[debian] boot script opstarten als user ... ipv root

Pagina: 1
Acties:

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:48
ik heb een script wat ik als user wil starten. Dat script staat al in /etc/rc2.d/ en start ook netjes op als root... Ik dacht dat als ik bovenaan het script dit zou zetten dat het wel zou werken maar helaas:

su -c user

iemand suggesties?

Verwijderd

Waarom zou je dat willen bij een bootscript?

Met sudo lukt het overigens wel denk ik :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
Ander script maken met als inhoud

code:
1
su - $eenofandereuser -c "/etc/rc2.d/scriptdatjewiltuitvoeren"

Ik geloof niet dat je binnen een script privileges kunt droppen eigenlijk, denk het niet. Maar je kunt een ander script (of programma) in ieder geval wel aanroepen met minder privileges.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ze doen het zelf wel met su zo te zien, "su - postgres -c /usr/lib/postgresql/bin/postgresql-startup" in het opstartscript van postgresql.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
^^ waar dacht je dat ik dat net uit heb gejat blaataaps. Heheh :D

• savale
ehm in de documentatie staat volgens mij toch echt dat je eerst su -c "command" <user> moest doen... maar is dus andersom...
Het is trouwens voor een download script dat ik als user wil laten runnen tijdens boot.

• blaataaps
  • Niet online
Heb je cron al overwogen? :)

• savale
heb nog nooit van cron gebruik gemaakt...maar als dat beter is ga ik dat gewoon doen natuurlijk

• blaataaps
  • Niet online
Nou, het is niet zozeer beter, als wel dat het speciaal is om dingen periodiek uit te voeren (bijvoorbeeld bij het opstarten).
Zie man 5 crontab voor de speciale toevoegingen bovenop de normale set om dingen bij elke reboot uit te voeren.
Pagina: 1