Toon posts:

[hdd] hdd niet herkend in bios: hdd dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Pas een nieuw systeem aangeschaft met onder andere de volgende onderdelen:
A8N-SLI (non-deluxe)
maxtor diamondmax plus 10 SATA
Antec SLK-2650 BQE kast incl. 350 W voeding
athlon 64 3500+

Bij het in elkaar zetten bleek de harde schijf niet herkend te worden in het BIOS (SATA master 1: none). De DVD-brander (BenQ 1620 PRO) wordt wel herkend maar die zit dan ook een IDE poort.

Wat ik heb geprobeerd:
- andere SATA poort gebruiken ==> noppes
- andere SATA kabel ==> geen verschil
- alleen voeding in harde schijf en kijken of hij tijdens opstarten van computer opspint.
Ik hoor niks en ik voel niks trillen als ik de harde schijf in mijn hand houd.
- PowerMax tooltje van Maxtor gebruikt. Dit tooltje zegt dat de harde schijf niet is aangesloten.
Edoch, hij is wel aangesloten.
- Met multimeter voedingsspanning gecontroleerd op de voedingskabel voor de hdd: netjes 12.00 V en 5.00 V.

De harde schijf is dus spiksplinternieuw, maar ik heb zeer sterk de indruk dat hij dead-on-arrival is.
Heeft iemand suggesties om nog te proberen voordat ik de hdd terugstuur? Misschien wat instellingen in het BIOS die ik over het hoofd zie? (RAID staat uit)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:36

lier

MikroTik nerd

Even in een ander systeem testen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Heb helaas geen ander systeem met SATA. Ook niemand in de kennissenkring.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
hang hem eens aan de voeding, maar sluit hem niet aan op de pc zelf. Als hij dan niet gaat opspinnen is hij duidelijk dood.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem alleen aan de voeding gehangen (Geen data kabel erin). Ik hoor en ik voel hem dan niet opspinnen.

Als dit betekent dat de hdd dan dood is dan heb ik in ieder geval zekerheid. Komt het vaak voor dat harde schijven DOA zijn?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Geen idee of het vaak is, maar het is absoluut mogelijk, dat blijkt wel. Ik zou iig gewoon terug gaan naar de winkel.
Pagina: 1