Vreemde crash

Pagina: 1
Acties:

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 01:17
Een kennis van me klaagde over vage PC-problemen na het installeren van Windows XP, dus... PC bij me afgedropt en ik aan de slag (BIOS, firmware, drivers, etc etc). Echter, ik had eigenlijk bar weinig last van problemen muv. het dat Norton 2005 op een PIII 650 geen goed idee is.
Na het installeren van het eea en van XP2 op internet aangesloten om nog ff de laatste update's op te halen. Echter tijdens het installeren van de diverse updates kreeg ik opeens een zwart beeld met wat vage lijnen, het HD-lampje ging continu branden en er was niks meer mee te beginnen.
Daarna PC weer opnieuw opgestart, nog eens WU geprobeerd en weer hetzelfde na een tijdje.

Als ik de forums en google erop nalees zijn er drie mogelijkheden:
- CPU te te hoog geklokt oid.
- Videokaart gaar / te hoog geklokt.
- Voeding gaar.
- Moederbord gaar.

In het BIOS ff naar de temperaturen gekeken, en die zijn vrij laag (33-35) zover ze correct zijn natuurlijk. Videokaart is onboard (ALi M1634) en dus niet overklokt. Getest met DXDiag en das geen probleem. Geprobeerd om eens de CPU-snelheid in het BIOS lager te zetten, maar dat werkte niet (staat op 600, maar geeft nog steeds 650 aan)

Vraag is nu, wat is nu eigenlijk precies het probleem. Ik weet dat ze bij die vriend thuis brakke stroom hebben, maar of daardoor de voeding nu gaar is of het moederbord/videokaart? Wat vooral vreemd is dat ie bij het installeren van SP2 geen enkel probleem had (wat toch 2 uur duurde) maar dat ie zeker 8 keer gecrasht is bij het updaten via WU (en 2 keer toen ik hem een paar uur idle had staan).

Moederbord is PCCHIPS M754L 1.5b, CPU is PIII 650Mhz (6.5x100), 128MB@100Mhz.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Om je PC terug te klokken, moet je denk ik jumpers op het moederbord omzetten.
Hoe je ze in moet stellen, kan je vaak vinden in de manual.

Als ik een gok mag wagen, dan denk ik dat het geen van allen is eigenlijk. De PC werkt gewoon, en loopt alleen tijdens WU vast. Dus ligt het eerder aan WU (en de bijbehorende software) dan aan je PC, anders zou die vaker crashen en gek doen...

Verwijderd

Normaal zoek ik liever het exacte probleem uit, maar in dit geval ligt het waarschijnlijk toch aan de windows installatie en dus raad ik je aan om winXP opnieuw te intstallen.

• Wawapaupah
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-11-2017
Kan het ook niet aan je geheugen liggen? Ik namelijk ooit zo'n soort probleem ook gehad dat hij bij veel gebruik van geheugen (dus met name bij updates installeren) hij opeens vastliep en zwarte vage schermen gaf. Nadat ik het geheugen verwijderd had en het oude er weer in liep de pc "perfect" (naast dat hij toen enorm traag was).

• Klaus_1250
GJ-tje schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:28:
Om je PC terug te klokken, moet je denk ik jumpers op het moederbord omzetten.
Hoe je ze in moet stellen, kan je vaak vinden in de manual.
Was ik al bang voor. Tis niet echt een vriendelijk moederbord, dus ff een jumper verzetten is er niet bij. Maar ik betwijfel of dat het is.
Als ik een gok mag wagen, dan denk ik dat het geen van allen is eigenlijk. De PC werkt gewoon, en loopt alleen tijdens WU vast. Dus ligt het eerder aan WU (en de bijbehorende software) dan aan je PC, anders zou die vaker crashen en gek doen...
Hij zou met Win98 altijd gewoon gewerkt hebben, zonder problemen. Maar dat kan toeval zijn. Echter, hij loopt voornamelijk tijdens WU vast, maar dus ook twee keer na een lange tijd idle. Het feit dat ie echter van die rare strepen op het beeldscherm zet, duidt ihmo op een hw-probleem. Driver-issue oid geven meestal BSOD of resets. BIOS is ook up-to-date (is een oud moederbord, maar het is iedergeval uit laat 2002).

• Klaus_1250
Wawapaupah schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:32:
Kan het ook niet aan je geheugen liggen? Ik namelijk ooit zo'n soort probleem ook gehad dat hij bij veel gebruik van geheugen (dus met name bij updates installeren) hij opeens vastliep en zwarte vage schermen gaf. Nadat ik het geheugen verwijderd had en het oude er weer in liep de pc "perfect" (naast dat hij toen enorm traag was).
Ook aan gedacht, heb tijdens het updaten zitten kijken naar het geheugen-gebruik. Was vrij hoog, maar er was altijd nog zo'n 20MB+ fysiek vrij. Op andere momenten. bv. tijdens opstarten was er veel minder fysiek vrij.

Ook aan gedacht om er ff een ander reepje geheugen in te stoppen, maar ik weet eigenlijk te weinig van de PC af of te weten of dat slim/veilig is (al een paar keer meegemaakt dat iemand zijn mobo sloopte met geheugen dat gewoon had moeten werken).

• Klaus_1250
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:29:
Normaal zoek ik liever het exacte probleem uit, maar in dit geval ligt het waarschijnlijk toch aan de windows installatie en dus raad ik je aan om winXP opnieuw te intstallen.
Breng hem vanmiddag terug, dus ik denk niet dat dat gaat lukken :-( Had eigenlijk sowieso gehoopt dat als er een probleem was, de installatie van SP2 het zou fixen.
Enigste wat zou kunnen zijn mbt. stabiliteit is het feit dat ie zonder ACPI is geinstalleerd (BIOS was tijdens originele XP-installatie te oud). Nu werkt ie met APM en dat heb ik ook in het BIOS geselecteerd.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Videokaart zou mijn eerste gedachte zijn. Brak geheugen/cpu//voeding, tsja. Je zult echt even moeten testen. Download en brand dit eens en probeer zoveel mogelijk te testen. Ik weet niet of je de beschikking hebt over een losse videokaart, daar zou je ook nog even mee kunnen testen. Eventueel een knoppix cd branden en daarvan booten. Mocht Linux probleemloos werken is het duidelijk dat het toch een softwareprobleem is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1