Toon posts:

S-ATA schijf installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb een S-ATA schijf gekocht en wil nu daarop windows gaan installeren.
Ik heb de bestandjes die ervoor nodig zijn van mijn moederbord cd gehaald en geopieerd naar diskette.

Als ik windows ga installeren, druk ik op F6 en zoek dan op diskette naar die bestandjes en kies de goede. maar er komt dan een fout op D:\wxprt bla bla bla

Weet iemand wat er mis is?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 16:34 ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

wat voor mobo en zo heb je? je mag wel wat meer info geven. liever te veel dan te weinig. ik weet dat mijn asus mobo iig wil dat ik een executable start en daarmee maak ik mijn diskettes. in de handleiding van je moederbord staat hoe

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 16:32:
Hoi allemaal,

Ik heb de bestandjes die ervoor nodig zijn van mijn moederbord cd gehaald en geopieerd naar diskette.

Als ik windows ga installeren, druk ik op F6 en zoek dan op diskette naar die bestandjes en kies de goede. maar er komt dan een fout op D:\wxprt bla bla bla

Weet iemand wat er mis is?
Uhm is er dan niet iets met je cdrom ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo is Asus A7V8X

Ik weet zeker dat mijn cdrom drives goed zijn, ik heb ze alletwee geprobeerd,
Maar zowieso heeft Windows toch niks met de installatie van mijn harde schijf te maken? ofwel?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kan je nog iets meer informatie geven? Waar geeft hij precies een fout op (filename)? Heb je al eens een andere CD geprobeerd, mocht je een backup hebben van je origineel?

[ Voor 4% gewijzigd door Laurent op 22-03-2005 17:51 ]

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 16:32:
Probeer die F6 maar voorbij te laten gaan, die is voor gebruik van een bij de mobo geleverde of van dvd te maken RAID setup diskette (kan brak XP nog niet van usb of dvd...)

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

notsonewbie schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:20:
[...]
Probeer die F6 maar voorbij te laten gaan, die is voor gebruik van een bij de mobo geleverde of van dvd te maken RAID setup diskette (kan brak XP nog niet van usb of dvd...)
?
Ik zou toch echt wel de drivers laden. Zonder werkt het zo lastig.

ARME AOW’er

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Guardian Angel schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:28:
[...]? Ik zou toch echt wel de drivers laden. Zonder werkt het zo lastig.
F6 is voor raid met name.
Dus altijd proberen (als de 1e maal niet pakt) om win xp er op te krijgen, en dan weer aan de gang met de optimale drivers.
Of dit geprobeert is vermeld de topicstarter niet.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-03 13:10
notsonewbie schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:34:
[...]

Dus altijd proberen (als de 1e maal niet pakt) om win xp er op te krijgen, en dan weer aan de gang met de optimale drivers.
Naja, ik moest voor één sata schijf op mijn oude Asus A7V8X toch een array maken van één schijf, en moest ook drivers hebben om die te installeren. Dus drivers zijn wel degelijk nodig.

_@/'

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Nieuwste driver downloaden van de website van de fabrikant en ff op floppy zetten. Kan zijn dat je floppy kaput is. Had ik ook met het orginele floppy van epox (rda3+).

--

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

notsonewbie schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:34:
[...]
Een RAID-Array moet je sowieso al aanmaken vóór de installatie en pas daarna moet je uiteraard de drivers laden. De drivers zijn er niet voor de harddisk maar voor de chipset.

Ik heb zelf nog niet eerder een PC in elkaar gezet waar ik die drivers NIET hoefde te laden. :)

Denk eigenlijk dat de TS geen RAID-Configuratie heeft aangemaakt terwijl dat wel moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Guardian Angel op 22-03-2005 22:47 ]

ARME AOW’er

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Guardian Angel schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:46:
[...]

Een RAID-Array moet je sowieso al aanmaken vóór de installatie en pas daarna moet je uiteraard de drivers laden. De drivers zijn er niet voor de harddisk maar voor de chipset.

