Toon posts:

IExplore problemen (vreemd geheugen probleem)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al tig topics doorgelezen maar nergens een topic die op dot probleem lijkt.

In windows XP (met sp2) komen er willekeurig foutmeldingen. IExplore fout en moet worden afgesloten. Heb memtest86 (v. 32) gedraaid en daar bleek het geheugen op test5 14000 fouten aan te geven. Aangezien nog garantie was is dit geheugen omgeruild (pc is 1,5 maand oud en heeft nog niet optimaal gedraaid). Nu met het nieuwe geheugen krijg ik dezelfde fouten in memtest. Heb al het geheugen op een andere geheugenbank geprobeert maar ook dat helpt niet. Heb toen FSB op 133 gezet en dan blijven de problemen uit. Echter mijn sempron 2800 draait dan op 1600 Mhz en dat kan niet de bedoeling zijn.

Ook geprobeert om de geheugen instellingen in de bios aan te passen echter heeft dit ook geen positief resultaat. Mijn vermoeden is dat het moederbord niet goed meer is. Kan iemand me aangeven wat ik nog zou kunnen proberen? Het heeft dus schijnbaar met de FSB van de processor te maken. De processortemp is overigens 53 gr. stressed.

1. geheugenprobleem (compatibiliteit met Twinmos en MSI?
2. Mobo brak?
3. CPU?

De pc:
MSI KT6-V, AMD Sempron 2800+, Artic cooling, Maxtor 120 GB IDE, Twinmos pc3200/400 512 MB geheugen, 350 Wt. voeding Aopen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je werkt wel ESD veilig wanneer je sleutelt aan je computer?

Memtest86
Memtest86+

Probeer ze allebei eens. :)

Je cpu hoort op 12x 166MHz (2GHz) bij 1,60V te draaien.

Komt het systeem door een paar uur 3Dmark of Prime95 (torture test) heen?

Zijn de spanningen van je voeding nog optimaal? Het gaat om de +3.3, 5 en 12V lijnen. Deze mogen maximaal 5% afwijken.

Misschien heb je hier wat aan: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Toen waren beige computers heel gewoon.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Of misschien is gewoon je moederbord kapot. :?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Beide memtest al geprobeert. Blijft fouten geven. De processor staat op fsb 166 mulipl. op 12. Precies zoals het hoort. Is niet OC. Ook inmiddels al nieuwe bios. Helpt niet.

Die link die je me gaf schrijft dat als test5 fouten geeft waarschijnlijk de CPU slecht is.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zijn de fouten weg wanneer je de L2/L1 cache uitschakeld?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 15:56:
Dat ga ik vanavond nog even proberen. Mochten dan de fouten weg yijn duidt dat dan definitief op een brakke CPU?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 17:00:
[...]

Dat ga ik vanavond nog even proberen. Mochten dan de fouten weg yijn duidt dat dan definitief op een brakke CPU?
Yup.

Zijn ze er echter nog steeds, dan kan het wel eens compatibility zijn - check exact de chips op je reepjes met de getest lijst van MSI voor je bord.

Verder kan het zijn dat de timings te strak of de voltages te laag staan. Zet de voltage sowieso op 2.7V, probeer de timings eens helemaal los te gooien en dan op 166MHz te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
Heb je ook gedacht aan de cas latencies?
probeer je cas latency eens op 2.5 of 3 te zetten en kijk of het probleem zich dan nog voor doet (controleer uiteraard ook even op welke latency het geheugen zou moeten draaien aldus de specs)

*edit* ik was traag dus

[ Voor 7% gewijzigd door kippetje01 op 22-03-2005 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 15:56:
Als ik in Bios Internal cache uitzet dan geen fout met memtest. Lees hier dat iemand voltage voor RAM op 2,7 heeft staan. Ik vind dit nogal aan de hoge kant. Ga het wel proberen. Tot nu toe wijst alle sop een brakke CPU. Ik sta altijd open voor meer opties.

Verwijderd

Topicstarter
Zeer vreemd. Heb net een cmos clear gedaan en Bios opnieuw ingesteld. Alle fouten in test 5 verdwenen. Laat 'm maar eens een nachtje lopen met de kast open om te kijken of het misschien een temp probleem is.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
en hoe is het afgelopen?

Verwijderd

Topicstarter
Vannacht laten lopen en geen foutmeldingen meer gehad. Eigenlijk is er niets veranderd in de hardware (buiten een modem dat ik eruit heb gehaald). Ik kan me toch niet voorstellen dat een modem (sweex hardwar intell chip) geheugenfouten in memtest kan geven. Ook met L1/L2 cache aan blijven de fouten nu weg.

Fsb staat weer op 166 en geheugen weer alles op auto. Dit weekend ga ik alles nog wat grondiger testen en XP weer installeren.

Vertel me nu AUB dat het niet aan een modem kan liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Vannacht laten lopen en geen foutmeldingen meer gehad. Eigenlijk is er niets veranderd in de hardware (buiten een modem dat ik eruit heb gehaald). Ik kan me toch niet voorstellen dat een modem (sweex hardwar intell chip) geheugenfouten in memtest kan geven. Ook met L1/L2 cache aan blijven de fouten nu weg.

Fsb staat weer op 166 en geheugen weer alles op auto. Dit weekend ga ik alles nog wat grondiger testen en XP weer installeren.

Vertel me nu AUB dat het niet aan een modem kan liggen. Bedánkt

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Steek je modem er eens terug in en test dan nog eens. Als hij dan opnieuw fouten geeft dan kan het wel eens aan je modem liggen. Die heeft misschiens een conflict met andere hardware. Ik heb ooit zo eens gehad dat een geluidskaart (Creative Labs SB live player 1024, of zoiets) niet samenging met een 56k modem (goedkoop merk) Ik heb toen een andere modem gekocht en nooit geen probleem meer gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het onbegrijpelijk. Als ik het modem weer terugzet dan geeft onmiddelijk memtest weer fouten.

Gelukkig heb ik vanwege ADSL het modem niet nodig en laat ik het maar achterwege. Toch blijf ik het vreemd vinden dat door een modem het geheugen met memtest fouten aangeeft. Hopelijk helpt dit verhaal ook nog anderen. Bedankt voor alle raad.
Pagina: 1