Toon posts:

[VB 6] Algemene afdrukklasse

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij zeggen of er binnen VB een algemene afdrukklasse bestaat? Ik wil namelijk zowel worddocumenten als HTML-documenten doorsturen naar een virtuele printer. Ik weet dat je voor worddocumenten de 'PrintOut-method' kunt gebruiken, echter is dergelijke functionaliteit volgens mij niet beschikbaar voor het MSHTML-object binnen VB. Bovendien lijkt het me sowieso handig als het programma (dat serverside moet werken) niet afhankelijk is van libs van MS Word en aanverwanten.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Hoe precies denk je een Word document te printen zonder Word?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus niet mogelijk? Je kunt onder DOS toch ook een printcommando geven zonder het specifieke bestand te openen? De printer handelt het specifieke bestand toch af zoals het afgehandeld moet worden?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:52

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:43:
Dat is dus niet mogelijk? Je kunt onder DOS toch ook een printcommando geven zonder het specifieke bestand te openen? De printer handelt het specifieke bestand toch af zoals het afgehandeld moet worden?
Denk je dat je printer een Word-document snapt? Als ik jou een Chinees boek geef zonder instructies hoe het werkt en wat de vertaling is, snap je er ook weinig van.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
gorgi_19 schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:44:
[...]

Denk je dat je printer een Word-document snapt? Als ik jou een Chinees boek geef zonder instructies hoe het werkt en wat de vertaling is, snap je er ook weinig van.
Het is dus ook niet mogelijk om worddocumenten af te drukken zonder MS Word geinstalleerd te hebben?

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:06

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:47:
[...]

Het is dus ook niet mogelijk om worddocumenten af te drukken zonder MS Word geinstalleerd te hebben?
Jawel hoor.
Via de wordviewer bijvoorbeeld. Of applicaties die word 'snappen', zoals Wordpad (je gaat alleen nat zodra er meer dan tekst wordt gebruikt) en Open Office.

[ Voor 15% gewijzigd door sopsop op 22-03-2005 14:52 ]

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:08
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:43:
Hij handelt 'm af omdat het alleen maar pure ASCII is ;) Als je dus een Word document op die manier zou sturen zou je waarschijnlijk hetzelfde prut krijgen als dat je het document in Notepad opent (denk ik dan).

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Verwijderd

Topicstarter
riezebosch schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 14:53:
[...]

Hij handelt 'm af omdat het alleen maar pure ASCII is ;) Als je dus een Word document op die manier zou sturen zou je waarschijnlijk hetzelfde prut krijgen als dat je het document in Notepad opent (denk ik dan).
Ok. dan weet ik dat ook weer. ;)

Kan er iemand dan zeggen hoe ik een geopend HTML-document kan afdrukken? Ik kan namelijk niet zo snel een 'PrintOut' vinden o.i.d. Onderstaand wat ik nu heb.
Visual Basic:
1
2
Dim oHTML As New MSHTML.HTMLDocument
    oHTML.Open "test.htm"

• riezebosch
Volgens mij kan je als parameter meegeven dat ie 'm ook gelijk af moet drukken (je kan het document geloof ik zelfs 'hidden' openen).

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Verwijderd

Topicstarter
riezebosch schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 15:09:
Volgens mij kan je als parameter meegeven dat ie 'm ook gelijk af moet drukken (je kan het document geloof ik zelfs 'hidden' openen).
Het systeem opent het document standaard 'hidden'. Een afdrukparameter meegeven kan niet voor zo ver ik kan zien. Zou ik anders een instantie van MS IE moeten maken en via die instantie het document moeten openen en afdrukken?

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:06

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Probeer het eens op deze manier: http://www.websupergoo.com/abcpdf-1.htm
Maak er eerst een PDFje van.

Verwijderd

Topicstarter
boppert schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 15:30:
Probeer het eens op deze manier: http://www.websupergoo.com/abcpdf-1.htm
Maak er eerst een PDFje van.
Ik heb slechte ervaringen met dergelijke programma's. Vaak werken ze totaal niet. Vandaar ook dat ik liever die PDFCreator-printer gebruik. Bij nader inzien zijn de prints vanuit MS IE naar de PDFCreator-printer niet goed. Er zit teveel bovenruimte. Is het mogelijk om d.m.v. een shellscript uit te printen via Mozilla FF?

• Ullie
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Staan de bestanden gewoon op een schijf? Dan kun je ook iets doen met shellexecute:

Visual Basic:
1
ShellExecute(Me.hwnd, "print", "bestandspad", "", 0, SW_SHOWNORMAL)

Enig nadeel is dan dat je verder geen instellingen kunt doen

Verwijderd

Topicstarter
Ullie schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 22:00:
Staan de bestanden gewoon op een schijf? Dan kun je ook iets doen met shellexecute:

Visual Basic:
1
ShellExecute(Me.hwnd, "print", "bestandspad", "", 0, SW_SHOWNORMAL)

Enig nadeel is dan dat je verder geen instellingen kunt doen
ShellExecute is .Net merk ik. Bestaat er een VB 6 equivalent van? Ik zat verder nog te denken aan het automatiseren van het afdrukken met Fx doormiddel van de command line opdrachten. Echter is daar helemaal geen info over te vinden.

• riezebosch
offtopic:
ShellExecute was idd ook de functie waar ik naar op zoek was

ShellExecute is gewoon een API-functie, en als je even verder gezocht had kon je zien dat er ook implementaties voor VB voor te vinden zijn.

Pagina: 1