor snelheid lager is (maar die 3ghz van die a60-188 klopte niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

Ben weer thuis :)
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 19:40:
Ik vind het toch wel moeilijk om een keuze te maken waarbij ik zeker weet ik dat ik achteraf geen spijt ga krijgen. Het probleem is dat het mij allemaal zo bar weinig zegt al die verschillende types processors etc. Het gaat mij er niet zozeer om dat ik het aller beste spul heb, maar dat ik gewoon degelijk en goed spul heb.
Heb je al die office best buy guide gelezen? Want daar staat toch redelijk wat info over de verschillende processoren.. en enkele notebooks die dan rond 1250 zitten maar je kan ook de goedkopere modellen uit die serie nemen natuurlijk. Gebruik de stappenplan die in de guide gehanteerd wordt en je moet er denk ik wel uit komen.
Ik heb nu thuis een amd 2000+ computer en ik vind die snelheid opzich prima voor wat ik ermee doe. (even voor de vergelijking)

Wat ik een beetje raar vind is dat ik vanmiddag een verkoper bij de mycom heb uitgehoord over de laptop en hij zei dat de processor die erin zat wel de echte snelheid was en dat ik mij eigen vergiste met een sentrino (zoiets?).
Het is wel een Celeron die ook onderdaad wel op 2,93GHz zal lopen maar het is een afgeslankte versie van een P4 Mobile. De prestaties zijn een stuk minder dan een P4 Mobile omdat de Celeron een lagere l2 cache heeft en dergelijke.

Centrino is een platform naam die Intel heeft verzonnen. Het is niets meer dan een marketing logo voor de consument. Om het Centrino logo op je notebook te mogen zetten moet de notebook aan de volgende drie eisen voldoen.
1) Er moet een Pentium-M processor in zitten. Op dit moment zijn er drie typen in omloop. De Banias core, deze heeft 1MB l2 cache. De Dothan core, deze heeft 2MB l2 cache en is in 2 smaken te verkgijen. Met 400MHz FSB en de nieuwe is met 533MHz FSB.
2) Er moet gebruik gemaakt worden van de intel chipset 855 serie of het nieuwere 915 serie.
3) Er moet de intel wireless solution erin zitten, 2100B, 2200BG of de nieuwe 2915ABG.

Centrino Platform
Generatie1e generatiegeneratie 1,52e generatie
CodenameCarmelCarmel+Sonoma
CPUPentium-M Banias core, 400MHz FSBPentium-M Dothan core, 400MHz FSBPentium-M Dothan core, 533MHz FSB
RAMSingle channel DDRSingle channel DDRDual channel DDR2
Chipsetintel 855GM & 885PMintel 855GM & 885PMintel 915GM & 915PM
Graphics interface4x APG4x APGPCI-express
Wirless LANintel 2100Bintel 2200BGintel 2915ABG & Bluetooth

En de prestaties van een Pentium-M is te vergelijken in de volgende tabel:

Pentium-M Pentium 4 M Athlon XP Mobile
1.3 GHz (Banias) 2.0 GHz (Northwood) 1900
1.4 GHz (Banias) 2.2 GHz (Northwood) 2000
1.5 GHz (Banias) 2.4 GHz (Northwood) 2100
1.6 GHz (Banias) 2.6 GHz (Northwood) 2200
1.7 GHz (Banias) 2.8 GHz (Northwood) 2400
1.6 GHz (Dothan) :? :? :? :? :? :?
1.7 GHz (Dothan) :? :? :? :? :? :?
1.8 GHz (Dothan) :? :? :? :? :? :?

Hierbij moet vermeld worden dat de Dothan core grofweg tussen de 5 en 25% betere prestaties levert dan de Banias Core en zuiniger is. Dus je kan met dit tabelletje wel uitrekenen hoe de Dothan het doet.

Meer info over het Centrino plaform zie:
[rml][ Laptops] Het Centrino topic deel 2[/rml]
Ik zal mijn eigen ook niet blidstaren op een paar euro meer, maar 1100 euro is 250 euro extra en ik zie niet zo goed het verschil met bijvoorbeeld ( http://213.206.102.189/My...uctID=85278&productType=1 ). Dit is namelijk een laptop van dat bedrag, maar voor mij is ie ongeveer even gelijkwaardig, behalve dat de processor snelheid lager is (maar die 3ghz van die a60-188 klopte niet).
Over de processor, lees hierboven.

Vraagje, waarom per se bij de MyCom :? Je kan ook bij een on-line shop kopen of bij computerland bijvoorbeeld.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assembler
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat ik ook vreemd vind is dat ze op de mycom site zeggen dat er wireless 802.11g inzit. Ik heb de afgelopen tijd op de zaak 3 van deze nieuwe laptops binnengehad, en ze hebben helemaal geen wireless. Wel zit er een wireless-activiteit-lampje en schakelaar op. Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat de laptop voorbereid is voor een mini-pci wireless kaart. (Zo'n geintje was er pas ook bij een laptop van kruidvat)

Verder heb ik ze alleen kaal ingericht maar ik denk dat voor photoshop een iets zwaardere machine beter is.
Success met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

dan wordt je toch genaaid door MyCom denk ik, wat zegt hardware beheer?
Want de 2200BG hoort er toch echt in te zitten hoor ... heb je wel de drivers/software geinstalleerd voor je wireless kaart?

Photoshop is gewoon ram geil dus zoieso inderdaad voor 2x512MB gaan of 2x1024 als je het echt gek maakt met grote bestanden. Snellere cpu is niet nodig lijkt me. Gewoon de cpu op max clock zetten en gaan met de banaan.

Ik zit thuis ook zelf af en toe amateuristisch te klooien met photoshop en dat gaat goed met een Pentium-M Dothan op 1,7GHz. Alleen schiet mijn ram vol als ik te veel of te grote files open heb namelijk 1x512. Dan moet ie swappen maar aangezien ik een 7200RPM schijf in mijn notebook heb valt dat ook nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een andere aanbieding gezien (ook een Toshiba uit dezelfde lijn). Volgens mij is dit echter een stuk beter. Pentium processor enzo.

http://www.icecat.biz/prf...product;shopname=central;

Laat even weten wat jullie ervan denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan

FongWan

The Stormrider ...

zucht .... het is niet de bedoeling dat wij de keuze voor je maken natuurlijk :/
Heb je nou alle info en links gelezen die ik je gegeven heb :?

Ik zou zelf niet voor een P4 gaan maar goed, dat ben ik. Ik wil mobiel kunnen werken en als ik daar lees maximaal 1,5 uur op de batterij en totaal gewicht van 4kg (notebook en adapter) wat je mee moet zeulen dan is die keuze voor mij helemaal snel gemaakt.

Mijn notebook gaat rond de 4 uur mee op de batterij en is totaal 1kg lichter (notebook en adapter) om mee te nemen.

Maar goed, lees nou de links door en zet op papier neer wat jij belangrijk vind. Dan zoek je wat modellen op en dump je de spcs in een excel sheet en maak je een keuze.

Pagina: 1