BSOD en opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Left
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 20:43
Mijn pc heeft een aantal problemen en ik kan er maar niet achter komen wat de oorzaak is.
Sinds ik hem heb (bijna een jaar) geeft hij heel af en toe een blauw scherm. Het komt op willekeurige momenten, dus niet onder zware belasting of zo. Ik heb alle cpu en memory tests al gerund maar die kunnen geen fout vinden. Helaas heb ik de melding bij het blauwe scherm nooit opgeschreven, maar het was iets als een illegal memory access en er stond een aanbeveling bij om bios cache uit te zetten.
Dat heb ik gedaan, ik heb alle nieuwste drivers geinstalleerd maar het hielp niet.

De afgelopen maand is er niets bijzonders gebeurd, totdat gister opeens mijn computer niet meer op wilde starten! Dat wil zeggen, hij kwam nog wel zover dat hij het merk van mijn bios op het scherm toonde, ik hoorde heel even de harddisk ratelen en er kwam 1 normale piep, maar toen bleef hij hangen. Ik kon ook niet in het bios menu komen. Ik heb toen zoveel mogelijk randapparatuur losgekoppeld en het nog een paar keer geprobeerd, ook een keer met een andere harddisk geprobeerd te booten, maar niks hielp.
En vandaag probeerde ik het nog een keer, en toen startte hij weer normaal op!

Ik heb helaas niet de beschikking over een andere pc om een andere voeding of moederbord te proberen, en verder treedt dit probleem dus maar heel af en toe op. Toch zou ik graag uit willen vinden welk onderdeel de boosdoener is. Of heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

Hier zijn mijn systeem specs:

AMD64 3000+
MSI K8T NEO moederbord
Chieftec kast met 350W voeding
1 Gb Kingston geheugen (1 plankje)
WD Raptor 36 GB (primary HD )
Maxtor 130 GB (secondary)
BenQ 822A dvd writer
firewire kaart
Apacer 7 in 1 interne usb cardreader
Ati radeon 9200SE videokaart
NVidia Tnt ultra 64 2e videokaart
en op elke videokaart een monitor

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FAQ al doorgelezen? Dan had je vast ook al deze: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gevonden, of niet? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als de combo mobo/CPU/geheugen/videokaart zelfs kaal op een houten plankje niet wil opstarten, dan zou ik het boeltje toch maar naar de PC-boer retourneren en laten testen. Aangezien je aangeeft zelf niks bij de hand hebt om het e.e.a. te uitsluiten.

• Left
Ik had de FAQ inderdaad doorgelezen, maar er stond niet echt iets bruikbaars tussen. Omdat ik dus geen andere pc bij de hand heb waarin ik mijn voeding of mobo kon uitproberen. Maar los daarvan is het gewoon heel lastig testen omdat mijn pc 9 van de 10 keer normaal werkt .. Dus zelfs als ik een andere pc tot mijn beschikking zou hebben en ik zou de boel gaan uitproberen dan hoef ik er nog niet achter te komen wat het probleem is.

Verwijderd

Heb je al eens een bios reset geprobeerd. Het kan ook aan je RAM liggen want 1 beep wil meestal zeggen dat er iets mis is met je RAM geheugen ( Dit is bij AMIBIOS toch zo)

Groeten en succes,
;)

• ccc456
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik denk ook dat het geheugen het probleem kan zijn.

Award and Phoenix BIOS:1 short beep: Normal
2 short beeps: CMOS error
1 long and 1 short beep: DRAM error
1 long and 2 short beeps: Video card error
1 long and 3 short beeps: Keyboard error
1 long and 9 short beeps: ROM error
Long continuous beeps: DRAM not installed correctly
Short continuous beeps: Bad power supply

AMI BIOS:

1 short beep: DRAM flash error
2 short beeps: DRAM ECC check error
3 short beeps: DRAM detect error
5 short beeps: CPU error
6 short beeps: Keyboard error
8 short beeps: Video card error
9 short beeps: ROM error
1 long and 3 short beeps: Bad DRAM
1 long and 8 short beeps: Video card error

Draai eens memtest 8)

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 13:46
ccc456 schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 11:51:
Ik denk ook dat het geheugen het probleem kan zijn.

1 short beep: DRAM flash error

Draai eens memtest 8)
Ik heb alle cpu en memory tests al gerund maar die kunnen geen fout vinden.
Ik denk eerder dat het je mobo is... aangezien je je mem al getest hebt (en je bios geupdate?).

[ Voor 8% gewijzigd door Sluuut op 23-03-2005 12:29 ]

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Left
Yep ik heb mn geheugen uitgebreid getest met memtest. En ik heb de laatste versie van msi's bios geinstalleerd.
Dus ik zoek het zelf ook een beetje in de richting van mijn mobo, of misschien van mijn voeding. Zijn er geen tests die ik kan doen om te kijken of mijn voeding helemaal goed werkt?
Pagina: 1