[Win2003] client krijgt geen IP van DHCP server

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Hoi,
ik heb hier een Windows 2003 Server draaien waar 2 clients aanhangen, nu had ik daar dus een DHCP server op geinstalleerd voor de gemakkelijkheid, maar sinds ik client 2 heb losgekoppeld en ff vervangen door een andere pc, krijgt deze nu geen IP adres meer toegekend (de vervangmachine heeft ff op internet gekund, maar na een herstart ook niet meer, en dus nu ook de normale client niet meer). Ik wordt er zo stilletjes aan gek van, ik heb natuurlijk al geprobeerd van het IP te "releasen" en "renewen" met ipconfig, maar steeds weer krijgt hij gewoon intern een IP toegewezen in de range 169.254.x.x.
Dan heb ik nog geswitched van NIC, maar ook dat mocht niet baten.
Client 1 krijgt wel altijd netjes een IP adres als ik release/renew, wat het extra vreemd maakt, want beide machines draaien XP Pro met SP2 en zijn zowat identiek geconfigureerd.
Ik heb ook al de DHCP server herstart. Iemand enig idee?

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Al eens geprobeerd om op de client pc een vast ip in de juiste range toe te voegen en dan naar de server proberen te pingen....

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Jep sorry, vergeten te vermelden, heeft time-outs als gevolg, wat lijkt op een firewall probleem, alleen kan ik met client 1 wel perfect pingen naar de server...

Edit/
Ik heb trouwens ook al eens een andere pool aangemaakt met 100 adressen en de oude weggegooid, maar mocht niet baten spijtig genoeg...

[ Voor 32% gewijzigd door Ranzy op 22-03-2005 12:05 ]

• ksmedts
Zie je op de router en achter op je netwerk kaart de lichtjes branden dat er een kabel verbinding is?

Misschien een beveiliging op je router aan staan (MAC filtering??) Zou de router ff helemaal resetten en opnieuw configureren zonder enige vorm van beveiliging aan te zetten.

Probeert jouw router toevallig ook dhcp en dns server te spelen???? zo ja zou ik die alletwee op de router uitzetten en alleen je 2003 server in te stellen voor deze twee rollen.

[ Voor 25% gewijzigd door ksmedts op 22-03-2005 12:07 ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Sorry, misschien duidelijker moeten vermelden, maar de Win2003 Server speelt zowel router als dns server als dhcp server, een manusje van alles dus, en aangezien client 1 wel perfect een IP krijgt toegewezen ligt het volgens mij niet aan de beveiliging op de server...
De lichtjes branden ook allemaal ja.

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-01 16:02

Devion

Space for rent ;-)

DHCP Scope wel groot genoeg? :)

• ksmedts
^^^^^^^^^^
Ranzy schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 11:58:

Ik heb trouwens ook al eens een andere pool aangemaakt met 100 adressen en de oude weggegooid, maar mocht niet baten spijtig genoeg...
Hoe zitten de systemen dan op elkaar aangesloten???? Hub/ Switch 3 netwerkkaarten in je server...

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik had precies hetzelfde probleem.
Clients kregen geen IP om een of andere vage reden, maar het APIPA(169.254.X.X) adres.
Toen ben ik wat met de DHCP server aan het spelen geweest en toen een super-scope ingesteld.
het rare is dat deze wil ip-adressen uitdeelt.
probeer maar eens een super-scope aan te maken misschien dat dat scheelt.

edit:
sorry niet helemaal goed gelezen dat 1 pc wel een ip krijgt.
miss speelt firewall dan een rol???

[ Voor 17% gewijzigd door degroot op 22-03-2005 12:44 ]

www.degroot-it.nl

• The Eagle
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De 169.254.x.x range is een range die wordt gebruikt als er geen dhcp-server gevonden kan worden. Je moet het dus denk ik eerder in je NIC's en je bekabeling zoeken lijkt me. Andere poort van je hub / switch zou je ook kunnen proberen als dat relevant is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Ab_dullah schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:29:
Hoe zitten de systemen dan op elkaar aangesloten???? Hub/ Switch 3 netwerkkaarten in je server...
In de server zitten 2 NIC's, een public (waar dus internet binnenkomt) en een private, de private is aangesloten op een switch, waarop de clients zijn aangesloten.

@ degroot:
Firewall kan volgens mij niet het probleem zijn, de clients hangen aan de private NIC en die staat ingesteld als trusted, dus geen firewall.

@The Eagle:
Ja dat weet ik wel, aan de NICs ligt het in elk geval al niet, dat heb ik eerder al uitgesloten, de kabel zou kunnen, maar ik betwijfel het, aan de kopjes is in elk geval niets te zien, alle kabeltjes maken mooi contact, en erg oud is hij nu ook weer niet. Maar ik zal ff een andere poort op men switch proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ranzy op 22-03-2005 13:26 ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
The_Eagle schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:50:
Andere poort van je hub / switch zou je ook kunnen proberen als dat relevant is :)
Allright, bank vooruit voor The Eagle! Waarschijnlijk maakte de kabel toch slecht contact met de switch... Maar de rest ook bedankt voor het brainstormen hoor. ;)
Pagina: 1