Ruis oplossen!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een probleem! Ik heb al een tijdje een AV reciever en een TV op mijn kamer. Deze ruisen al een tijd en ik ben het zat! ik wil er vanaf!
Ik zit op zolder en heb even een schets gemaakt van de opstelling nu. Ik heb vorige week 1 kabel vervangen (van 1ste verdieping naar zolder) en alles op mijn kamer is nu hirschmann (ook de kabels van de aansluitdoos naar de TV en radio) de rest van het huis is goedkope zooi met van die gamma pluggen! :S
Nu is de vraag, hoe raak ik de ruis kwijt, RDS werkt bijvoorbeeld niet op sommige radio zenders. Sommige TV zenders zijn ook neit echt strak.
Is het voldoende om vanuit de antenne versterker naar de 1ste verdieping een hirschmann kabel te trekken? of gaat dat het probleem niet oplossen?
Verder nog 1 vraag, Op de versterker zijn dus 2 uitgangen ongebruikt. moet ik deze nog afsluiten of is dat onnodig?
Waar gebruik je afsluitweerstanden voor?
alvast bedankt voor de reacties

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/owborgeld/kabel.jpg!

Verder heb ik nog 1 vraag, ik heb een SONY STR-DB780 reciever. Deze heeft soms een soort van opwarmende ruis. Waar komt dit door? is dit normaal? en wat doe ik er tegen? het gaat dus weg na een paar minuten!? beetje vreemd maar wel storend!

[ Voor 12% gewijzigd door Wabs op 22-03-2005 16:47 ]

Verwijderd

Ik heb een Harman Kardon DPR (is nu weer bij maker) , die ook opwarmende ruis vertoonde, heb er 3 gehad, en alle 3 ruis, de 2e was constante ruis, en de andere 2 waren opwarmende ruis, wat ook niet meer wegging, met de marantz receiver draait alles goed.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:07

Dentheman

Zie signature

Ik zou beginnen met die ene 'noname' kabel (9m) naar boven te 'hirschmannen', denk dat dat je probleem wel oplost...

[ Voor 14% gewijzigd door Dentheman op 22-03-2005 16:58 ]

Zie ondertitel

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Alle kabels vanaf beneden trekken naar boven en als je het goed doet (wat volgens mij bij jou wel mogelijk moet zijn) moet het zonder versterker prima werken.
BTW: 799,8 meter is neem ik aan een foutje?

Verwijderd

afsluitweerstanden zijn om in geval van coax een "oneindige" lengte te kunnen maken meestal 75 ohm
Maar als ik dit zo zie 3 tv's met goede kabel heeft helemaal geen versterker nodig. Versterkers in dit geval zijn meer ruisbronnen dan versterkers. die kabel van 799,8 meter zou er wel 1 nodig hebben maar denk dat dat een foutje is.

nee haal die antenne versterker er maar tussen uit

• Wabs
  • Niet online
Antenne versterker weghalen maakt het 5 keer erger... dus dat werkt niet :P
verderwas het hirschmann 799 kabel met een lengte van 8 meter :+
Was met search in een topic terecht gekomen waar ze de hoeveelheid dB gingen berekenen enz, snapte er neit veel van, maar met een goede kabel naar boven zou het moeten werken?
ik ga het wel proberen denk ik, andere mensen nog andere tips? :7
die afsluitweerstanden, waar prik je die op dan? nuttig of niet in mijn opstelling?

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:07

Dentheman

Zie signature

Wabs schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:07:
verderwas het hirschmann 799 kabel met een lengte van 8 meter :+
Was met search in een topic terecht gekomen waar ze de hoeveelheid dB gingen berekenen enz, snapte er neit veel van, maar met een goede kabel naar boven zou het moeten werken?
ik ga het wel proberen denk ik, andere mensen nog andere tips? :7
die afsluitweerstanden, waar prik je die op dan? nuttig of niet in mijn opstelling?
Wij hadden van boven naar beneden (20m) eerst noname draad (bagger beeld :r ) . Pasgeleden hirschmann getrokken en toen dacht ik eerst dat er een dvd'tje op stond ;)

Ik zou dus even die noname van 9m vervangen voor hirschman :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dentheman op 22-03-2005 18:26 ]

Zie ondertitel

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Wabs schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 18:07:
Dat zegt dan iets over je bekabeling/connectoren niet of de lengte te overbruggen is, want dat is het namelijk wel.
Misschien ook verstandig om te kijken of het signaal dat binnenkomt ook sterk genoeg is. Gewoon ff een tv aansluiten voor je versterker.

