Toon posts:

[debian] MBR gecrasht, boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een jaar trouwe dienst van mijn debian server is de MBR kaduuk. Tijdens opstarten van debian verschijnt de lilo melding "LI" (dat duidt op een kapotte mbr).

Nu heb ik een bootdisk gemaakt en probeer het systeem weer bootable te krijgen. Dit zou mijn inziens kunnen door booten van bootdisk, mounten van filesystem (mount /root /dev/hda) (weet zo ff niet wat de bootpartitie is), en daarna de lilo.conf wegschrijven naar de mbr van die HD (lilo -C /etc/lilo.conf). Echter, na het booten van bootdisk verschijnt er een "boot:" prompt waar ik verder niets mee/in kan. Iemand idee wat te doen!?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Uhm... als je een boot prompt krijgt kan je meestal gewoon op enter te drukken om de standaard kernel te laden.

Als je op de TAB-toets drukt krijg je een lijstje met beschikbare kernels te zien waar je uit kunt kiezen.

suc6

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Als je van een boot disk start moet je de optie -r meegeven aan lilo.
In deze situatie is de bootflop het root bestandssysteem en staan lilo.conf en je kernels op de bootdisk. Je moet lilo zeggen dat hij een ergens anders gemounte partitie als root partitie moet beschouwen. Dus:
mount /dev/root-partitie-van-hd /mnt
lilo -r /mnt

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Heb je geen opstartdisketje van je Debian? Normaal vraagt ie tijdens de installatie van Debian om een opstartdisketje te maken. Ik heb er altijd eentje bij de hand.

Goed, wat ik werk eigenlijk met twee diskettes: een gewone DOS bootdiskette met fdisk.exe (win9x versie!) op en de Debian diskette. Bij problemen met het MBR boot ik in DOS doe dan vervolgens fdisk /mbr om het MBR te "resetten" en boot vervolgens met mijn andere diskette in mijn debian. Dan kan ik naar believen terug mijn bootmanager herinstalleren.

O ja, ik gebruik GRUB als bootmanager. Gewoon omdat ik die een stuk handiger vind.

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Verwijderd

Kijk op een andere pc wat er op die diskette staat. Je moet de naam van de kernel weten, weet je die kan je bij 'boot:' het volgende intypen:

Bijv: 'boot: bzImage root=/dev/hda1'

Waarbij 'bzImage' de naam van de kernel is en 'root=/dev/hda1' wijst naar de rootpartitie van je systeem. Daarna boot je pc mits de root goed is en kan je gewoon inloggen als root zoals gewoonlijk, daarna type je simpelweg 'lilo' en reboot je server en kijkt of het probleem is opgelost.

Gewoonlijk pak ik me een knoppixcd die ik toch altijd bij me heb en boot daarmee in runlevel 3. Daarna mount ik het rootfs en chroot erin en voer dan bijv lilo uit. Heeft me vroeger al meerdere keren gered bij het experimenteren met custom kernels.

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:26
-debian install CD erin
-previous install mounten
dan in het install menu naar "Make system bootable"
klaar :)

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

en /boot mounten

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:15
Of je maakt een debian rescue flop, en boot de rescue image.

type achter boot: rescue root=/dev/hda5 (of waar dan ook je root partitie staat)

en geef een enter.
eenmaal opgestart lilo draaien flop verwijderen en reboot :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Toevallig vond ik gisteren een debian rescue + root disk waarmee ik wel goed kon booten.
Via een grafische interface kwam ik in een installmenu waar ik mijn /dev/hda kon mounten en deze partitie vervolgens (opnieuw) bootable maken.

Blij dat mijn systeem weer boot, maar gefrustreerd dat het me niet met het handje is gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 10:43 ]

Pagina: 1