Ik heb zelf nog niet eerder een PC in elkaar gezet waar ik die drivers NIET hoefde te laden. :)

Denk eigenlijk dat de TS geen RAID-Configuratie heeft aangemaakt terwijl dat wel moet.
topicstarter schreef: "Ik heb een S-ATA schijf gekocht en wil nu daarop windows gaan installeren."
Waar haal je raid vandaan?
Ik heb aardig wat pc's van OS voorzien en dan was niet altijd de driver nodig, daar XP zelf de boel aan de gang kreeg. Daarna uiteraard wel de handel ff 'tweaken' met frimware, bios's e.d.
RAID: ja dan F6, lijkt me hier n.v.t.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-03 17:49
Ik heb zelf (nog) geen s-ata drives, maar ik lees op GoT altijd dat die dingen extra drivers (F6) nodig hebben om windows er op te installeren...
Trouwens, wat krijg je nou eigenlijk precies voor foutmelding?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Waar ik RAID vandaan haal?

In 99,9% van de gevallen MOET je wel een RAID-array maken, al is het dan maar van één schijf.

Wat het Tweaken van de Firmware en het BIOS betreft, begrijp ik je niet echt. Waarom zou je firmware en het BIOS a c h t e r a f gaan upgraden?

Lees ook eens de FAQ met name het S-ATA deel. Gaat een wereld voor je open.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 22-03-2005 23:31 ]

ARME AOW’er

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 17:33
Om winXP op een SATA schijf te installeren hoef je GEEN RAID array aan te maken, dat is echt je reinste onzin. Met maar één schijf KUN je geen RAID maken. Wat je wél moet doen is bij het installeren de drivers voor je SATA-controller installeren, en dat doe je dus door op F6 te drukken. Doe je dat niet dan zal setup je SATA-HD gewoon niet zien en krijg je een foutmelding dat er geen HD is gevonden.

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Ja, hij heeft het over 1 schijf toch.
Ik zelf dit probleem niet/deels gehad. Asus met nforce 4 chipset en een maxtor diamond 10 sata met ncq. XP cd opstarten, hij vond m (maar alleen die 137 gb ipv 200) xp er op en het werkte, dit alles zonder F6, of zelfs maar de mogelijkheid van een driver (OEM verpakking) kon op maxtor ook 1-2-3 (n.a.v. dit topic) geen driver vinden.
In 99,9% van de gevallen MOET je wel een RAID-array maken, al is het dan maar van één schijf.
Ok, dit is dan inderdaad nieuw voor mij, 'raid' met 1 HDD, te meer daar die het ook zonder doet, zij het met wat missende GB's .. (Had hiervoor een Abit mobo met 2 ata in raid 0)
Wat het Tweaken van de Firmware en het BIOS betreft, begrijp ik je niet echt. Waarom zou je firmware en het BIOS a c h t e r a f gaan upgraden?
Zie maxtor, maxblast, andere tips en trucs: 'zorg dat u XP sp1 hebt, download dit en dat, werk het bij, nu kan xp wel meer dan 137 'zien' etc. Achteraf.
Lees ook eens de FAQ met name het S-ATA deel. Gaat een wereld voor je open.
Ik had het ff vluchtig doorgelezen, zal het eens rustig overdoen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ken het probleem van TS.

Heb zelf een SATA II controller van Promise (TX2)
En de driver laden gaat ook mis,
de installer van winXP gaat daarna op zijn gezicht.

Dus dit probleem lijkt in de installer van XP te zitten.
Gebruik je een SP2 winXP cd?
Probeer anders eens een originele of SP1 cd?

