Toon posts:

[Oud mobo]Toch nog gebruiken voor fileserver?

Pagina: 1
Acties:
  • 88 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Laatst heb ik ergens nog een P200 gevonden. Nu netjes opgeknapt en hij kan van mij part de nieuwe fileserver worden. Ik keek even naar het moederbord boekje en ik zag dat hij standaard maximaal maar 8.4 gb disks ondersteund. Nu leek me dit wat weinig en heb ik een biosupdate opgezocht. Het rare is dat er geen info word gegeven over hoeveel gb hij met de nieuwe update gaan ondersteunen. Het is een PCPartner VIB800DS ---> http://www.pcpartner.com/support/bios/VIA694.HTM (helemaal bovenaan)

Weet iemand hoe ik erachter kan komen hoeveel gb ie ondersteund met die nieuwe award bios?

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:34
misschien is het een plan om er een losse pci (p)(s)ata controller in te gooien en als boot drive een kleine hdd te gebruiken. Dan kunnen je grote schijven aan de nieuwe controller en het OS op de kleine disc. een losse controller heb je al vanaf 20€ (of zoiets)

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Eventueel kun je hem ook 2 schijven geven: Eentje van minder dan 8.4GB en eentje die groter is. Die grotere stel je in je bios in als "none" en met wat geluk vindt je OS hem stiekem toch :)
In linux werkt dat in ieder geval, dan kun je met samba een fileserver draaien. Of het in windows ook werkt zou ik niet kunnen zeggen. Linux omzeilt namelijk het bios en lost de adressering van je schijfruimte zelf op als je het bios niet vertelt dat die schijf er is. Op die manier kun je zelfs aan een 486 nog een 200GB schijf hangen (theoretisch) :)

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Zou het lukken met een Promise Ultra100 TX2 Ultra ATA/100 controller van 30 euro? Kunnen hier dan weer 4 grote schrijven aan? Das opzich wel fijn.

En ondersteund linux dan automatisch de software-raid die nu op mijn grote schrijven zit?

Verwijderd

Topicstarter
JA!! Maar dan boot ie nog niet van die schijf... Dus ik moet op een klein schijfje linux installeren, en kan ik dan later mijn raid array mounten? (3 disks in software raid)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 10:48 ]

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

ATA/100 is misschien beperkt tot 128GB. Het hangt er vanaf hoeveel bits gebruikt worden voor de adressering. Als hij 48 bits kan heb je geluk.
Rond ATA100 werd de omslag gemaakt naar 48 bits adressering, waardoor schijven tot vele PB's mogelijk zijn. Dus er zijn ata/100 controllers met en zonder 48 bits adressering.
Op zich ligt die adressering in het bios van die dingen, dus misschien kun je je controller nog updaten als het niet direct werkt.

[ Voor 53% gewijzigd door VROEM! op 22-03-2005 10:50 ]

ieeeepppppp :P

• Bakura Ryou
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-07 17:30
Met EZ-drive of Ontrack diskmanager is geen bios update nodig, alleen er moet altijd van de hd geboot worden, waarna je nog de mogelijkheid krijgt van diskette, hd of cd-rom te booten.

Dit systeem werkt goed, ik heb het vroeger in een 486 gebruikt om een 8,7 Gb schijf te gebruiken (bios ondersteunde max. 512 Mb), en ook in een 200 Mhz P1 om een 80 Gb schijf te gebruiken (8,4 max ondersteund.) Het voordeel van deze methode is dat je geen verkeerd bios kan flashen waardoor je mobo onbruikbaar wordt.

Ontrack disk manager is meestal te downloaden als utility van je schijf op de site van de fabrikant

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Opslagmedia & I/O Controllers

Kijk eens in de FAQ aldaar :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.