Toon posts:

Temperatuur te hoog misschien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een PC met de volgende specs:

MB: MSI K8N Neo Platinum
CPU: AMD Athlon 64 3400+
MEM: 1024 MB DDR
KAST: Antec Performance 1080 Plus / ANTEC 430 TruePower (Voeding)

Nu heb ik de volgende temperaturen gemeten met SiSoft Sandra:
MB - 29C
CPU - 45C
AUX / POWER - 58C

Nu is mijn vraag is AUX / POWER niet te hoog en wat kan ik hier aan doen om deze temperatuur lager te maken?

Mijn systeem is al 2 keer tijdens World of Warcraft automatisch uit gevallen en moest het stroom er helemaal af om weer aan te kunnen zetten. Soms lukte dit wel, soms gaf het systeem een soort van klik geluid en ging het niet aan. Pas na 2 minuten kon het weer aan.

Ben benieuwd . . .

Groeten,
Vincent

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:57

Nemesizz

Untouchable

AUX/Power zijn de chippies vlakbij de CPU die voor de juiste voltage moeten zorgen.

Deze dingen zijn idle (cpu idle dus) vaak koeler dan de CPU zelf, maar als de cpu stressed is, worden deze vaak warmer dan de CPU. Een temp boven de 50 graden is dan ook heel normaal voor die dingen.

Ze mogen ongeveer 100 graden worden meende ik.

Als je weinig airflow in de buurt van de socket hebt (wat nogal eens gebeurt met WC) dan worden ze zelfs een graad of 134....

Verwijderd

Topicstarter
Wat kan er dan voor zorgen dat mijn systeem tijdens bijvoorbeeld World of Warcraft uitvalt en waarbij ik dan vervolgens de stroomvoorziening er af moet halen, wil ik hem weer aan kunnen zetten?

Situatie:
Ik speel WoW. Computer slaat plotseling uit. De groene LED van mijn Antec Performance 1080 Plus blijft rustig aan en uit knipperen, echter de computer lijkt uit. Ik kan dan ook het systeem niet meer aan of uit doen met behulp van de power knop. Er gebeurt dan niets.

Vervolgens moet ik dus de schakelaar achter op de kast even uit en weer aan zetten en dan doet het systeem het meestal weer. Echter kan het soms zo zijn dat ik op de power button druk, maar dat ie niet direct weer aan gaat. Het systeem / power hikt dan, althans zo lijkt dat. Dan hoor ik een klik geluid en gaat het niet aan. Dan wederom eventjes stroomvoorziening weer uit en aan doen en dan wederom power knop. Vervolgens doet het systeem het weer wel.

Wat kan het dus wel zijn?

Verwijderd

Ik zou even een andere voeding proberen.

Je zou er kleine heatsinkjes op je mosfets kunnen plakken. Ik geloof dat Zalman en Coolermaster ze wel hebben met dubbelzijdig plakband. Misschien dat dit helpt? Baat het niet dan schaadt het niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 12:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 12:48:
Ik zou even een andere voeding proberen.

Je zou er kleine heatsinkjes op je mosfets kunnen plakken. Ik geloof dat Zalman en Coolermaster ze wel hebben met dubbelzijdig plakband. Misschien dat dit helpt? Baat het niet dan schaadt het niet.
ik heb over die dingen altijd al wat willen weten..
zit er echtwoon dubbelzijdig pakband aan de onderkant die je OP een chipplakt ?
en koelt dat nou echt goed (ondanks de laag plakband dan) ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2005 @ 13:36:
[...]

ik heb over die dingen altijd al wat willen weten..
zit er echtwoon dubbelzijdig pakband aan de onderkant die je OP een chipplakt ?
en koelt dat nou echt goed (ondanks de laag plakband dan) ?
Het is warmtegeleidende dubbelzijdig plakband en ja het koelt goed maar een fannetje erop voor de nodige airflow is natuurlijk wat beter anders blijft die warmte daar rondhangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 16:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lieve mensen,

De kogel is door de kerk. Ik heb de voeding controleerd in een ander systeem en dat systeem ging wel aan. Dus de voeding is het probleem niet. Het geheugen is ook prima. Dan rest ons alleen nog het moederbord of de processor. Van het laatste betwijfel ik of dat de oorzaak zou kunnen zijn.
Dan rest ons alleen nog te concluderen dat het moederbord gewoon mol is.

Ik heb het dan ook naar een computerzaak gebracht en mag nu gaan wachten op dezelfde conclusie die zij zullen gaan trekken, na een "grondig onderzoek".
Maar het is niet anders, heb het immers daar ook gekocht en dus wil ik gebruik maken van de garantie en dus moeten zij zelf ook even testen.

Het moederbord zullen ze dus gaan vervangen. Althans daar ga ik vanuit. Mocht het zo zijn, dan duurt het wel eventjes. Ze hebben namelijk het desbetreffende moederbord niet op voorraad en dus zullen ze het moederbord op moeten sturen en kan ik wachten tot MSI een nieuw moederbord naar de winkel terug stuurt. Al met al kan ik dus mijn PC weken kwijt zijn.

Althans dat vertelde ze me in de winkel. Ze hebben het moederbord niet op voorraad en dus afhankelijk van de fabriek.

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Wat dacht je van je videokaart dan :?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Als de temps die je noemt, idle-temps zijn, dan zou het me niets verwonderen als je temp te hoog wordt. Misschien dat je in de bios de shut-downtemp in kan stellen en dat die te laag staat.
Pagina: 1