[ Voor 19% gewijzigd door mabarto op 22-03-2005 19:20 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

goede afsluitweerstande kunnen ook belangrijk zijn ......

ik ben benieuwd naar die doos tussenin (naar de bovenste) waar niks op aangesloten is
wat is dat voor doos ... (een doorloopdoos) of heb je de kabel gewoon afgetapt ?

en wat zijn die onderste twee kastjes ?

Iperf

• Wabs
  • Niet online
fish schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:29:
goede afsluitweerstande kunnen ook belangrijk zijn ......

ik ben benieuwd naar die doos tussenin (naar de bovenste) waar niks op aangesloten is
wat is dat voor doos ... (een doorloopdoos) of heb je de kabel gewoon afgetapt ?

en wat zijn die onderste twee kastjes ?
Als je even zou kunnen uitleggen wat afsluitweerstanden zijn dan snap ik het misschien ook :P snap de ballen van die dingen! waar dienen ze voor en wat doen ze en wanneer gebruik je ze?
Kastjes onderin zijn door kabelbedrijf geplaatst, 1 is een splitter en 1 is er bij gekomen om kabelmodem af te tappen.
Ooh en die bovenste doos wordt vervangen door een hirschmann rijgdoos dus dat komt goed, niet afgetapt als in stekker er in.

[ Voor 9% gewijzigd door Wabs op 22-03-2005 22:33 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat doet die splitter ? die draad in het midden impliceert bij mij dat de splitter mischien verkeerd gebruikt wordt (foto maybe ?)

een afsluitweerstand zorgt ervoor dat er geen reflecties zijn (vermogen wat word teruggestuurd)

als je teveel open einden hebt aan die versterker hebt dan klopt je totale impedantie ook niet meer en dan zal niet de maximale vermogens/singaal overdracht plaats vinden naar alle tv's radios

edit:
voor de middelste doos wil je een rijgdoos
voor de bovenste niet ... dat is allen maar vermogensverlies kijk of je daar een einddoos voor kan krijgen . scheelt je weer een paar dBtjes

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 22-03-2005 22:44 ]

Iperf

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:35

Carny

DatDus!

On a side note:
Ik heb slechte ervaringen met kabelmodem, dit is vaak veroorzaker van storing. Ik weet niet in welke vorm je ruis hebt (conventioneel of elektronisch, dwz witte spikkels) maar bij kabelmodems is de kans op dit laatste weldegelijk aanwezig.. Kijk voor de grap eens of je ruis weg is wanneer je het kabelmodem uitzet. Is dit het geval, dan zou ik de kabelmaatschappij erbij betrekken aangezien die horen te zorgen voor een deugdelijke installatie die je kijkgenot binnen de woning niet belemmerd.

Het kan zijn dat als je in een digitenne-gebied woont je sinds de activering van die zenders meer ruis gekregen hebt. Dit is dan veelal op de lage-kwaliteits kabels, die als een soort antenne voor die signalen fungeren. Dit hoeft niet noodzakelijk de kabel te zijn waar je tv aan hangt, maar kan ook een andere zijtak zijn.. Tot het overdrachtspunt kun je namelijk ook signaal terug de kabel in 'zenden'. (Dit geintje werdt vroeger wel gebruikt door tv-piraten om op een tvzender die snachts niet uitzond een videorecorder in te regelen en dan gedurende de nachtelijke uren hun eigen programma via dat kanaal in het hele kabelnet van die stad uit te zenden..)

DatDus.DE --- DatDus!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:35

TommyGun

Stik er maar in!

Je hebt eerst een no name kabel naar boven die vervolgens een Hirschmann wordt?

Dat heeft dan toch geen nut 8)7 Dan moet die no name kabel ook van Hirschmann zijn...