Mijn oplossing is:
Linux draaien ;)
(sorry, heb gewoon nog geen tijd voor winXP genomen...)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

kurgan schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 23:46:
Om winXP op een SATA schijf te installeren hoef je GEEN RAID array aan te maken, dat is echt je reinste onzin. Met maar één schijf KUN je geen RAID maken. Wat je wél moet doen is bij het installeren de drivers voor je SATA-controller installeren, en dat doe je dus door op F6 te drukken. Doe je dat niet dan zal setup je SATA-HD gewoon niet zien en krijg je een foutmelding dat er geen HD is gevonden.
Bij mij ziet XP home cd install. hem (maxtor diamond 10, Sata, 200 gig, met ncq) wel, alleen 137 gb ipv 200 gb.
Er zat bij de drive geen cd of diskette.
Op www.maxtor.com kan _ik_ er geen driver voor vinden. Idem bij Asus.
Maxblast loopt al gelijk vast na opstart van floppy.
Firmware lukte wel met maxtor '1b70' zelf installlerende software op floppy.

Ook ik wil wel 200 gig, zOnder F6 heb ik maar 137, da's zonde, en ik wil dit mede omdat ie al 2 dagen af en toe niet opstart, dus data-verlies op den duur is niet uitgesloten.

• TRASH_LORD
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-03 21:18
notsonewbie schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 00:10:
[...]

Bij mij ziet XP home cd install. hem (maxtor diamond 10, Sata, 200 gig, met ncq) wel, alleen 137 gb ipv 200 gb.
Er zat bij de drive geen cd of diskette.
Op www.maxtor.com kan _ik_ er geen driver voor vinden. Idem bij Asus.
Maxblast loopt al gelijk vast na opstart van floppy.
Firmware lukte wel met maxtor '1b70' zelf installlerende software op floppy.

Ook ik wil wel 200 gig, zOnder F6 heb ik maar 137, da's zonde, en ik wil dit mede omdat ie al 2 dagen af en toe niet opstart, dus data-verlies op den duur is niet uitgesloten.
Je moet natuurlijk wel de drivers nemen van je sata controller. Meestal staan de drivers op een diskette en die krijg je meegeleverd bij je moederbord.
Het gaat bij jou om een promise fasttrack 376. Link naar driver.
http://www.asus.com.tw/su...name=pdc20376.zip~zaqwedc

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

TRASH_LORD schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 00:18:
[...] Je moet natuurlijk wel de drivers nemen van je sata controller. Meestal staan de drivers op een diskette en die krijg je meegeleverd bij je moederbord.
Het gaat bij jou om een promise fasttrack 376. Link naar driver.
http://www.asus.com.tw/su...name=pdc20376.zip~zaqwedc
Maar wat heb ik nu nodig met mijn SIL 3114 op de asus a8n-sli deluxe?
Hoe vond je dat op asus?, ik zoek me suf (en verkeerd bovendien denk ik dus)

edit: Asus boekje geeft wel voorbeelden van raid, maar niet bij een single disk.
Ik heb echter 2 raid chipsets, nvidia en SIL3114, de 1e is ide, de 2e sata.
Sata it is, 32 bit lijkt, die 64 bit zal met windows 64 bit OS t maken hebben.
Ik maak dus een floppy met de SIL sata raid driver.
Start win xp middels cd, F6, diskette, 200 gig maxtor....
Die ik inmiddels al met maxblast had gepartitioneerd en geformateerd...
ben benieuwd....
edit: hmm BIOS settings? klote dat het asus mobo boek geen voorbeeld heeft van 1 sata disk in een pc...
inmiddels ben ik in win xp setup, het OS ziet de 4 partities, maar de 4e negeert ie, setup-optie C om dat deel te benutten, geen effect, restant... 137 gb... *&#(&!#&!$(!^&%#
Update: Eenmaal IN win XP kon ik via systeembeheer de 4e partitie wel enabelen, formateren, NTFS clustersize opgeven e.d. Hij ziet nu iets van 190 GB, echter de andere topics gelezen hebbende, dataverlies en errors is kwestie van tijd :-( (combi nvidia 4, maxtor diamond 10 sata)

[ Voor 54% gewijzigd door notsonewbie op 23-03-2005 02:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
De foutmelding weet ik niet precies, maar hij heeft een fout op regel 18 die word veroorzaakt door D:/ en dan allerlei mappen..

