1 Array verdelen over meerdere kanalen

Pagina: 1
Acties:

• Franck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-12-2024
Beste mede GOT'rs

Ik zit met een vraag waar ik eigenlijk geen duidelijkantwoord op heb kunnen vinden. Zowel niet in google als in onze eigen community.

Ook onze eigen RAID FAQ bied geen uitkomst.

De vragen zijn eigenlijk vrij simpel:

a) Heeft het verdelen van een raid volume over 2 of meer kanalen van dezelfde raid controller nut?
b) Heeft het verdelen van een raid volume over 2 of meer raid controllers nut (als het mogelijk is)?

Beide met betrekking tot performance. Dat een raid 1 verdelen over 2 kanalen nut heeft qua data safety begrijp ik wel.

Zou het voor beide vragen nog uitmaken over welk raid type we praten? (b.v. RAID5 t.o.v. RAID10)

Alvast hartelijk dank!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:36
Bij alle arraytypen waarbij je op meerdere schijven tegelijk moet schrijven heeft het zin om de schijven waar tegelijk op geschreven wordt te verdelen over de beschikbare kanalen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) OM FAQ / Beleid » Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
2) Met welke controllers wil je dat proberen? Of ga je gebruik maken van SoftwareRAID? Logisch gezien zal het wel enigszins performancewinst opleveren wanneer je 2-channel IDE RAID controllers hebt en je 4 schijven wil aansluiten.

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 22-03-2005 11:36 ]

• Franck
1) OM FAQ / Beleid » Hoe kan ik mijn IDE kanalen het beste indelen?
2) Met welke controllers wil je dat proberen? Of ga je gebruik maken van SoftwareRAID? Logisch gezien zal het wel enigszins performancewinst opleveren wanneer je 2-channel IDE RAID controllers hebt en je 4 schijven wil aansluiten.
Misschien had ik iets duidelijker moeten zijn over wat voor hardware ik het heb. :)
Het gaat om SCSI RAID controllers zoals de intel SRCZR ROMB controller en de SCRCRU42L etc.

Dus een scsi RAID (Array) controller met een stel scsi schijven.

Leon,

Kan je aangeven waarom? kost het de controller niet meer moeite omdat hij moet gaan uitzoeken wat over welk kanaal moet?

Alvast dank voor de reacties

[ Voor 16% gewijzigd door Franck op 22-03-2005 12:15 . Reden: Spelfouten ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, bij SCSI maakt het niet uit. Zolang je de bandbreedte per channel niet overschrijdt. Wanneer je bijv viermaal U320 disken à 80MB/s op een 2-channel U160 wil aansluiten, dan kun je het beste 2 disken per kanaal aansluiten ipv 4 disken op 1 channel. Want 4x80MB/s levert een theoretische 320MB/s op, ver boven de bandbreedtelimiet van een U160 channel. Kwestie van logisch nadenken en rekenen dus ;)

• Franck
Thanx Balus, dat wou ik horen :)
Pagina: 1