Edit; Ok ga je dus al vervangen :) Suc6

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 22-03-2005 22:44 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Wabs
  • Niet online
bovenste doos is een eind doos, middelste wordt rijg...
verder ga ik kabelmodem grap morgen wel even proberen!
ik vervang iig wel even die 9 meter kabel door hirschmann en dan kijken we wel verder hoe het werkt!
waar zou ik dan zon afsluitweerstand moeten gebruiken?

foto meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/owborgeld/meterkast.jpg

uit de splitter onderaan gaat de linker naar de antenneversterker en de rechter verdwijt weer de grond in.
tis een tering zooi maar het idee is er. en ja ik weet dat het allemaal k*t pluggen zijn op die versterker.

[ Voor 49% gewijzigd door Wabs op 22-03-2005 23:33 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik denk, dat je die anderste splitter pas na de versterker wil aansluiten ...

singaaltechnisch is dat beter .... (de kwaliteit die de versterker krijgt is dan theoretisch beter)

Iperf

• Wabs
  • Niet online
Ja, dat had idd ook gekund, heb nu dus de kabel van beneden naar boven (die 9 meter) vervangen door hirschmann, wat een kut klus (wou neit echt lekker samen met een LAN kabel door 1 PVC buisje) maar het resultaat mag er wezen, TV kijken kan weer zoals het hoort!
thnx all!
nu nog w88 tot Casema in gemeente Zndvoort SLAM!FM de kabel opgooit met STEREO! tis nu mono :X

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 16:35

JeroenT

hoi!

Zowiezo alle pluggen en versterker ook vervangen door hirschmann zal wonderen doen :P

wtf is er eigenlijk gebeurt met die UTP kabel die naar je motorola loopt?

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenT op 26-03-2005 20:25 ]

• pavk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02-2022
Het is ook verstandig om alle eind- en doorvoerdozen van het type HF dicht te nemen. De goedkope van Gamma oid zijn dit niet. Zij hebben ook duurdere en die zijn HF dicht staat op het doosje. Dat van die pluggen heb jezelf al ontdekt alles moet HF dicht zijn dwz met metaal omkleed.

Succes

pavk

• Wabs
  • Niet online
Beeld is nu weer prima :) dus verder er aan knutselen is dnek ik neit nodig

Motorolla kabel is lang verhaal:
Die kabel loopt vanaf het modem in de meterkast naar 1ste verdieping waar de router staat. (Zelfde 9 meter als die laatste kabel die ik vervangen heb) Er loopt dus een UTP en een hirschmann coax kabel door 1 PVC buisje, dit gaat met een hoop moeite (veel bochtjes etc) Nu is er op die kamer van de router ook een FAX en op mijn kamer (die 8 meter naar boven) ook een telefoon. om er voor te zorgen dat er niet NOG 2 kabels door dat buisje hoeven heb ik die UTP kabel opgesplitst. 4 aders voor lan 2 aders voor fax en 2 voor telefoon op zolder.
Werkt echt prima :Y) ziet er alleen iets minder uit. maar daar heeft niemand last van :*)

Verwijderd

Wabs schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 23:09:
bovenste doos is een eind doos, middelste wordt rijg...
verder ga ik kabelmodem grap morgen wel even proberen!
ik vervang iig wel even die 9 meter kabel door hirschmann en dan kijken we wel verder hoe het werkt!
waar zou ik dan zon afsluitweerstand moeten gebruiken?

foto meterkast:

[afbeelding]

uit de splitter onderaan gaat de linker naar de antenneversterker en de rechter verdwijt weer de grond in.
tis een tering zooi maar het idee is er. en ja ik weet dat het allemaal k*t pluggen zijn op die versterker.
Als ik zo de foto bekijk dan zou ik zowiezo geen kabels oprollen maar gewoon inkorten. Hoe korter hoe beter :)

Voor de rest; zoals mischien ook al wel door andere gotters aangegeven; overal de dikste kabels gebruiken die er zijn en gebruik maken van een hirschmann versterker. Is echt beter dan SoundEx. En ik spreek uit ervaring.
Pagina: 1