Ik heb ook geprobeerd een array aan te maken en vervolgens nog een keer met de installatie van Windows F6 gedrukt. maar hij gaf bij het kiezen van de juiste driver van diskette weer een foutmelding.

Ik weet zeker dat ik de goede drivers heb (van moederbord cd en van asus website)
en ik heb verschillende diskettes gebruikt, dus dat is allebei goed.

Omdat hij naar D: verwijst, moet de cd-rom speler de fout geven lijkt mij?
Ik had nog een andere schijf erin zitten dus om zeker te weten dat hij die 2e schijf niet als D zou pakken, heb ik de stroom er vanaf gehaald. En nog steeds zorgt D:/ voor de fout.

Ik kan niet gewoon Windows installeren want hij ziet bij de Windows setup de schijf gewoon niet. Als ik de computer start en ik ga naar dat array gebeuren ziet die hem wel.

Kan een gekopieerde Windows voor de fout zorgen? Moet je perse een orginele hebben om die s-ata te installeren? :X want dat lijkt me stug, ik heb 2 windows, de 1e en eentje met SP1 en SP2. moet goed zijn dus. Ik weet echt niet waar het aan ligt.

Hebben jullie ook weleens met een gekopieerde windows zo'n s-ata schijf weten te installeren? :X via windows setup bedoel ik dan he, niet als extra schijf

Khad trouwens Asus ook al gebeld, en die zeiden dat ik het op de goede manier deed en dat het op die manier zou moeten werken. Hun wisten het dus niet en verwezen me door naar Asus in duitsland, maar die heb ik tot nu toe nog niet gebeld....

Alvast bedankt voor de reacties ! :-)
Mvg :)

Roeland

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 14:06 ]

• TRASH_LORD
notsonewbie schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 00:30:
[...]
Maar wat heb ik nu nodig met mijn SIL 3114 op de asus a8n-sli deluxe?
Hoe vond je dat op asus?, ik zoek me suf (en verkeerd bovendien denk ik dus)
Handleinding(kje) voor het vinden van drivers op de asus site.
- Je gaat naar: http://uk.asus.com/
- Dan ga je naar products en klik je op motherboard.
- Je zoekt het type moerderbord van je op. (Bij jou is dit dus a8n-sli deluxe)
- Je klikt aan de linkerkant op de download (NIET aan de bovenkant want dan kom je op de algemene download site).
- Als je op de download site bent van A8N-SLI DELUXE klik je op drivers.
Nu hoef je alleen nog maar de drivers te downloaden die je nodig hebt :)

Mocht het niet lukken contact me dan via mail (mail adres staat in mijn profiel).

• TRASH_LORD
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 14:01:
De foutmelding weet ik niet precies, maar hij heeft een fout op regel 18 die word veroorzaakt door D:/ en dan allerlei mappen..

Kan een gekopieerde Windows voor de fout zorgen? Moet je perse een orginele hebben om die s-ata te installeren? :X want dat lijkt me stug, ik heb 2 windows, de 1e en eentje met SP1 en SP2. moet goed zijn dus. Ik weet echt niet waar het aan ligt.
Probeer de exacte foutmelding eens te achterhalen en post hem hier, of je zoekt even met google naar de oorzaak.

Een gekopieerde windows versie kan voor problemen zorgen.
Installeer windows eens met de standaard ide controllers en installeer je raid controller onder windows.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik wil graag Windows op de S-ata schijf installeren...
TRASH_LORD schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 15:50:
[...]
Installeer windows eens met de standaard ide controllers en installeer je raid controller onder windows.

Verwijderd

Topicstarter
OMG. Ik heb het opgelost...het was gewoon iets heel simpels.

Ik had eerst de bestandjes los gekopieerd, maar ze moesten perse in een map staan die winxp heette... 8)7

Maargoed het werkt nu dus wel
Bedankt voor al jullie reacties, en ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben

Mvg
Roeland
Pagina: 1